Nadchodzą przełomowe zmiany na GPW
- Utworzono: czwartek, 14, luty 2013 11:55
W najnowszej uchwale, Zarząd GPW postanowił o dokonaniu zmian w Regulaminie Alternatywnego Systemu Obrotu, które w życie wejdą z początkiem marca 2013 roku. Niektóre ze zmian z pewnością uznać można za wyjątkowo istotne.
Pierwszą z nich jest korekta punktu dotyczącego warunków, wedle których instrumenty finansowe mogą być dopuszczone do obrotu. Dotychczas zawierał on 5 punktów (wśród których znajdowały się m.in. informacje o minimalnej wartości nominalnej, nie ograniczeniu zbywalności czy o sporządzeniu dokumentu informacyjnego), teraz powiększy się o kolejny. W przypadku gdy emitent po raz pierwszy ubiega się o wprowadzenie akcji lub praw do akcji do obrotu, minimum 15 proc. akcji objętych tym wnioskiem musi znajdować się w posiadaniu co najmniej 10 akcjonariuszy, z których każdy posiadać będzie nie więcej niż 5 proc. ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu i nie będzie podmiotem powiązanym z emitentem. Giełda będzie mogła jednak odstąpić od tego wymogu, ale tylko wtedy, gdy uzna, że nie zagraża to bezpieczeństwu obrotu.
Kolejna zmiana odnosi się w pewnym stopniu do poprzedniej. Do wniosku o wprowadzenie spółka będzie musiała dołączyć oświadczenie Autoryzowanego Doradcy, iż wyżej wymienieni akcjonariusze nie są podmiotami powiązanymi.
Dalsza część nowości odnosi się do sytuacji, w której GPW może odmówić wprowadzenia do obrotu w alternatywnym systemie instrumentów objętych wnioskiem. Obecnie Giełda może podjąć taką decyzję, jeżeli uzna, iż istnieją uzasadnione obawy w kwestii istnienia rozproszenia instrumentów objętych wnioskiem, zapewniającego płynność obrotu nimi. Dodatkowo, bardzo istotną zmianą jest to, że ponowny wniosek o wprowadzenie do obrotu będzie mógł zostać złożony w terminie 6 miesięcy od daty doręczenia uchwały o odmowie (lub 6 miesięcy po upływie doręczenia emitentowi ponownej uchwały odmownej), czyli dwukrotnie później niż pierwotnie.
Zwiększą się również sankcje. Jeżeli notowany podmiot nie przestrzega zasad lub przepisów obowiązujących w alternatywnym systemie lub nienależycie wykonuje określone obowiązki, GPW będzie mogła nałożyć na niego karę w wysokości do 50 tys. zł (a nie 20 tys. zł jak poprzednio).
Na uwagę zasługuje szczególnie to, że po zmianie, Autoryzowany Doradca zobowiązany będzie do współdziałania z emitentem w zakresie wykonywania przez niego obowiązków informacyjnych oraz monitorowania prawidłowości ich wypełniania, a także bieżącego doradzania emitentowi w zakresie funkcjonowania jego papierów w alternatywnym systemie przez okres co najmniej 3 lat (a nie jednego roku jak w pierwotnej wersji) od dnia pierwszego notowania. Na wniosek samego emitenta, GPW, po uprzedniej opinii AD, może zwolnić emitentaz tego obowiązku, nie wcześniej jednak niż rok od dnia debiutu, jeżeli przemawia za tym prawidłowe wykonywanie obowiązków (głównie informacyjnych) przez tego emitenta. Jeżeli taki wniosek spotka się z odmową, ponowna możliwość jego złożenia będzie możliwa dopiero po 2 latach od dnia pierwszego notowania.
Zmiany dotkną także załącznika nr 5 Regulaminu ASO (precyzującego kwestie działania Autoryzowanego Doradcy). GPW będzie mogła upomnieć, nałożyć karę, zawiesić lub skreślić AD z listy również wtedy, gdy ten naruszać będzie zasady albo przepisy Regulaminu. Sytuacja ta dotyczyć ma również tych doradców, którzy nie wywiązują się z zobowiązań złożonych wraz z wnioskiem o wpis na listę AD (m.in. do przestrzegania zasad i przepisów, niezwłocznego informowania GPW o istotnych zmianach objętych wnioskiem czy mogących mieć wpływ na prawidłowe wykonywanie działań). Dodany został również punkt, wedle którego taka kara może spotkać doradcę, gdy emitent, na rzecz którego świadczy swoje usługi, narusza obowiązujące przepisy. Zmianie ulegnie również maksymalna wysokość ewentualnej kary pieniężnej, która wzrosnąć ma z 20 do 50 tys. zł.
To nie koniec. Skreślony zostanie także punkt, wedle którego GPW podejmuje „decyzję o zawieszeniu prawa do działania Autoryzowanego Doradcy w alternatywnym systemie również w przypadku stwierdzenia naruszenia przez emitenta, dla którego podmiot ten wykonuje obowiązki Autoryzowanego Doradcy, przepisów obowiązujących w alternatywnym systemie i nałożenia na tego emitenta kary, o której mowa w § 17c Regulaminu Alternatywnego Systemu Obrotu”. Co więcej, w odświeżonej wersji regulaminu ASO, GPW będzie mogła podjąć decyzję o zawieszeniu prawa do działania Autoryzowanego Doradcy lub o jego skreśleniu, w przypadku decyzji o odmowie wprowadzenia do obrotu instrumentów finansowych emitenta, dla którego dany podmiot wykonywał obowiązki doradcy.
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki