Rola i ranga zakupów w polskich przedsiębiorstwach
- Utworzono: wtorek, 20, marzec 2012 09:55
Zakupy kluczem do sukcesu?
Aż 67% badanych firm wskazało zakupy jako kluczowy obszar działalności, który ma bezpośredni wpływ na sukces przedsiębiorstwa - wynika z drugiej edycji raportu „Rola i ranga zakupów w polskich przedsiębiorstwach” opracowanego przez firmę doradczą Marketplanet i Polskie Stowarzyszenie Menedżerów Logistyki. Kryzys zwiększa taktyczne postrzeganie zakupów w przedsiębiorstwach. Firmy oczekują szybkich efektów poprzez konsolidację zakupów, a strategiczne działania odkładane są „na później” ze względu na potrzebę uzyskania jak najszybszych efektów - wskazują autorzy raportu.
Wyniki badania pokazują, iż w ciągu ostatnich lat jesteśmy obserwatorami ewaluacji postrzegania roli, jaką pełnią zakupy w przedsiębiorstwach. Porównując wyniki pierwszej i drugiej edycji badania, zaobserwowano odwrócenie udziału roli strategicznej i taktycznej zakupów. W 2008 roku najmniejszy udział miała rola taktyczna, natomiast w roku 2011 rola strategiczna. Jedną z przyczyn prowadzących do odwrócenia tej relacji jest reakcja na kryzys, który wymusił na przedsiębiorstwach tworzenie krótkoterminowych planów dostosowanych do szybko zmieniających się warunków gospodarczych. Główna aktywność związana z reakcją na kryzys była skierowana na działania dążące do ograniczenia wydatków ponoszonych przez przedsiębiorstwo, w celu szukania szybkich oszczędności, przy zachowaniu odpowiedniej jakości i ciągłości dostaw. Oszczędności finansowe, które zapewniały przedsiębiorstwu utrzymanie poziomu konkurencyjności, były osiągane przez podstawowe działania nakierowane na konsolidację zakupów, standaryzację kupowanego asortymentu oraz wykorzystywanie narzędzi elektronicznych usprawniających proces zakupów.
Wyniki badania pokazują, iż w ciągu ostatnich lat jesteśmy obserwatorami ewaluacji postrzegania roli, jaką pełnią zakupy w przedsiębiorstwach. Porównując wyniki pierwszej i drugiej edycji badania, zaobserwowano odwrócenie udziału roli strategicznej i taktycznej zakupów. W 2008 roku najmniejszy udział miała rola taktyczna, natomiast w roku 2011 rola strategiczna. Jedną z przyczyn prowadzących do odwrócenia tej relacji jest reakcja na kryzys, który wymusił na przedsiębiorstwach tworzenie krótkoterminowych planów dostosowanych do szybko zmieniających się warunków gospodarczych. Główna aktywność związana z reakcją na kryzys była skierowana na działania dążące do ograniczenia wydatków ponoszonych przez przedsiębiorstwo, w celu szukania szybkich oszczędności, przy zachowaniu odpowiedniej jakości i ciągłości dostaw. Oszczędności finansowe, które zapewniały przedsiębiorstwu utrzymanie poziomu konkurencyjności, były osiągane przez podstawowe działania nakierowane na konsolidację zakupów, standaryzację kupowanego asortymentu oraz wykorzystywanie narzędzi elektronicznych usprawniających proces zakupów.
ZAKUPY = SUKCES
Znacząca część ankietowanych (67%) uznała, że właściwie zorganizowany proces zakupowy przedkłada się na sukces przedsiębiorstwa. Stanowi to wzrost aż o 25 pkt. proc. w stosunku do roku 2008 r. Zwiększenie znaczenia zakupów spowodowane jest szukaniem rozwiązania problemu malejących przychodów przedsiębiorstw oraz wzrostu kosztów surowców, energii, paliw i produktów.
CENTRALIZACJA NA TOPIE
Kolejnym wnioskiem płynącym z raportu jest rosnąca rola centralizacji zakupów. Wyraźnie dostrzegalny jest trend wzrostowy w zakresie tworzenia przez firmy centralnych jednostek zakupowych. Aż 73% badanych wskazało na istnienie takiej jednostki w przedsiębiorstwie (wzrost o 18 pkt. proc). Jest ona odpowiedzialna za 61 do 80% wydatków firmy. Centralizacja służy lepszej kontroli nad wydatkami oraz przyczynia się do dodatkowych oszczędności, wynikających ze standaryzacji asortymentu i agregacji wolumenu.
IT ZYSKUJE NA ZNACZENIU
Porównując wyniki raportu do jego poprzedniej edycji z 2008 roku, wyraźnie widać silny trend do wspierania procesów zakupowych sformalizowanymi procedurami i narzędziami IT. Jest to następstwem zwiększającej się ilości dostępnych narzędzi informatycznych, wspierających procesy zakupowe oraz ich rozwoju w kierunku szybkości realizacji, kontroli oraz transparentności. Obecnie spośród dostępnych rozwiązań można wybrać systemy wspierające proces zakupowy na każdym jego etapie – od powstania planu zakupów aż po rozliczenie dostaw.
