• NCIndex
  • NCIndex30
Wykres indexu
NEWCONNECT - NAJWIĘKSZE OBROTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY
  • STAN RYNKU:
  • OBROTY (w tys. zł):
  • WZROSTY:
  • SPADKI:
  • BEZ ZMIAN:

Nextbike podsumowuje 2018

Spółka Nextbike Polska S.A. opublikowała raport finansowy za rok 2018. W omawianym okresie raportowane przychody Grupy wyniosły 61,2 mln PLN (wobec 43,5 mln PLN w 2017), EBITDA 13,9 mln PLN (wobec 15,2 mln PLN) a strata netto -0,3 mln PLN (wobec 4,4 mln PLN zysku na tym poziomie). Dla ułatwienia porównywalności wyników finansowych i analizy trendów Spółka prezentuje dane znormalizowane, uwzględniające równomierną alokację zarówno skumulowanych przychodów, jak i marży ze zrealizowanych dostaw w poszczególnych latach kontraktu (Nextbike Polska zawiera dwa typy umów z jednostkami samorządu terytorialnego: o usługę, w których przychody i marża z kontraktu rozpoznawane są liniowo w okresie kontraktu, oraz o dostawę, gdzie przychody i marża rozpoznawane są w okresie dostawy). Znormalizowane skonsolidowane przychody za 2018 wynoszą 56,3 mln PLN (wobec 38,6 mln PLN w 2017 roku), a znormalizowana skonsolidowana EBITDA 12,4 mln PLN (wobec 13,2 mln PLN rok wcześniej).

Dynamiczny wzrost przychodów rok do roku (+46% dla danych znormalizowanych) jest bezpośrednim efektem zwiększenia się floty w wyniku wygranych przetargów i rozbudowy systemów w ramach kontraktów kontynuowanych oraz wzrostu sprzedaży komercyjnej, m.in. przychodów z reklamy, a także stale zwiększających się przychodów ze sprzedaży stacji rowerowych finansowanych przez podmioty prywatne. W roku 2018 źródła prywatne stanowiły 25% znormalizowanych przychodów Grupy – wśród partnerów Grupy są m.in. PKN Orlen czy Benefit Systems. Jednocześnie w ub.r. obserwowany był wzrost kosztów operacyjnych związany ze wzmocnieniem struktur Spółki i wzrostem kosztów na bieżące serwisowanie i relokowanie rosnącej skokowo floty rowerów w celu wzmocnienia jakości funkcjonowania systemów, a także związany z przygotowaniem do uruchomień systemów planowanych na 2H 2018 i 2019 rok (ze względu na stale rosnącą liczbę rowerów odpowiednio wyższe są koszty magazynowania sprzętu w przerwie międzysezonowej oraz wydatki na ponowne uruchomienie systemów w nowym sezonie). Wspomniany wyżej wzrost kosztów operacyjnych był bezpośrednią przyczyną osiągnięcia niższych w ujęciu rok do roku wyników finansowych Grupy.

„2018 był dla Spółki rokiem wyjątkowym – zarządzaliśmy rekordową flotą 16,6 tys. rowerów, wygraliśmy największe rozstrzygnięte w Polsce przetargi, m.in. MEVO czy Rowerowe Łódzkie
i umocniliśmy się na pozycji rynkowego lidera. Uruchomiliśmy pierwszy system zagraniczny w fińskimi mieście Turku, wdrożyliśmy też największy system finansowany komercyjnie dla naszego partnera: PKN Orlen. Sukces sprzedażowy przekroczył nasze oczekiwania, ale jednocześnie mierzyliśmy się z rosnącymi kosztami operacyjnymi, co nie pozwoliło nam zamknąć roku z satysfakcjonującym poziomem wyników finansowych. W roku 2019 ponownie operować będziemy flotą rekordowej wielkości - 23 tys. rowerów - i wnioskami wyciągniętymi z doświadczeń minionego roku. Będziemy konsekwentnie realizować założoną strategię, której kluczowymi elementami są: utrzymanie pozycji lidera na rynku polskim, ekspansja zagraniczna, udoskonalanie biznesu od strony operacyjnej, intensyfikacja działalności i poszukiwanie nowych źródeł przychodów w obszarze komercyjnym oraz zapewnienie najwyższej jakości systemów rowerowych dla kontrahentów i użytkowników poprzez ciągły rozwój technologii. – mówi Robert Lech, Prezes Zarządu Nextbike Polska S.A.

2018 rok był rokiem, w którym został uruchomiony pierwszy system zagraniczny Nextbike Polska – w fińskim mieście Turku. Ekspansja geograficzna pozostaje jednym z priorytetów Grupy: do puli wygranych przetargów dołączyło w ub.r. kolejne fińskie miasto: Oulu. W Polsce Grupa wygrała natomiast m.in. największy rozstrzygnięty w ub.r. przetarg i realizuje system MEVO - System Roweru Metropolitalnego na Pomorzu. Będzie to największy publiczny system rowerowy w Europie w całości składający się z rowerów wspomaganych elektrycznie. W jego skład wejdzie docelowo ponad 4 tys. rowerów. Systemem objętych będzie 14 gmin w województwie pomorskim, m.in. Gdańsk, Gdynia i Sopot. W ramach rozwoju współpracy b2b Nextbike Polska m.in. przedłużył na kolejne trzy lata umowę partnerską z Benefit Systems.

W ramach rozwoju technologii i odpowiadania na potrzeby kontrahentów i użytkowników systemów Grupa po raz pierwszy wprowadziła w 2018 roku na rynek rowery IV generacji - system oparty o takie rozwiązanie z powodzeniem funkcjonuje w województwie łódzkim, gdzie Nextbike Polska wdrożył pierwszy w Polsce, regionalny system bikesharingowy, łączący dwa środki transportu: rower i pociąg w formule Bike-Train-Bike (Rowerowe Łódzkie), a w tym sezonie będzie funkcjonował m.in.
w Poznaniu i Wrocławiu.

Redakcja

Reklama AEC

Reklama NEWWEB

Raporty

Suplementy na NewConnect
Paliwa na NewConnect
Paliwa na NewConnect

W ostatnich dekadach wiele ...

Restauracje na NewConnect
Restauracje na NewConnect

Na rynku NewConnect ...

Producenci gier na NewConnect
Producenci gier na NewConnect

Piętnaście czy dwadzieścia ...

FMCG na NewConnect
FMCG na NewConnect

Czym jest sektor FMCG? Ten ...

Recykling na NewConnect
Recykling na NewConnect

Szeroko pojęty recykling to ...

Nieruchomości na NewConnect
Nieruchomości na NewConnect

Sektor „nieruchomości” na ...

Więcej

Kontakt

  • Strona należy do spółki:
    Financial Markets Center Management Sp. z o.o. Nr KRS 0000237621
  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Partnerzy

Księgarnia Maklerska.pl działa w ramach firmy Epilog. Istnieje w sieci od 1 maja 2007 roku. Zajmuje się sprzedażą książek przede wszystkim o inwestowaniu na giełdzie.