Balticon – alternatywne wykorzystanie kontenerów
- Utworzono: środa, 18, kwiecień 2012 10:04
Rynek kontenerowy w Polsce radzi sobie znakomicie. W porównaniu do 2010 roku zanotowano 28% wzrost przeładunku w polskich portach kontenerowych, co dało ponad 1,35 mln TEU (kontenerów 20-stopowych). Jednak rynek kontenerów to nie tylko przeładunek, składowanie i transport. Zauważalnym trendem jest alternatywne wykorzystanie kontenerów transportowych do celów magazynowych lub jako zaplecza biurowe czy socjalne, a nawet kawiarnie czy kluby. Z rozwiązań takich korzystają coraz częściej przedsiębiorcy z branży budowlanej, HoReCa czy też organizatorzy imprez masowych.
Zastosowanie kontenerów ma wiele zalet. Przede wszystkim jest to rozwiązanie mobilne, można z niego korzystać w dowolnie wybranym miejscu i bez problemu przenieść używając do transportu ciężarówki. Nie bez znaczenia jest też efektywność kosztowa. Wynajęcie kontenera, jako magazyn lub biuro w momencie zwiększonego zapotrzebowania na powierzchnię jest znacznie tańsze niż budowa i utrzymywanie dodatkowego budynku. Ponadto, jest to rozwiązanie w zasięgu finansowym nie tylko dużych spółek, ale też małych firm rodzinnych czy przedsiębiorców indywidualnych.
Jest to coraz bardziej zauważalny trend rynkowy, na który odpowiada spółka Balticon, która oferuje nie tylko pełną obsługę depot, transport oraz serwis, ale także sprzedaż, wynajem i dzierżawę kontenerów, przeznaczonych zarówno do transportu morskiego, jak i będących uzupełnieniem zaplecza logistycznego dla firm z wielu branż.
Kontener – chłodnia magazynowa:
Na szczególną uwagę zasługują kontenery chłodnicze, które stanowią doskonałą alternatywę dla magazynów chłodniczych. Sprawdzają się przez cały rok, gdyż nowoczesne agregaty, zdolne są utrzymać temperaturę od -30°C do +30°C, pozwalają zmrozić lub odpowiednio schłodzić dany towar, w zależności od pory roku i potrzeb. Nowoczesne rozwiązania zastosowane w kontenerach chłodniczych sprawiają, że są one energooszczędne i przyjazne dla środowiska. Jednocześnie ich obsługa jest bardzo prosta – wystarczy podłączyć do prądu. Kontenery chłodnicze stosowane są coraz szerzej m.in. przez centra krwiodawstwa, jako dodatkowe – potrzebne sezonowo – chłodnie do przechowywania krwi i produktów krwiopochodnych. Popularność zdobywają także w gastronomii, np. kiedy niezbędne jest chłodzenie dużej ilości żywności podczas imprez masowych, a warunki sprawiają, że niemożliwe lub nieopłacalne jest zbudowanie magazynu chłodniczego.
Biuro, mieszkanie, zaplecze:
Drugi rodzaj bardzo popularnych kontenerów wykorzystywany jest często, jako zaplecza na budowach, podczas imprez masowych i w sytuacjach kryzysowych. Mowa tu o kontenerach biurowych, socjalnych i socjalno-magazynowych.
Mogą być też stosowane, jako tymczasowe mieszkania socjalne np. w czasie klęsk żywiołowych. Sprawdziły się m.in. podczas powodzi stulecia w 1997 roku, kiedy właśnie z kontenerów powstały całe osiedla mieszkalne dla ludzi pokrzywdzonych przez żywioł.
Wykorzystywane są też, jako mobilne biura, szatnie portiernie, garderoby oraz kompleksy sanitarne. Wyposażenie kontenera można dostosować w zależności od potrzeb. Istnieje możliwość zainstalowania ogrzewania, a także sanitariatów. Pozwala to na pozyskanie taniej, łatwo dostępnej i mobilnej powierzchni, co usprawnia procesy logistyczne wielu firm i dużych przedsięwzięć.
Dla wszystkich – na spotkania towarzyskie:
Warto zauważyć, że wykorzystanie kontenerów, jako łatwych do zagospodarowania modułów, staje się coraz bardziej popularne na całym świecie. Na bazie kontenerów powstają duże konstrukcje, takie jak chociażby stacjonarne biura firm lub nawet kawiarnie czy kluby. System modułowy umożliwia szybkie wzniesienie konstrukcji przy relatywnie niskich kosztach inwestycyjnych oraz przenoszenie obiektu z miejsca na miejsce. Wygodne i łatwe w utrzymaniu wnętrza powstałe na bazie kontenerów stanowią doskonałą alternatywę np. dla sezonowych klubów, zachowując jednocześnie wszystkie udogodnienia, takie jak sanitariaty, czy dowolny układ pomieszczeń.
Kompleksowość na miarę przyszłości:
Kontenery przed dostarczeniem do Klienta, są dokładnie przygotowywane. Do finalnego odbiorcy spółka Balticon dostarcza własnym transportem, do każdego miasta w Polsce. Jest to bardzo duże udogodnienie, które umożliwia pozyskanie niezbędnej powierzchni w dowolnie wybranym momencie. Wierzymy, że dzięki korzyściom, jakie wiążą się ze stosowaniem kontenerów, jako dodatkowych mobilnych powierzchni, rynek ten będzie systematycznie rósł, ponieważ sposoby na wykorzystanie kontenerów ograniczone są jedynie ludzką wyobraźnią.
Tomasz Szmid, prezes zarządu Balticon SA
Informacje o firmie:
Balticon SA jest liderem na rynku polskim oraz znaczącym w regionie Bałtyku operatorem w obsłudze techniczno-logistycznej ruchu kontenerowego. Spółka świadczy usługi z zakresu transportu, depot (przeładunek, serwis oraz składowanie) i handlu kontenerami.
Balticon prowadzi działalność w następujących segmentach rynku – szacowany udział w rynku transportu kontenerów chłodniczych wynosi 65%, a w rynku depot 42%:
• Transport krajowy i międzynarodowy (stanowi około 45% przychodów Balticon SA) – realizowany jest w oparciu o tabor samochodowy i kolejowy. Spółka posiada własny tabor samochodowy, dostosowany do przewozu wszystkich typów kontenerów, w tym kontenerów chłodniczych. Każdy z samochodów wyposażony jest w agregat prądotwórczy, służący do zasilania agregatów chłodniczych. Rozwiązanie to jest unikatowe i plasuje firmę na pozycji lidera w segmencie transportu kontenerów chłodniczych.
• Depot (około 36% przychodów Balticon SA) – usługi w tym zakresie prowadzone są na terenie portów w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie. Na każdym z placów składowych spółka posiada dostęp do bocznicy kolejowej oraz własny sprzęt do przeładunku. W ramach usług depot Baticon oferuje: organizację przeładunku kontenerów, składowanie, przygotowanie pod załadunek tzw. „towarów wymagających”, naprawę i serwis kontenerów (w tym kontenerów chłodniczych) oraz raportowanie w systemie EDI. Klientami w tym segmencie są przede wszystkim korporacje, prowadzące działalność na rynku globalnym, m.in.: A.P.Moeller/Maersk, American President Lines, China Shipping Container Lines, CMA-CGM, COSCO, Hyundai Merchant Marine. Orient Overseas Container Line, United Arab Shipping Company, YANG MING Line.
• Skup, sprzedaż i dzierżawa nowych i używanych kontenerów (około 18% przychodów) – kontenery morskie, chłodnicze, socjalne i specjalne oferowane przez Balticon można zamówić bezpośrednio na placach składowych lub za pośrednictwem strony internetowej.
Balticon SA osiągnęła narastająco po czterech kwartałach 2011 roku przychody w wysokości 46,84 mln zł, o 60% więcej w porównaniu do roku poprzedniego. EBITDA w tym okresie wyniosła 3,14 mln zł, co stanowi wzrost o 150% w porównaniu do 2010 roku. Zysk netto po 4 kwartałach 2011 sięgnął 1,075 mln zł.
Spółka działa od 1991 roku, a od 2011 akcje Balticon SA notowane są na rynku NewConnect w Warszawie. Balticon jest jedyną firmą specjalizującą się w logistyce ruchu kontenerowego notowaną na rynku alternatywnym warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych. Pozyskane z emisji prywatnej fundusze są inwestowane w depot, w porcie Gdańskim, zwiększenie taboru do transportu drogowego, rozszerzenie floty kontenerów własnych oraz w specjalistyczny serwis naprawczy.
Źródło: Genesis PR
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki