Autoryzowany Doradca w systemie New Connect
- Utworzono: czwartek, 22, grudzień 2011 09:50
Jakie są zadania i kryteria wpisu na listę Autoryzowanych Doradców? O tym dowiesz się z poniższego artykułu
Roli Autoryzowanego Doradcy w alternatywnym systemie nie da się podważyć. Warto zatem przyjrzeć się bliżej tej funkcji. Zasady wpisu na listę, jak i zadania AD określa w szczegółowy sposób załącznik nr 5, do Regulaminu Alternatywnego Obrotu (ASO).
Kto może zostać Autoryzowanym Doradcą?
Regulamin określa ten punkt w bardzo konkretny sposób. Funkcję tę pełnić może "jedynie firma inwestycyjna lub inny podmiot będący spółką prawa handlowego (więc na pewno nie zaliczymy do niej np. spółki cywilnej), świadczący usługi związane z obrotem gospodarczym, w tym doradztwo finansowe, doradztwo prawne lub audyt finansowy, jeżeli w ocenie Organizatora Alternatywnego Obrotu podmiot ten daje rękojmię prawidłowego wykonywania zadań Autoryzowanego Doradcy."
Co więcej warto zwrócić uwagę, iż na listę wpisany może być również podmiot zza granicy i ważne jest również to, że nie musi mieć on statusu spółki prawa handlowego.
Bardzo istotna jest ostatnia zmiana, która w życie wejdzie 1 stycznia 2012 roku - według której (zał. nr 5, punkt 4), "warunkiem wpisu na listę jest zatrudnianie co najmniej dwóch osób posiadających Certyfikat Doradcy". Warto tutaj zwrócić uwagę na dalszy ciąg, w którym dowiadujemy się, iż za zatrudnienie rozumie się umowę o pracę, umowę o dzieło, umowę zlecenie lub inny stosunek prawny oi podobnym charakterze. Dodatkowo, osoba posiadająca taki certyfikat może być zatrudniona tylko u jednego AD oraz jeżeli osoba ta, pomimo posiadania certyfikatu, nie wykonywała zadań z zakresu Autoryzowanego Doradcy przez ponad 12 miesięcy, wówczas osoba ta nie spełnia wymogów o zatrudnieniu co najmniej dwóch certyfikowanych doradców.
Autoryzowany Doradca to jednak przede wszystkim obowiązki. Są one określone w tym samym regulaminie, w punkcie 12, więc przyjrzyjmy się im z bliższej perspektywy.
Przede wszystkim AD zobligowany jest do następujących czynności, w kwestii współpracy z emitentem:
- badania sporządzenia dokumentu informacyjnego z wymogami określonymi w Regulaminie ASO w związku z ubieganiem się o wprowadzenie do obrotu danych instrumentów,
- Autoryzowany Doradca musi również złożyć oświadczenie, iż w/w dokument sporządzony został zgodnie z wymogami określonymi w Regulaminie i według jego najlepszej wiedzy i zgodnie z informacjami od emitenta, informacje zawarte w dokumencie są prawdziwe , rzetelne i zgodne ze stanem faktycznym,
- zbadania czy zostały spełnione warunki wprowadzenia instrumentów do obrotu, a także następnie złożyć w tej sprawie stosowne oświadczenie,
- Doradca musi również współpracować z emitentem w zakresie wypełniania przez niego obowiązków informacyjnych okreslonych w Regulaminie ASO, a także na bieżąco monitorować prawidłowość wykonywania przez emitenta tych obowiązków,
- dodatkowo wśród zadań AD trzeba wymienić oczywiście bieżące doradzanie emitentowi w zakresie funkcjonowania instrumentów emitenta w alternatywnym systemie obrotu
To jednak nie wszystkie zadania doradcy. W okresie przez debiutem instrumentów emitenta, zadaniem doradcy jest właściwe przygotowanie emitenta do funkcjonowania w alternatywnym systemie. W tym zakresie, AD wyznacza co najmniej jedną osobę (z certyfikatem) odpowiedzialną za opiekę nad emitentem.
Doradca pomaga emitentowi również w zakresie proceduralnym i regulacyjnym. Oznacza to w praktyce, że doradza on emitentowi wprowadzenie odpowiednich regulacji (a także pomaga wybrać prawidłowe mechanizmy wdrażania tych procedur), których wdrożenie ułatwi funkcjonowanie w systemie. Oczywiście bieżąca pomoc Autoryzowanego Doradcy przekłada się też na pomoc emitentowi w kwestii prawidłowej interpretacji zasad panujących w Alternatywnym Systemie Obrotu.
Załącznik nr 5 Regulaminu ASO precyzuje również rolę AD w zakresie oferty prywatnej instrumentów wprowadzanych do obrotu. Musi on zadbać o to, aby emitent w trakcie dokonywania oferty niepublicznej (skierowanej do maks 99 inwestorów) z zamiarem wprowadzenie instrumentów do alternatywnego systemu przekazał tym podmiotom dokument zawierający wymagane informacje - (Czynniki Ryzyka, Dane o instrumentach finansowych wprowadzanych do alternatywnego systemu obrotu, Dane o emitencie, Sprawozdania finansowe, Odpis z właściwego rejestru, Ujednolicony aktualny tekst statutu emitenta oraz treść podjętych uchwał walnego zgromadzenia w sprawie zmian statutu spółki nie zarejestrowanych przez sąd), a także informację, że dokument, o którym mowa wyżej nie jest dokumentem informacyjnym i że może się on różnić od przyszłego właściwego dokumentu informacyjnego zatwierdzonego potem przez Organizatora Alternatywnego Systemu.
To nie koniec. Jeżeli akcje objęte wnioskiem o wprowadzenie do obrotu, były w okresie ostatnich 6 miesięcy przedmiotem oferty prywatnej, Autoryzowany Doradca musi sporządzić informację z przebiegu tej oferty i zapewnić, aby emitent złożył owy Raport z Oferty Prywatnej nie później niż w dniu złożenia wniosku o wprowadzenie akcji będących przedmiotem tej oferty do alternatywnego systemu obrotu.
Jak widać, Autoryzowany Doradca ma szereg funkcji do pełnienia, które z punktu widzenia zarówno przyszłego, obecnego akcjonariusza, jak i emitenta są bardzo istotne. Jeżeli AD rzetelnie wypełnia swoje obowiązki, wnosi duży wkład do zwiększenia bezpieczeństwa w alternatywnym systemie obrotu.