Projekt badawczy został przeprowadzony przez firmę doradczą Marketplanet i Polskie Stowarzyszenie Menedżerów Logistyki w okresie od września 2011 do października 2011 roku. Badanie miało formę ankiety. Wzięły w nim udział 102 przedsiębiorstwa. Badanie ankietowe zostało rozszerzone o indywidualną analizę i ocenę najlepszych praktyk zakupowych obserwowanych na przestrzeni ostatnich lat. O analizę taką poproszono przedstawicieli wybranych firm biorących udział w badaniu.
PEŁNA WERSJA RAPORTU DOSTĘPNA JEST na stronie www. marketplanet. pl
Marketplanet to największa na polskim rynku firma specjalizująca się w usługach doradczych oraz rozwiązaniach informatycznych wspierających wszystkie etapy procesu zakupowego w przedsiębiorstwach.
Marketplanet specjalizuje się w dwóch obszarach:
• Dostarczaniu rozwiązań informatycznych, wspierających zarządzanie procesem zakupów w przedsiębiorstwach, co daje realną przewagę konkurencyjną dzięki znaczącej redukcji kosztów zakupu towarów i usług, szybkiemu zwrotowi z inwestycji oraz zwiększeniu rentowności firmy;
• Oferowaniu profesjonalnych usług, które pomagają przekształcić stosowane tradycyjne praktyki zakupowe w element świadomego prowadzenia biznesu. Marketplanet pomaga zarówno przygotować strategię zakupową, jak i sprawnie oraz efektywnie wdrożyć ją w organizacjach naszych klientów.
Klientami spółki są takie firmy jak: Telekomunikacja Polska, Polimex-Mostostal, Tauron, PGE, PGNiG, KGHM, czy PCC Rokita.
Znacząca część ankietowanych (67%) uznała, że właściwie zorganizowany proces zakupowy przedkłada się na sukces przedsiębiorstwa. Stanowi to wzrost aż o 25 pkt. proc. w stosunku do roku 2008 r. Zwiększenie znaczenia zakupów spowodowane jest szukaniem rozwiązania problemu malejących przychodów przedsiębiorstw oraz wzrostu kosztów surowców, energii, paliw i produktów.
CENTRALIZACJA NA TOPIE
Kolejnym wnioskiem płynącym z raportu jest rosnąca rola centralizacji zakupów. Wyraźnie dostrzegalny jest trend wzrostowy w zakresie tworzenia przez firmy centralnych jednostek zakupowych. Aż 73% badanych wskazało na istnienie takiej jednostki w przedsiębiorstwie (wzrost o 18 pkt. proc). Jest ona odpowiedzialna za 61 do 80% wydatków firmy. Centralizacja służy lepszej kontroli nad wydatkami oraz przyczynia się do dodatkowych oszczędności, wynikających ze standaryzacji asortymentu i agregacji wolumenu.
IT ZYSKUJE NA ZNACZENIU
Porównując wyniki raportu do jego poprzedniej edycji z 2008 roku, wyraźnie widać silny trend do wspierania procesów zakupowych sformalizowanymi procedurami i narzędziami IT. Jest to następstwem zwiększającej się ilości dostępnych narzędzi informatycznych, wspierających procesy zakupowe oraz ich rozwoju w kierunku szybkości realizacji, kontroli oraz transparentności. Obecnie spośród dostępnych rozwiązań można wybrać systemy wspierające proces zakupowy na każdym jego etapie – od powstania planu zakupów aż po rozliczenie dostaw.
Projekt badawczy został przeprowadzony przez firmę doradczą Marketplanet i Polskie Stowarzyszenie Menedżerów Logistyki w okresie od września 2011 do października 2011 roku. Badanie miało formę ankiety. Wzięły w nim udział 102 przedsiębiorstwa. Badanie ankietowe zostało rozszerzone o indywidualną analizę i ocenę najlepszych praktyk zakupowych obserwowanych na przestrzeni ostatnich lat. O analizę taką poproszono przedstawicieli wybranych firm biorących udział w badaniu.
PEŁNA WERSJA RAPORTU DOSTĘPNA JEST na stronie www. marketplanet. pl
Marketplanet to największa na polskim rynku firma specjalizująca się w usługach doradczych oraz rozwiązaniach informatycznych wspierających wszystkie etapy procesu zakupowego w przedsiębiorstwach.
Marketplanet specjalizuje się w dwóch obszarach:
• Dostarczaniu rozwiązań informatycznych, wspierających zarządzanie procesem zakupów w przedsiębiorstwach, co daje realną przewagę konkurencyjną dzięki znaczącej redukcji kosztów zakupu towarów i usług, szybkiemu zwrotowi z inwestycji oraz zwiększeniu rentowności firmy;
• Oferowaniu profesjonalnych usług, które pomagają przekształcić stosowane tradycyjne praktyki zakupowe w element świadomego prowadzenia biznesu. Marketplanet pomaga zarówno przygotować strategię zakupową, jak i sprawnie oraz efektywnie wdrożyć ją w organizacjach naszych klientów.
Klientami spółki są takie firmy jak: Telekomunikacja Polska, Polimex-Mostostal, Tauron, PGE, PGNiG, KGHM, czy PCC Rokita.
Źrodło: Everest Consulting