Informatyka na NewConnect 4
- Utworzono: czwartek, 27, wrzesień 2012 04:59
Można jednak zapytać, czy ujemne wyniki i inne problemy mają związek z ogólną sytuacją gospodarczą. Mimo wszystko trudno tu doszukiwać się takiej reguły. Dorota Biernacka z Rodan Systems mówi co prawda: - Tak jak inne firmy, my również odczuwamy skutki kryzysu, który objawia się mniejszą ilością zamówień i mniejszymi budżetami, którymi dysponują nasi obecni oraz potencjalni klienci – ale zaraz uzupełnia: - Staramy się jednak elastycznie dostosowywać naszą ofertę do aktualnego zapotrzebowania rynku uwzględniając przy tym również odpowiednią politykę cenową. Dzięki temu w 2011 roku firma Rodan Systems osiągnęła najlepsze wyniki w swojej historii. Rzeczywiście, w 2011 zysk netto przekroczył kwotę 937,5 tys. zł, przychody natomiast wyniosły 10,2 mln zł. Trzeba jednak zauważyć, że już pierwsze półrocze roku 2012 zamyka się zyskiem netto w kwocie 265 tys. zł, a to tylko 27 proc. analogicznej kwoty sprzed roku.
Rodan w dużej mierze opiera się na współpracy z instytucjami publicznymi i realizacji dużych projektów dla nich. A co można powiedzieć o innych sektorach branży informatycznej? Podmioty, które zaliczyliśmy do kategorii „chmury”, nie osiągały dużych marż, ale też nie były one dramatycznie niskie, nawet w czasach kryzysu. Czy dotknął on w jakikolwiek sposób polski rynek „cloud computing”? Zdaniem Piotra Prajsnara, prezesa Cloud Technologies S.A. – nie: - Z perspektywy produktów oraz usług kryzys gospodarczy praktycznie nie jest dla nas zauważalny. Zapewne wynika to z charakterystyki realizowanych projektów oraz przyjętej strategii, która zakłada inwestowanie w dynamicznie rozwijające się nisze rynkowe”. Zwraca on również uwagę na fakt szerokości rynku technologii „w chmurze”, co pozwala firmom bronić się przed nadmierną konkurencją.
Z kolei Makolab dostrzega w kryzysie nawet pewne aspekty pozytywne: - Skupiamy się (…) w większej części na współpracy z klientami zagranicznymi i dlatego paradoksalnie można pokusić się o stwierdzenie, że kryzys jest dla nas korzystny. Gorsza sytuacja finansowa przedsiębiorstw skłania je do szukania oszczędności. MakoLab (…) jest nadal konkurencyjny w stosunku do zachodnich firm IT, m.in. z Wielkiej Brytanii czy Francji. Nasza oferta jest równie dobra, jeśli nie lepsza, a możemy zaoferować niższe ceny – mówi Michał Hertel, Dyrektor Marketingu i Działu SEO/SEM spółki.
Analiza marż uzyskanych przez spółki z sektora informatycznego w drugim kwartale nasuwa kilka ciekawych wniosków. O ile dokładna analiza czynników mających wpływ na poszczególne wyniki z pewnością nie należy do łatwych, o tyle można zauważyć w tym segmencie pewne tendencje. I tak oto dobre wyniki osiągały te spółki, które część swoich produktów kierowały m.in. do konkretnych sektorów. Tym samym Acreo S.A., które osiągnęło w drugim kwartale marżę zysku na poziomie niemal 25 proc., oferuje rozwiązania wertykalne dla branży poligraficznej. Podobnie sytuacja wygląda w kwestii Infosystems S.A., która swoje usługi kieruje do tej samej branży, co Acreo S.A. i osiągnęła w drugim kwartale marżę na poziomie 26,62 proc. Klientów z sektora finansowego, TMT oraz rządowego i samorządowego posiada EO Networks S.A. Wydają one się również zyskowne, bo marża w okolicach 11 proc. to stosunkowo dobry wynik.
W przeanalizowanej przez nas grupie spółek związanych z aplikacjami mobilnymi (do której zaliczyliśmy Weedo S.A., Forever Entertainment S.A., Inteliwise S.A., Mobile Factory S.A., Wind Mobile S.A., Planet Soft S.A. oraz Site S.A.) jedynie dwie odnotowały w okresie od kwietnia do czerwca dodatnią marżę. Główny wniosek płynący z lektury opublikowanych raportów kwartalnych jest taki, iż sporym utrudnieniem dla firm z sektora informatycznego jest to, że na produkty, które być może przyniosą zyski w przyszłości, nakłady trzeba ponieść już teraz. W efekcie sporo spółek poniosło koszty, ale nie uzyskało z tego tytułu przychodu. Co więcej, emitenci zwracali uwagę na łatwość wejścia na ich rynek. Oznacza to, że coraz więcej podmiotów dołącza do ich segmentu, przez co wypracowanie satysfakcjonujących wyników jest coraz trudniejsze.
poprzednia strona 1 2 3 4 5 6 7 8 9 następna strona
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki