W jednostce nie najgorzej, w grupie - słabo
- Utworzono: poniedziałek, 23, lipiec 2012 09:26
Zarząd Makory Krośnieńskiej Huty Szkła S.A. poinformował w piątek o tym, że spółka zależna Makory, Huta Szkła Tarnowiec sp. z o.o., złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości obejmującej likwidację majątku. Przyczyną jest kiepska koniunktura na głównych rynkach zbytu, a także podwyżki cen gazu ziemnego i surowców. W obliczu wysokiego poziomu kosztów stałych uniemożliwia to dalsze prowadzenie działalności.
O kłopotach Makory pisaliśmy na początku lipca i na początku czerwca. 2 lipca br. odcięto przyłącze gazowe w Hucie Szkła Tarnowiec Sp. z o.o., co doprowadziło do przerwania produkcji. Zarząd Makory próbował pozyskać inwestorów branżowych, ale w sytuacji kryzysu na rynku szkła ręcznie formowanego nie przyniosło to pozytywnych skutków. Warto zauważyć, że od 20 czerwca rezygnację z członkostwa w radzie nadzorczej zgłosili: jej przewodniczący oraz pięciu członków. To także nie jest optymistyczny sygnał.
Przy ocenie sytuacji Makory jako grupy kapitałowej trzeba jednak brać pod uwagę, że sytuacja głównej spółki (tj. Krośnieńskiej Huty Szkła S.A.) i spółki zależnej (tj. upadającej właśnie Huty Szkła Tarnowiec) jest zupełnie inna. To ta druga firma stanowi główne obciążenie dla grupy. Zwróćmy uwagę na fakt, że wyniki jednostkowe Makory za rok 2011 były nie tylko pozytywne, ale także znacznie lepsze od tych za rok 2010. W 2010 spółka odnotowała blisko 62 tys. zł straty na sprzedaży i 110 tys. zł zysku netto, zaś w roku 2011 zysk ze sprzedaży wynoszący blisko 387 tys. zł i zysk netto przekraczający 448 tys. zł. W pierwszym kwartale 2012 roku jednostkowy wynik finansowy netto był co prawda ujemny, ale minimalnie (strata 3 tys. zł), zaś zysk na sprzedaży wyniósł 48 tys. zł. Władze spółki wyjaśniają zresztą, że „istotny wpływ na wysokość wypracowanego zysku na sprzedaży miały koszty związane z organizacją i udziałem spółki w targach Ambiente 2012 we Frankfurcie oraz inne wydatki kwalifikowane związane z realizacją projektu Paszport do eksportu (…)”.
Prawdziwy problem pojawia się, gdy zerkniemy na dane skonsolidowane. W roku 2010 grupa zarobiła na czysto 111 tys. zł, ale w 2011 przyniosła 1,619 mln zł straty netto. Mało tego, w samym tylko pierwszym kwartale roku 2012 strata netto grupy sięgnęła 1,195 mln zł.
Makora to średniej wielkości huta produkująca szkło dekoracyjne (w tym szkło ciągnięte, cięte na gorąco i ręcznie formowane). Huta Szkła Ozdobnego MAKORA powstała w roku 1991, produkuje zarówno na rynek krajowy, jak i na eksport.
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki