Coraz więcej polskiego IT za granicą
- Utworzono: czwartek, 01, marzec 2012 13:06
W 2011 roku Polski rynek IT osiągnął wartość 9,7 mld USD, a tempo jego wzrostu wyniosło ok 5%. Rozwój branży zawdzięczamy już nie tylko produkcji sprzętu komputerowego, ale również rosnącej produkcji oprogramowania, która stanowi ponad 20% wartości rynku.
Dynamicznemu rozwojowi sektora towarzyszy wzrost sprzedaży produktów IT poza granice naszego kraju, a wśród eksporterów - oprócz czołowych polskich gigantów informatycznych - znajdują się także nieco mniejsze firmy, których nowe, innowacyjne produkty bardzo często idealnie wpisują się w potrzeby zagranicznego konsumenta.
Jeszcze do niedawna głównym polskim „produktem“ eksportowym z branży IT byli wyłącznie cieszący się dużym uznaniem informatycy, którzy bez problemu zdobywali pracę w zagranicznych firmach. W chwili obecnej coraz większym powodzeniem cieszy się produkowany w Polsce sprzęt komputerowy oraz nowoczesne oprogramowanie. Skalę zjawiska najlepiej prezentują dane - eksport sprzętu komputerowego w 2010 roku osiągnął poziom 2,4 mld euro, co oznacza wzrost o 90% w stosunku do dwóch wcześniejszych lat. Jednocześnie Polska odnotowała sięgającą 330 mln euro nadwyżkę w wymianie sprzętem komputerowym, co biorąc pod uwagę niedawny deficyt w wysokości 1 mld euro jest dużo mówiącym wynikiem.
Wśród eksporterów IT, oprócz największych firm z branży, których produkty sprzedawane są nie tylko w Europie, ale także w USA i w krajach arabskich, coraz większą rolę zaczynają odgrywać mniejsze przedsiębiorstwa odważnie patrzące w kierunku zagranicznych rynków zbytu. Ich szansą na ekspansję jest produkcja i eksport oprogramowania służącego zarządzaniu pracą przedsiębiorstw o wysokim stopniu specjalizacji. Rozwiązania dedykowane tego typu podmiotom mają dużą szansę przebić się na zagranicznych rynkach przede wszystkim ze względu na wysoką jakość oraz ciągle jeszcze niższe niż na Zachodzie koszty pracy. -„Szansę na sukces potęguje fakt, że znaczna liczba zagranicznych przedsiębiorstw znajduje się w fazie przeprowadzania inwestycji mających na celu wymianę przestarzałych systemów zarządzania na nowsze i efektywniejsze rozwiązania. Produkty, które polskie firmy informatyczne oferują zagranicznym partnerom są idealnym uzupełnieniem ich zaplecza technicznego umożliwiającego efektywniejsze i sprawniejsze zarządzanie przedsiębiorstwem na każdym etapie produkcji.“ – uważa Mariusz Sosnowski prezes Zarządu INFOSYSTEMS SA, spółki której autorskie oprogramowanie Print Manager.JDF dedykowane przedsiębiorstwom z branży poligraficznej, wydawniczej i produkcji opakowań sprzedawane jest m.in w niemieckich drukarniach. Perspektywiczność tamtejszego rynku przełożyła się na podjęcie przez polską firmę decyzji o przejęciu niemieckiego konkurenta w celu wzmocnienia obecności na tamtejszym rynku oraz podniesienia efektywności sprzedaży własnych produktów.
Decyzja polskich firm informatycznych o poszukiwaniu zagranicznych rynków zbytu ma wszelkie szanse powodzenia głównie ze względu na fakt, iż rodzime przedsiębiorstwa z branży IT w pełni wykorzystują wszystkie swoje atuty, do których należą cieszący się bardzo dobrą opinią specjaliści pracujący przy produkcji sprzętu oraz oprogramowania, bezkompromisowa jakość produktu, a także last but not least, niższe koszty produkcji, które pozwalają sprzedawać na konkurencyjnych warunkach przy zachowaniu wysokiego współczynnika jakości do ceny.
Źródło: Baddog PR