BPH TFI wyszło z Gontyńca
- Utworzono: piątek, 21, listopad 2014 10:33
Jeszcze w raporcie za trzeci kwartał tego roku Browar Gontyniec wykazał, że w jego akcjonariacie znajdują się dwa fundusze (nie licząc Black Lion Fund), a mianowicie Altus TFI, Open Finance FIO oraz BPH TFI. Teraz trzeci z nich zdecydował się wyjść z inwestycji.
W komunikacie ESPI Spółka poinformowała konkretnie, że BPH FIO Parasolowy zszedł poniżej progu 5 proc. papierów. Fundusz sprzedał 97.880 papierów Browaru Gontyniec 12 listopada i obecnie nie posiada już żadnych akcji Emitenta
Browar Gontyniec jest obecny na NewConnect od nieco ponad dwóch lat. W tym czasie jego akcje zdążyły dość mocno potanieć – o ile na początku ich notowania oscylowały nawet wokół 22,5 zł, o tyle w połowie listopada kurs zszedł nawet do 0,76 zł. W ostatnim czasie widoczne jest, co prawda, pewne odbicie (dziś kurs rośnie do 1,49 zł), ale to nadal zdecydowanie niższe poziomy niż na początku.
Spółka posiada sześć podmiotów zależnych – Browar Czarnków S.A., Browar Konstancin S.A., Fulmar BIS Sp. z o.o., Fulmar Sp. z o.o. oraz Bro-Kon Logistyka Sp. z o.o. w likwidacji, aczkolwiek ta ostatnia firma nie podlega konsolidacji.
Co mówi sytuacja finansowa grupy? W samym trzecim kwartale skonsolidowany obrót wyniósł 2,9 mln zł, czyli zdecydowanie mniej niż rok wcześniej, kiedy było to 8,2 mln zł. W efekcie pogorszyły się też wyniki. EBIT Grupy zmalał 6,1 mln do -335 tys. zł, a wynik netto z 6 mln do -634 tys. zł. Nadmieńmy jednak, że rok wcześniej Browar zaksięgował 6,3 mln zł „innych przychodów operacyjnych”, co istotnie wywindowało rezultaty. Po dziewięciu miesiącach Grupa ma 7,7 mln zł przychodów (poprzednio 18 mln zł), 1,9 mln zł straty operacyjnej (rok wcześniej 8,2 mln zł zysku), a także 2,4 mln zł straty netto (poprzednio 7,2 mln zł zysku).
Zarząd skomentował, że istotny spadek przychodów to efekt niższej sprzedaży piwa i niższej wartości pozostałych zdarzeń sprzedażowych. Ten pierwszy czynnik był pochodną m.in. spadku sprzedaży piwa do sieci handlowych, które rozszerzyły ofertę piw regionalnych wprowadzając piwa konkurencji przy nierosnącym rynku, zmniejszenia sprzedaży z uwagi na likwidację nierentownej własnej sieci sprzedaży detalicznej i mało atrakcyjnego portfolio produktów, które wizerunkowo i rodzajowo zbyt długo nie było odświeżane. Szkodziła także konkurencja ze strony innych browarów regionalnych i niektórych marek piw korporacyjnych, które plasowane są na rynku jaki marki regionalne. Spółce nie pomagały także ograniczone środki, co miało związek z wyższymi niż planowano kosztami inwestycji w Kamionce i opóźnieniem nowej emisji akcji.
Z drugiej strony, Grupa po trzech kwartałach tego roku zanotowała stosunkowo mocny cash flow operacyjny, który w porównaniu ze stanem sprzed roku, wzrósł z 1,6 do 4,5 mln zł, głównie dzięki spadkowi należności i wzrostowi krótkoterminowych zobowiązań bez uwzględnienia kredytów i pożyczek.
Na koniec września ogólne zadłużenie Grupy wyniosło niemal 79 proc., a zadłużenie kapitału własnego wyniosło ponad 366 proc. Wskaźnik szybkiej płynności wyniósł 0,74, więc był nieco zbyt niski.
Biorąc pod uwagę tylko samą marżę brutto ze sprzedaży, tegoroczne wyniki prezentują się znacznie słabiej niż te z 2013 roku. W samym trzecim kwartale rentowność zmalała z niemal 37 do 18,3 proc., a w ujęciu skumulowanym z 40,3 do 26,7 proc.
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki