Sześć miesięcy Milkpolu
- Utworzono: wtorek, 20, sierpień 2019 08:53
Milkpol to polskie przedsiębiorstwo z branży mlecznej. Firma istnieje od roku 1990 - wtedy założyli ją Jerzy Świerczyński i Wiesław Niedziałek. Spółka skupuje i przetwarza mleko, a także sprzedaje produkty mleczne (własne i inne). Te produkty to np. jogurty, kefir, maślanka, śmietana, twaróg czy mleko pasteryzowane. Milkpol ma też osiem sklepów sieci "Delikatesy Nabiałowe". Oczywiście wyroby firmy są dostępne również w wielu innych sklepach na terenie całego kraju.
Tak prezentuje się akcjonariat Milkpolu:
Zerknijmy teraz na wyniki przedsiębiorstwa za pierwsze półrocze roku 2019:
W I - II kw. 2019 przychody wyniosły 14,93 mln zł. W relacji rocznej oznaczało to wzrost o 7,6 proc.
Niestety, wynik netto na sprzedaży był ujemny (choć trzeba przyznać, że lepszy niż rok temu). Strata wyniosła tylko 85,8 tys. zł. Na poziomach EBITDA i operacyjnym widzimy zyski półroczne. To cieszy, bo rok temu rezultaty były ujemne na tych poziomach. Netto Milkpol wygenerował 31,7 tys. zł straty, co stanowiło równowartość 0,21 proc. obrotów. Rok temu marża wyniosła -3,4 proc.
Można zauważyć, że w tym roku (inaczej niż w 2018) sam pierwszy kwartał był czasem zysków na wszystkich pozycjach, w tym netto.
Spójrzmy na bilans:
Pod koniec czerwca 2019 aktywa trwałe opiewały na 3,97 mln zł. Majątek obrotowy wyceniano na 3,34 mln zł. Zadłużenie, liczone bez rezerw i rozliczeń międzyokresowych, obejmowało 52 proc. pasywów, co jest dość standardowym wynikiem.
Wskaźnik płynności bieżącej jest w okolicach 1 pkt - czyli niespecjalnie wysoko. Niepokoić może też niska wypłacalność natychmiastowa, rzędu 3 - 5 proc. w ostatnich czasach.
Złota reguła bilansowa nie jest zachowana, kapitał własny równoważy bowiem tylko 78 proc. aktywów trwałych.
ROE i ROA wyniosły w pierwszym półroczu -1,01 proc. i -0,43 proc., czyli były ujemne - ale jednak wyraźnie lepsze niż w I półroczu 2018 (wtedy -13,2 proc. oraz -4,9 proc.). Nic dziwnego: w końcu strata netto się zmniejszyła.
Zerknijmy jeszcze na wykres:
Jesienią 2018 wykres dobił do 1,20 zł, po czym RSI dał sygnał pro-sprzedażowy i uformowała się tendencja spadkowa. Minima z wiosny to 0,72 zł. Aktualnie mamy 0,98 zł, testowano też 1 zł, ale oporu tego nie przebito.
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki