Poltronic - elektrotechnika z NewConnect
- Utworzono: sobota, 30, czerwiec 2018 11:23
Poltronic to firma z siedzbią we Wrocławiu. W aktualnej formie funkcjonuje od roku 2010 - na bazie wcześniejszego przedsiębiorstwa Poltronic sp. z o.o., przejętego przez obecnie działającą spółkę akcyjną.
Poltronic zajmuje się importem i dystrybucją produktów elektrotechnicznych. Mowa tu przede wszystkim o oświetleniu LED i pokrewnym asortymencie. Są to towary sygnowane marką NEXTEC. Inna część oferty to kompaktowe narzędzia ręczne Montana Tools, np. wkrętaki, klucze nasadowe i skrzynki narzędziowe. Firma prowadzi też - pod marką Qvertech - serwis sprzętu komputerowego, oferujący m.in. lutowanie układów graficznych, wymianę matryc w laptopach, czyszczenie i konserwację komputerów tudzież rozmaite usługi informatyczne. Ta część oferty Poltronic skierowana jest do klientów z Wrocławia.
Klienci naszego emitenta to głównie inni dystrybutorzy hurtowi i detaliczni, a także firmy produkcyjne i usługowe na terenie Polski oraz innych krajów europejskich. Poltronic nie prowadzi sprzedaży detalicznej. Towary do odsprzedaży nabywane są w znacznym stopniu na Dalekim Wschodzie. Zajmuje się tym podmiot zależny ChengDi Trade.
Oto bowiem Poltronic tworzy grupę kapitałową - i ma dwie spółki zależne:
Akcjonariat spółki dominującej widzimy poniżej (tabelka, jak i poprzednia, zaczerpnięta została z najnowszego raportu kwartalnego):
Prezesem Poltronic jest Marek Kołodziejski, absolwent Politechniki Warszawskiej i posiadacz dyplomu MBA. Radzie nadzorczej przewodzi Aleksandra Żmudzińska.
Spójrzmy, jak prezentowały się wyniki finansowe Poltronic w pierwszym trymestrze roku 2018 - oraz w analogicznym okresie roku ubiegłego. Są to wyniki jednostkowe, bo pomimo posiadania podmiotów zależnych Poltronic nie publikuje sprawozdań skonsolidowanych.
Przychody za styczeń, luty i marzec 2018 to 3,65 mln zł. W relacji rocznej powiększyły się wymownie - o więcej niż 1/4.
To nie wszystko. Bardzo pozytywne jest i to, że wzrosły zyski, na tyle zresztą, że poprawiły się odpowiadające im rentowności. Na przykład wynik operacyjny wzrósł o prawie 55 proc., do 236,3 tys. zł. Jego marża wyniosła 6,5 proc. (poprzednio 5,3 proc.).
Szczególnie znacząca jest kwestia zysku netto. Tu mamy blisko 185 tys. zł. W ten sposób rentowność wzrosła z 1,8 proc. do 5,1 proc.
Wydaje się więc, że badany okres był pomyślny dla emitenta. Oczywiście trzeba sprawdzić jeszcze podstawowe wskaźniki bilansowe:
Suma bilansowa to 10,9 mln zł. Po stronie aktywów dominują obrotowe - a w nich prym wiodą zapasy (4,42 mln zł). Wskaźnik płynności bieżącej na poziomie 1,7 pkt można uznać za zupełnie niezły. Kiepsko natomiast ma się sprawa z wypłacalnością natychmiastową. Firma ma mało gotówki: ostatnio 48 tys. zł, co równoważy raptem 1 proc. zobowiązań krótkoterminowych. To niewątpliwie rzecz do poprawy, nawet jeśli w tego typu biznesie nie jest konieczne utrzymywanie bardzo wysokich stanów gotówkowych.
Wskaźnik rotacji aktywów dla I kw. 2018 wyniósł 0,34 pkt, czyli wypadł lepiej niż w I kw. 2017. Złota reguła bilansowa jest w dalszym ciągu zachowana: w istocie kapitał własny dwukrotnie przewyższa aktywa trwałe.
Ogólne zadłużenie na poziomie 47 proc. sumy bilansowej mieści się w normie (pominęliśmy rezerwy i rozliczenia międzyokresowe, wraz z nimi byłoby to 55 proc., co też nie jest złą wartością). Problemem jest raczej to, że niemal wszystkie długi mają charakter bieżący, a pieniędzy na kontach jest mało. Stąd niezwykle ważne jest dla spółki, by klienci prawidłowo regulowali wszelkie należności (ostatnio opiewające na 3,43 mln zł).
Wskaźniki ROE i ROA liczymy podobnie jak rotację aktywów - tzn. w relacji do średnich pozycji bilansowych za dany okres. W takim układzie wyniki to 3,9 proc. i 1,7 proc. za I kw. 2018. To dobre wartości, znacznie lepsze niż w I kw. 2017.
Przypomnijmy jeszcze wyniki Poltronic z lat 2016 i 2017 (roczne).
Przychody w 2017 wyniosły 12,3 mln zł. W skali rocznej powiększył się one o 10,5 proc. Zysk operacyjny uległ redukcji, mianowicie z 542,5 tys. zł do 445,9 tys. zł. Efektem był spadek odpowiedniej marży z 4,9 proc. do 3,6 proc.
Jeśli chodzi o rentowność netto, to w 2017 wyniosła 1,5 proc., zaś w 2016 udało się uzyskać 3,3 proc. Finalny zarobek za rok ubiegły to 188 tys. zł, czyli połowa tego, co poprzednio. Obniżyły się też wyniki netto na sprzedaży i EBITDA - wraz z marżami. Nie były to zmiany dramatycznie ciężkie, choć oczywiście byłoby lepiej, gdyby rok 2017 był dla firmy lepszy niż 2016.
Ostatnia rzecz, jakiej trzeba się przyjrzeć to wykres kursu akcji:
U progu roku 2016 notowano - po długotrwałej deprecjacji - kursy niższe niż 10 groszy. Później notowania systematycznie rosły, nawet do 35 groszy. W roku 2018 generalny trend został jednak rozbity. Cena zeszła do 18 groszy, teraz mamy 24 grosze, a obraz jest niejasny i poniekąd konsolidacyjny. Wymownym znakiem poprawy byłoby zapewne przebicie okolicy 32 groszy. Wykres jest w połowie drogi między wstęgami Bollingera. Ostatni sygnał MACD był pro-sprzedażowy, a nowy - pro-zakupowy - jeszcze się nie wykluł. Niekoniecznie będzie on zresztą oznaczał klarowną zmianę ogólnego klimatu.
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki