• NCIndex
  • NCIndex30
Wykres indexu
NEWCONNECT - NAJWIĘKSZE OBROTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY
  • STAN RYNKU:
  • OBROTY (w tys. zł):
  • WZROSTY:
  • SPADKI:
  • BEZ ZMIAN:

Kupiec - drogi transportu

Kupiec to firma, która ma swą siedzibę w Tarnowie, jej akcjami handluje się na NewConnect, a ona sama zajmuje się transportem i spedycją.

Mówiąc dokładniej, Kupiec działa na rynku od roku 2002, ma oddziały w Kielcach i Dąbrowie Górniczej oraz organizuje przewozy ładunków przy pomocy ciężarówek poprzez kraje takie jak Polska, Włochy, Wielka Brytania, Hiszpania czy Niemcy i Benelux. Flota pojazdów to obecnie 40 zestawów TIR (zarazem czytamy na stronie o "100 zestawach ciężarowych"), przy czym spółka zaczynała od czterech zestawów, tak więc przez szesnaście lat zanotowano znaczący postęp.

Głównym inwestorem spółki jest p. Leszek Wróblewski, który (wraz z kontrolowanym przez siebie podmiotem Kaja sp. z o.o.) posiada blisko 65 proc. kapitału zakładowego. Spółka BVT sp. z o.o. ma 7,55 proc., zaś free float to 27,71 proc.

Tak wygląda obrót papierami Kupca na NewConnect, wyrażony w formie wykresu w skali liniowej:

W maju 2018 trzeba już było bronić wsparcie na 0,69 zł. Ogólnie więc obraz nie jest więc optymistyczny. W każdym razie cena znacznie spadła w porównaniu np. z wrześniem 2017, kiedy to kreślono jeszcze w maksimach 1,47 zł.

A co z wynikami finansowymi Kupca? Z raportu dowiadujemy się, że w roku 2017 branża transportowa musiała (i to po raz kolejny) stawić czoła wielu wyzwaniom - takim jak wahania kursów walut i cen paliwa czy zmiany przepisów. Były też zatory płatnicze i długie terminy płatności, wiele firm pracowało przy niskich marżach i problemach z zatrudnieniem kierowców. Z drugiej strony, przewóz ładunków transportem samochodowym w Polsce ciągle rośnie - a udział Polski w rynku UE to 25 proc.

Warto odnotować jeszcze kilka punktów dotyczących rynku i branży. Dowiadujemy się np., że średni okres, po którym przewoźnicy otrzymywali należności, wynosił w roku 2016 więcej niż 60 dni, zaś na czas spływa tylko 60 proc. należności - gdy równocześnie za olej napędowy trzeba płacić po 15 - 30 dniach. Jest to niekorzystne dla płynności, podobnie zresztą jak inne zjawisko - słaba sytuacja gospodarcza Ukrainy i Rosji.

Ale do rzeczy, tj. do pieniędzy, pasywów i aktywów. A więc spójrzmy:

Robi wrażenie (dobre) fakt, iż regularnie rosną przychody. W 2014 wypracowano tylko 23 mln zł, w 2017 już 40,5 mln zł. W roku 2015 firma poniosła niestety straty na pozycjach EBITDA i operacyjnej, ale w pozostałych trzech latach była w pełni na plusie.

Rok 2017 pod pewnymi względami był ciekawy. Przychody zwiększyły się bardzo silnie, bo o prawie 1/5. Zysk operacyjny wzrósł z 568,4 tys. zł do 975 tys. zł, co poprawiło odpowiednią marżę z 1,67 proc. do 2,41 proc. Wzrosły również rentowności na pozycjach netto na sprzedaży i EBITDA.

Gorzej z wynikiem na czysto. Tu w 2015 notowano 5,37 mln zł, rok później 2,07 mln zł, teraz tylko 289,5 tys. zł. W rzeczywistości to przede wszystkim kwestia podatku dochodowego, który poprzednio odroczono, teraz doliczono. Aczkolwiek na pozycji zysku brutto rok 2016 też był lepszy.

Zerknijmy jeszcze na pozycje bilansowe:

Aktywa trwałe pod koniec minionego roku to 13,94 mln zł, obrotowe to 10,67 mln zł. Te pierwsze to głównie majątek rzeczowy (10,2 mln zł), te drugie to w zasadniczej mierze należności (10,1 mln zł).

Rotacja aktywów wzrosła r/r z 1,60 pkt do 1,70 pkt, co cieszy. Wskaźnik ten liczymy jako iloraz przychodów za dany okres i średniego stanu aktywów (tj. średniej arytmetycznej aktywów z końca 2016 i 2017 roku). Analogicznie liczymy ROE i ROA (przy użyciu zysku netto, rzecz jasna). Wypadły one dużo słabiej niż w 2016, odnotowano 2,84 proc. i 1,22 proc. To nie dziwi, biorąc pod uwagę redukcję zysku netto.

Złota reguła bilansowa nie jest zachowana, Kupiec trochę od niej odbiega: kapitał własny równoważy tylko 3/4 aktywów trwałych. Wskaźnik płynności bieżącej jest raczej niski (1,12 pkt) - ale przynajmniej majątek krótkoterminowy pokrywa z lekkim naddatkiem odpowiadające mu zobowiązania.

Ogólne zadłużenie mieści się w normie (59 proc. sumy bilansowej), natomiast mizernie prezentuje się wypłacalność natychmiastowa. Gotówki po prostu brakuje: pod koniec 2017 roku jej zasoby opiewały na 16,3 tys. zł, co nie pokrywało nawet 1 proc. zobowiązań bieżących. Co więcej, o ile w roku 2016 przepływy operacyjne netto były dodatnie (1,06 mln zł), o tyle w 2017 już ujemne (ubyło 633,5 tys. zł).

Zarząd podkreśla jednak, że spółka posiada płynność finansową. Nie ciążą na niej żadne zobowiązania podatkowe, nie były prowadzone względem niej postępowania egzekucyjne i sądowe.

Adam Witczak

Reklama AEC

Reklama NEWWEB

Raporty

Suplementy na NewConnect
Paliwa na NewConnect
Paliwa na NewConnect

W ostatnich dekadach wiele ...

Restauracje na NewConnect
Restauracje na NewConnect

Na rynku NewConnect ...

Producenci gier na NewConnect
Producenci gier na NewConnect

Piętnaście czy dwadzieścia ...

FMCG na NewConnect
FMCG na NewConnect

Czym jest sektor FMCG? Ten ...

Recykling na NewConnect
Recykling na NewConnect

Szeroko pojęty recykling to ...

Nieruchomości na NewConnect
Nieruchomości na NewConnect

Sektor „nieruchomości” na ...

Więcej

Kontakt

  • Strona należy do spółki:
    Financial Markets Center Management Sp. z o.o. Nr KRS 0000237621
  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Partnerzy

Księgarnia Maklerska.pl działa w ramach firmy Epilog. Istnieje w sieci od 1 maja 2007 roku. Zajmuje się sprzedażą książek przede wszystkim o inwestowaniu na giełdzie.