Nextbike uruchamia pierwszy zagraniczny system rowerowy
- Utworzono: piątek, 04, maj 2018 13:55
Spółka Nextbike Polska uruchomiła system rowerów miejskich w Turku w Finlandii. To pierwszy zagraniczny kontrakt polskiej spółki, który w modelowy sposób włącza rowery do systemu komunikacji publicznej. Natomiast na rodzimym rynku Nextbike Polska przygotowuje się do wdrożenia innowacyjnej współpracy w ramach projektu Rowerowe Łódzkie, który łączy transport kolejowy z rowerowym. Spółka złożyła najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu przetargowym.
Na mocy dziesięcioletniej, wyłącznej licencji na dostawę i obsługę miejskich systemów rowerowych na terytorium Norwegii, Finlandii i Islandii otrzymanej od niemieckiego Nextbike GmbH - Nextbike Polska uruchomił system rowerów miejskich w fińskim Turku. Wartość 3-letniej umowy obejmującej dostawę i obsługę systemu na 300 rowerów czwartej generacji to 2 mln EUR. Kontrakt na tych warunkach może być przedłużony o kolejne 3 lata. Istnieje również możliwość rozszerzenia go na okoliczne gminy.
„Turku jest w Finlandii pionierem jeśli chodzi o używanie rowerów miejskich Nextbike, a także o użytkowanie rowerów miejskich zimą. Nadchodzący rok pokaże, jak rowery wtopią się w miasto i jego ruch. Nasze oczekiwania są wysokie” – mówi Stella Aaltonen, kierownik projektu z miejskiego magistratu.
„Jesteśmy podekscytowani faktem otwarcia pierwszego systemu Nextbike Polska poza rynkiem polskim. W Finlandii rynek rowerów publicznych był zdominowany przez inny model biznesowy – oparty o kompleksowe kontrakty reklamy zewnętrznej. Działało to tylko w największych miastach. Pojawienie się takiego gracza, jak my, daje szansę średnim i mniejszy miejscowościom na włączenie komunikacji rowerowej do swojego systemu transportu publicznego. Włodarze Turku, wykorzystując naszą technologię i know-how, przeprowadzili to w sposób modelowy. System ten jest w pełni zintegrowany z systemem transportu miejskiego Föli obejmującego autobusy, tramwaj wodny, a teraz również rower publiczny” – mówi Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska.
Podobnie jak w polskich systemach Nextbike, również w Turku przewidziano bezpłatne wypożyczenia. Mogą z nich jednak skorzystać tylko posiadacze biletów okresowych Föli. Pozostali użytkownicy muszą wykupić specjalny abonament. Rower IV generacji można wypożyczyć przykładając kartę Föli do czytnika na komputerze zamontowanym na rowerze lub wpisując swój numer telefonu i PIN. Rowery można pożyczać i oddawać na jednej z 37 stacji pasywnych rozmieszczonych w całym mieście.
„W Polsce popularność rowerów miejskich rośnie z sezonu na sezon, co widać po stale rosnącej liczbie wypożyczeń. Nextbike Polska zaczynał w Polsce od 140 rowerów, na koniec roku 2017 było ich 12,2 tys., a w tym roku flota – wliczając przetargi, w których złożyliśmy jedyną lub najlepszą ofertą - sięgnie co najmniej 16 tys. rowerów. Mocno wierzymy w powtórzenie tego modelu ekspansji w krajach nordyckich” – mówi Tomasz Wojtkiewicz, Prezes Zarządu Nextbike Polska S.A.
Drugim pionierskim projektem, do którego szykuje się obecnie Nextbike Polska, jest Rowerowe Łódzkie. Ten śmiały, innowacyjny projekt, dofinansowany w 85% z funduszy unijnych zakłada połączenie dwóch najbardziej ekologicznych środków transportu: kolei i roweru. To pierwszy w Polsce regionalny system bikesharingowy składający się z systemu wypożyczalni przy stacjach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz w najważniejszych punktach obsługiwanych przez nią miejscowości. Zaplanowany jest na ok 1 tys. rowerów w 10 miastach. Koszt projektu to 24 mln zł, a jego realizacja jest przewidziana na 6 lat. Nextbike Polska złożył najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu przetargowym i po jej wybraniu dostarczy system roweru publicznego IV generacji.
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki