Jak zostać liderem?
- Utworzono: czwartek, 24, kwiecień 2014 06:01
W środę, 23 kwietnia 2014 roku w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie odbyło się spotkanie organizowane przez Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych pod hasłem „Rynek NewConnect – jak zostać liderem rynku alternatywnego i wzbudzić zaufanie inwestorów”.
W spotkaniu wzięli udział zarówno przedstawiciele Giełdy, emitentów jak i Autoryzowanych Doradców. Na początek poruszona została kwestia obowiązków informacyjnych, a konkretnie częstych błędów związanych z raportami bieżącymi. Agnieszka Góral, wicedyrektor działu rynku kasowego GPW, podkreślała istotność informowania o wszelkich okolicznościach i zdarzeniach, jakie mają wpływ na przedsiębiorstwo, a także przedstawianie ich w kompletny i rzetelny sposób, szczególnie tak, aby możliwa była ocena wpływu podawanych informacji na sytuację emitenta. Następnie tematem były nowe przepisy odnośnie raportu w sprawie powołania nowego członka do organów podmiotu notowanego na NewConnect. Dobrą praktyką jest bowiem opublikowanie kolejnego raportu z życiorysem takiej osoby, nawet jeżeli jest ona powoływana na kolejną kadencję. Uwagę zwrócono także na istotność podawania przez spółki aktualnego adresu mailowego, a także na wagę posiadania witryny internetowej.
Na konferencji wysnuto także wniosek, iż współpraca z Autoryzowanymi Doradcami zwykle jest bardzo korzystna dla emitenta pod kątem jakości wykonywania przez niego obowiązków informacyjnych. Podobny wniosek płynie także z ostatniej analizy okresowej Doradców, jaką przeprowadziła GPW.
Podczas dyskusji panelowej podkreślono problem tego, iż obecnie 30 proc. emitentów odpowiada za ponad połowę obrotów. Dodatkowo, spółki z segmentu NC Lead, czyli podmioty, które w teorii powinny cieszyć się szczególnym zainteresowaniem inwestorów, nie koniecznie cechują się wyższymi obrotami. I tak oto spółki z segmentu NCIndex30 tylko częściowo pokrywają się z tymi z segmentu NC Lead. Czasami bowiem występują sytuacje, w których podmioty o mocnych fundamentach notują niższe obroty niż te, o nieco słabszych podstawach.
Poruszony został także płynności akcji. Spornym tematem pozostaje rola Animatorów Rynku, których działania po pewnym czasie nie skutkują już łatwością kupna/sprzedaży instrumentów. Zdaniem uczestników dyskusji, kluczowym elementem, który wpływa na lepsze postrzeganie spółki i zarazem wyższą płynność są właściwie prowadzone relacje inwestorskie. Zwrócono uwagę na to, iż rola Autoryzowanego Doradcy w tym elemencie jest z oczywistych przyczyn ograniczona i to od samej spółki zależy czy wybierze ona formę outsourcingu tego typu usług, czy też sama będzie trudniła się segmentem IR. Kolejnym wnioskiem uczestników dyskusji było to, że wśród czynników, które długoterminowo wpływają na wzrost wyceny spółki jest regularna polityka dywidendowa. Na razie jednak na NewConnect tego typu podmiotów jest mało.
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki