Pylon - głośne brzmienie
- Utworzono: sobota, 08, lipiec 2017 22:30
Pylon Audio to polskie przedsiębiorstwo produkujące głośniki nisko-, średnio i wysokotonowe. Mówiąc precyzyjnie, oferta jest trochę bardziej rozbudowana.
Otóż w asortymencie Pylon Audio są zarówno pojedyncze kolumny, jak i pełne zestawy (w kilku liniach, takich jak np. Topaz, Onyx czy Opal). Do tego mamy obudowy głośnikowe i stoliki audio. Spółka oferuje także usługi, a mianowicie projektuje obudowy i zestawy na indywidualne zlecenie klienta.
Tak wygląda struktura akcjonariatu emitenta (według jego witryny internetowej):
Druga rzecz to wykres kursu akcji, którymi handluje się na parkiecie NewConnect:
Jak widać, wycena papierów sytuuje się nisko, mamy ok. 0,14 - 0,16 zł. W gruncie rzeczy mamy tu coś w rodzaju długoterminowej konsolidacji na niewysokich poziomach, przy czym ostatnio wykres dobija do minimów, których nie obserwowano od jesieni roku 2013.
Przypomnijmy rezultaty przedsiębiorstwa z lat 2014 - 2016:
W roku 2016 przychody wyniosły 3,64 mln zł, co oznacza, że w skali rocznej wzrosły o 40 proc., a więc nader znacząco. Można dodać, że w roku 2015 wygenerowano obrót na poziomie 2,6 mln zł - to był z kolei wzrost o 69 proc.
Zyski za rok 2016 były jednak słabsze niż w 2015, zaś w 2015 - gorsze niż w 2014. Co prawda w roku 2014 notowano wysokie pozostałe przychody operacyjne - ale nawet wynik netto na sprzedaży był lepszy niż później (bo był dodatni).
Zerknijmy na pierwsze kwartały lat 2016 i 2017:
Przychody na początku roku 2017 to 967,1 tys. zł. W relacji rocznej podniosły się o 5,6 proc. W miejsce dodatniego wyniku operacyjnego mamy jednak ujemny (-28 tys. zł, marża -2,9 proc.). Zysk operacyjny też obrócił się w stratę, która pochłonęła 6,4 proc. wpływów ze sprzedaży.
Aktywa trwałe pod koniec marca 2017 opiewały na 5,85 mln zł, obrotowe na 3,2 mln zł. W ciągu roku wzrosły jedne i drugie. Wskaźnik płynności bieżącej obniżył się niestety z 0,87 pkt (co i tak było niskim poziomem) do 0,73 pkt. To słaby wynik, bo oznacza, że aktywa obrotowe nie przewyższają zobowiązań krótkoterminowych. Wypłacalność natychmiastowa wzrosła z 2 proc. do 4 proc., to akurat plus - ale wciąż jest niska.
Złota reguła bilansowa nie jest niestety zachowana, mamy wskaźnik na poziomie jedynie 0,45 pkt. Ogólne zadłużenie wypada uznać za dość duże - to 66 proc., głównie krótkoterminowo (a i tak nie uwzględniliśmy rezerw i rozliczeń międzyokresowych). Daje to wskaźnik zadłużenia kapitału własnego na poziomie 2,26 pkt.
Pylon ma więc pewne problemy, a w każdym razie nie wszystkie wskaźniki prezentują się idealnie. Tym niemniej przedsiębiorstwo trwa na rynku. W roku 2014 sprzedało łącznie 957 zestawów głośnikowych, rok później 1455, zaś w 2016 już 2283. W I kw. 2017 było ich 740, rok wcześniej w analogicznym okresie 625. Firma jest zatem niszowym graczem na rynku audio - ale idzie naprzód.
Adam Witczak
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki