Operacje plastyczne wychodzą z mody?
- Utworzono: poniedziałek, 24, wrzesień 2012 08:39
IQ Medica S.A. opublikowała raport okresowy za rok 2011. Przypomnijmy, że w sierpniu omawialiśmy sprawozdanie kwartalne spółki, odnoszące się także do całego pierwszego półrocza bieżącego roku. Tych sześć miesięcy nie wypadło najlepiej: spółka odnotowała ponad 125 tys. zł straty netto przy 419 tys. zł przychodów, gdy tymczasem w pierwszych dwóch kwartałach roku 2011 wypracowała 183 tys. zł zysku netto i osiągnęła 1,45 mln zł przychodów. To jednak wcale nie oznacza, że rok 2011 był udany. Przeciwnie, ostatecznie można go uznać za „najtrudniejszy okres w dotychczasowej historii Spółki” (takiego sformułowania prezes zarządu użył w liście do akcjonariuszy). Co to dokładnie oznacza?
Zacznijmy od tego, że IQ Medica, której debiut na NewConnect odbył się pod koniec maja 2011 roku, świadczy usługi w zakresie medycyny estetycznej, chirurgii plastycznej, kosmetologii, chirurgii estetycznej stopy oraz kosmetoginekologii. W roku 2011 w branży tej nastąpiło, jak wynika ze słów prezesa firmy, zjawisko „przesunięcia popytu w stronę segmentu tańszych produktów”, co wynika z pogorszenia się sytuacji gospodarczej. Jednocześnie na rynku wzrosła konkurencja – pojawiło się wiele punktów oferujących usługi zbliżone do tych, które serwuje IQ Medica. W rezultacie Spółka zamknęła ubiegły rok z poważną stratą, wynoszącą niemal 828 tys. zł. Strata na sprzedaży to 561 tys. zł. Przychody ze sprzedaży wyniosły nieco ponad 2,435 mln zł. Zauważmy, że rok 2010 kończył się znacznie lepiej (choć ostatecznie również na minusie): przychody były co prawda niższe (1,796 mln zł), ale na sprzedaży wypracowano 129 tys. zł zysku, a strata netto wyniosła jedynie 25 tys. zł.
Prezes Piotr Paluchowski wprost przyznaje, że „zarządowi nie udało się skutecznie naprawić skutków błędnie podjętych w minionych okresach decyzji w zakresie zarządzania Spółką”. Dwa główne błędy to zbyt intensywny rozwój sieci punktów usługowych, który sporo kosztował, a nie przyniósł oczekiwanych przychodów – oraz udział w programie „Gotowe na zmiany”, emitowanym przez Polsat. Udział w realizacji tego programu nie przełożył się na wzrost zainteresowania produktami i usługami przedsiębiorstwa.
W listopadzie 2011 roku zarząd rozpoczął starania o pozyskanie inwestora strategicznego, który uratuje coraz gorzej radzącego sobie Emitenta. W lutym 2012 roku podpisano odpowiednią umowę z Makro Holding S.A. Podmiot ten objął całą emisję akcji serii E. Trudno powiedzieć, czy przełożyło się to pozytywnie na sytuację spółki, biorąc pod uwagę choćby kwoty pieniężne podane w ostatnim raporcie kwartalnym (wspominaliśmy o nich na początku niniejszego tekstu).
Bardzo istotny jest fakt, że roczne sprawozdanie IQ Medica uzyskało negatywną opinię biegłego rewidenta, co przecież nie zdarza się często. Rewident wskazał trzy uzasadnienia dla takiego stanowiska. Otóż sprawozdanie „nie przedstawia rzetelnie i jasno wszystkich informacji istotnych dla oceny sytuacji majątkowej i finansowej badanej Spółki” (m.in. nie urealniono wartości należności krótkoterminowych), przez co wykazany wynik finansowy „nie jest ostatecznie ustalony” i jest „nierealnie wykazany”. Poza tym sprawozdanie nie zostało sporządzone na podstawie „prawidłowo prowadzonych ksiąg”, ani też w zgodzie z ustawowymi zasadami rachunkowości. W związku z tym „nie jest zgodne z (…) przepisami prawa i postanowieniami statutu Spółki”.
Sprawozdanie sporządzono przy założeniu kontynuacji działalności Spółki, ale biegły rewident podkreśla, że „ze względu na poziom zadłużenia Spółki, w pozycji zobowiązań długoterminowych i krótkoterminowych, istnieje ryzyko obsługi tego zadłużenia”. Zaznaczmy, że na dzień 31 grudnia 2011 roku wspomniane kwoty wynosiły odpowiednio 524 tys. zł i 2,253 mln zł, kapitał własny natomiast 1,867 mln zł.
Z raportu wynika, że Emitent ma w planach kontynuację rozwoju salonów firmowych, nawiązanie kontaktu z innymi salonami w celu stworzenia sieci punktów partnerskich IQ Medica, budowę systemu franczyzowego oraz rozwój usług medycznych dla osób prywatnych i firm.
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki