Nextbike podsumowuje 2018
- Utworzono: piątek, 22, marzec 2019 13:06
Spółka Nextbike Polska S.A. opublikowała raport finansowy za rok 2018. W omawianym okresie raportowane przychody Grupy wyniosły 61,2 mln PLN (wobec 43,5 mln PLN w 2017), EBITDA 13,9 mln PLN (wobec 15,2 mln PLN) a strata netto -0,3 mln PLN (wobec 4,4 mln PLN zysku na tym poziomie). Dla ułatwienia porównywalności wyników finansowych i analizy trendów Spółka prezentuje dane znormalizowane, uwzględniające równomierną alokację zarówno skumulowanych przychodów, jak i marży ze zrealizowanych dostaw w poszczególnych latach kontraktu (Nextbike Polska zawiera dwa typy umów z jednostkami samorządu terytorialnego: o usługę, w których przychody i marża z kontraktu rozpoznawane są liniowo w okresie kontraktu, oraz o dostawę, gdzie przychody i marża rozpoznawane są w okresie dostawy). Znormalizowane skonsolidowane przychody za 2018 wynoszą 56,3 mln PLN (wobec 38,6 mln PLN w 2017 roku), a znormalizowana skonsolidowana EBITDA 12,4 mln PLN (wobec 13,2 mln PLN rok wcześniej).
Dynamiczny wzrost przychodów rok do roku (+46% dla danych znormalizowanych) jest bezpośrednim efektem zwiększenia się floty w wyniku wygranych przetargów i rozbudowy systemów w ramach kontraktów kontynuowanych oraz wzrostu sprzedaży komercyjnej, m.in. przychodów z reklamy, a także stale zwiększających się przychodów ze sprzedaży stacji rowerowych finansowanych przez podmioty prywatne. W roku 2018 źródła prywatne stanowiły 25% znormalizowanych przychodów Grupy – wśród partnerów Grupy są m.in. PKN Orlen czy Benefit Systems. Jednocześnie w ub.r. obserwowany był wzrost kosztów operacyjnych związany ze wzmocnieniem struktur Spółki i wzrostem kosztów na bieżące serwisowanie i relokowanie rosnącej skokowo floty rowerów w celu wzmocnienia jakości funkcjonowania systemów, a także związany z przygotowaniem do uruchomień systemów planowanych na 2H 2018 i 2019 rok (ze względu na stale rosnącą liczbę rowerów odpowiednio wyższe są koszty magazynowania sprzętu w przerwie międzysezonowej oraz wydatki na ponowne uruchomienie systemów w nowym sezonie). Wspomniany wyżej wzrost kosztów operacyjnych był bezpośrednią przyczyną osiągnięcia niższych w ujęciu rok do roku wyników finansowych Grupy.
„2018 był dla Spółki rokiem wyjątkowym – zarządzaliśmy rekordową flotą 16,6 tys. rowerów, wygraliśmy największe rozstrzygnięte w Polsce przetargi, m.in. MEVO czy Rowerowe Łódzkie
i umocniliśmy się na pozycji rynkowego lidera. Uruchomiliśmy pierwszy system zagraniczny w fińskimi mieście Turku, wdrożyliśmy też największy system finansowany komercyjnie dla naszego partnera: PKN Orlen. Sukces sprzedażowy przekroczył nasze oczekiwania, ale jednocześnie mierzyliśmy się z rosnącymi kosztami operacyjnymi, co nie pozwoliło nam zamknąć roku z satysfakcjonującym poziomem wyników finansowych. W roku 2019 ponownie operować będziemy flotą rekordowej wielkości - 23 tys. rowerów - i wnioskami wyciągniętymi z doświadczeń minionego roku. Będziemy konsekwentnie realizować założoną strategię, której kluczowymi elementami są: utrzymanie pozycji lidera na rynku polskim, ekspansja zagraniczna, udoskonalanie biznesu od strony operacyjnej, intensyfikacja działalności i poszukiwanie nowych źródeł przychodów w obszarze komercyjnym oraz zapewnienie najwyższej jakości systemów rowerowych dla kontrahentów i użytkowników poprzez ciągły rozwój technologii. – mówi Robert Lech, Prezes Zarządu Nextbike Polska S.A.
2018 rok był rokiem, w którym został uruchomiony pierwszy system zagraniczny Nextbike Polska – w fińskim mieście Turku. Ekspansja geograficzna pozostaje jednym z priorytetów Grupy: do puli wygranych przetargów dołączyło w ub.r. kolejne fińskie miasto: Oulu. W Polsce Grupa wygrała natomiast m.in. największy rozstrzygnięty w ub.r. przetarg i realizuje system MEVO - System Roweru Metropolitalnego na Pomorzu. Będzie to największy publiczny system rowerowy w Europie w całości składający się z rowerów wspomaganych elektrycznie. W jego skład wejdzie docelowo ponad 4 tys. rowerów. Systemem objętych będzie 14 gmin w województwie pomorskim, m.in. Gdańsk, Gdynia i Sopot. W ramach rozwoju współpracy b2b Nextbike Polska m.in. przedłużył na kolejne trzy lata umowę partnerską z Benefit Systems.
W ramach rozwoju technologii i odpowiadania na potrzeby kontrahentów i użytkowników systemów Grupa po raz pierwszy wprowadziła w 2018 roku na rynek rowery IV generacji - system oparty o takie rozwiązanie z powodzeniem funkcjonuje w województwie łódzkim, gdzie Nextbike Polska wdrożył pierwszy w Polsce, regionalny system bikesharingowy, łączący dwa środki transportu: rower i pociąg w formule Bike-Train-Bike (Rowerowe Łódzkie), a w tym sezonie będzie funkcjonował m.in.
w Poznaniu i Wrocławiu.
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki