Organic na zdrowie
- Utworzono: piątek, 15, lipiec 2016 07:49
Organic Farma Zdrowia to przedsiębiorstwo z NewConnect, które prowadzi sieć sklepów delikatesowych z produktami ekologicznymi i tradycyjnymi. Jest ich, jak podaje najnowszy raport kwartalny, 37 - w formie stacjonarnej i on-line. Stacjonarne punkty można napotkać m.in. w Warszawie, Trójmieście, Katowicach, Krakowie czy Poznaniu (a także w innych miastach).
Delikatesy prowadzone przez Organic zaopatrywane są w produkty pochodzące z ponad stu rodzinnych gospodarstw ekologicznych, jak też i od innych producentów.
Firma funkcjonuje jako grupa kapitałowa:
Czytamy w raporcie, że ważnym czynnikiem jest dla spółki dominującej dywidenda od podmiotu Eko-Wital. Na przykład w I kw. 2016 roku było to 1,3 mln zł.
Prezesem Organic FZ jest Sławomir Chłoń, radzie nadzorczej szefuje Robert Więcławski. Firma na pełne etaty pod koniec marca zatrudniała 248 osób. Główni akcjonariusze to Cooperatief AVALLON MBO U.A. (39,87 proc.), Sławomir Chłoń (23,95 proc.), Przemysław Tomaszewski (14,54 proc., to wiceprezes) i Jerzy Skonieczny (5,75 proc.).
Dobrze, ale wiadomo, że w biznesie chodzi, generalnie rzecz biorąc, o przychody i zyski. Czy Organic FZ zarabia na swym biznesie?
W I kw. 2016 roku jednostkowe przychody wyniosły 14,53 mln zł, zysk netto 1,25 mln zł (w relacji rocznej wzrósł grubo ponad 2 razy, co znacznie przebijało dynamikę obrotów, te bowiem zwiększyły się relatywnie skromnie).
Spójrzmy jednak na wyniki skonsolidowane:
W całym roku 2015 grupa wypracowała 80,81 mln zł przychodów (wzrost r/r o 24 proc.), znacznie powiększyła EBIT (ze 169 tys. zł do 1,06 mln zł), wyszła też na czysto z minusa na w miarę solidny plus.
Spójrzmy na I kw. 2016. Sprzedaż, owszem, wzrosła o 24,1 proc. Wynik operacyjny powiększył się na tyle, że odpowiednia marża podniosła się z 2,61 proc. do 3,02 proc. Udało się też (kosmetycznie, ale jednak) poprawić marże netto na sprzedaży i EBITDA. Z drugiej strony, faktem jest, że spadła rentowność netto - z 4,02 proc. do 1,76 proc., bo też i kwota na czysto zmalała. Nadal jednak firma jest oczywiście na plusie.
Spójrzmy na skonsolidowane pozycje bilansowe:
Aktywa trwałe grupy to w dużej mierze aktywa rzeczowe (13,4 mln zł), ale też inwestycje długoterminowe w jednostkach zależnych (5,3 mln zł). W majątku obrotowym mamy zapasy (6 mln zł) i należności bieżące (6,2 mln zł), ale i środki pieniężne nie są takie znów skromne, zresztą wzrosły w relacji rocznej. W ten sposób wypłacalność natychmiastowa podniosła się z 14 proc. do 17 proc. Faktem jest jednak, że wskaźnik płynności bieżącej jest dość skromny (0,86 pkt, czyli aktywa obrotowe wciąż nie pokrywają zobowiązań bieżących).
Złota reguła bilansowa nie jest zachowana. Ogólne zadłużenie utrzymywane jest w normie - ok. 50 proc.
Wykres kursu prezentuje się tak:
Cena papierów wzrosła intensywnie jesienią i zimą - z okolic 4 zł do nawet 10 zł i więcej. Później przyszła korekta, a następnie konsolidacja bez większych ruchów. Takie większe ruchy pojawiły się dopiero niedawno. Notowania oscylują w pobliżu 9 zł, wsparcia to 8 zł, 7,45 zł i 7 zł.
Co do perspektyw branżowych, to władze Organic FZ podkreślają, że rynek żywności ekologicznej to trwale rosnąca branża - mimo kryzysów ekonomicznych w ostatnich latach. W roku 2014 rynek ten globalnie opiewał na 79 mld USD, do 2020 roku ma to być nawet 190 mld USD. Pewnym mankamentem jest to, iż żywność ekologiczna jest średnio o 30 proc. droższa od zwykłej (z powodu wyższych kosztów produkcji, niższych zbiorów i relatywnie małej podaży) - ale ta różnica się zmniejsza. USA to 47 proc. tego rynku, UE to 42 proc.
W UE udziałe upraw ekologicznych to 5,7 proc. na rok 2014 - w całej Europie to 2,4 proc. całej powierzchni. Największe rynki zbytu takiej żywności w Europie to Niemcy, Francja czy Wielka Brytania i Włochy, Polska ma tu skromny udział (0,17 mld zł w roku 2014). W roku 2015 polski rynek handlu detalicznego szacowano na ok. 800 mln zł, tj. 0,4 proc. całego polskiego handlu detalicznego artykułami spożywczymi. W najbliższych kilkunastu latach rynek ten miałby się powiększyć o 15 - 20 proc. lub nawet bardziej. W każdym razie w tym swe nadzieje pokłada Organic FZ.
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki