SII zbadało jakość komunikacji spółek z NewConnect
- Utworzono: czwartek, 22, grudzień 2016 13:45
Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych jako pierwsze zweryfikowało, czy emitenci zakwalifikowani do najbardziej prestiżowego segmentu alternatywnego systemu obrotu NC Focus odpowiadają na merytoryczne pytania przesłane im drogą mailową.
Pod lupą SII znalazło się blisko 90 spółek przyporządkowanych do niedawno utworzonego przez Giełdę segmentu NC Focus. Taki wybór padł ze względu na fakt, że segment NC Focus co do zasady ma skupiać najlepszych jakościowo emitentów z rynku NewConnect. Kryteria kwalifikacji do niego związane są między innymi z kondycją finansową spółki oraz sposobem wypełniania przez nią obowiązków wynikających z obecności na rynku publicznym.
W ciągu ostatnich tygodni, poprzez utworzone na potrzeby raportu konta e-mial fikcyjnych inwestorów indywidualnych, wysłano merytoryczne pytania dotyczące dwóch wybranych spraw związanych z działalnością danej spółki. Zapytanie takie trafiło łącznie do 87 emitentów kwalifikowanych do segmentu NC Focus. Dla przykładu – wśród nich znaleźć można było między innymi prośby o udzielenie informacji w kwestiach: polityki dywidendy, struktury bilansu, przychodów i kosztów, informacji zawartych w publikowanych raportach bieżących i okresowych, podejmowanych działań rozwojowych i optymalizacyjnych, sytuacji rynkowej, czynników ryzyka, planów strategicznych, stanu realizacji zawartych umów czy oferowanych produktów i usług. Każda spółka otrzymywała inny zestaw pytań, dopasowany do jej sytuacji operacyjnej i biznesowej. Jak się okazało, spośród 87 poddanych weryfikacji spółek, w jakikolwiek sposób na maila zareagowało 63 emitentów (72% spółek z segmentu NC Focus). Czas reakcji, jak również jakość udzielonych informacji mocno się jednak różniły. Z jednej strony niektórzy emitenci wywiązali się z postawionego im zadania perfekcyjnie. Z drugiej zaś, znalazły się też firmy, które nie odpowiedziały na żadne merytoryczne pytanie, powołując się między innymi np. na przepisy prawa – zdaniem SII – zwykle bezzasadnie. Oprócz dość pozytywnej informacji, że 72% przebadanych emitentów zareagowało na nasze pytania, jeszcze bardziej pozytywnym sygnałem jest fakt, że aż 36 spółek (41% z przebadanych firm) odpowiedziało na naszego maila w ciągu zaledwie jednego dnia roboczego. To niewątpliwie niespodzianka, a uzyskane wyniki potwierdzają, że strategia przyjęta przez GPW odnośnie wyodrębnienia takiego segmentu rynku była słuszna. Część emitentów powinna jednak wyciągnąć z badania stosowne wnioski.
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki