Noteckie w Żabce
- Utworzono: środa, 12, wrzesień 2012 09:49
Browar Gontyniec, notowany na NewConnect od 4 lipca tego roku, poinformował o nawiązaniu współpracy ze spółką Żabka Sp. z o.o. z Poznania, która zarządza znaną chyba wszystkim siecią sklepów „Żabka”, a także nieco mniej znanymi sklepami „Freshmarket”.
Współpraca ma polegać na tym, że w sklepach obu sieci oferowane będą produkty browaru z Kamionki. Chodzi tu przede wszystkim o piwa Noteckie Jasne i Noteckie Ciemne. Są one produkowane przez wielkopolski Browar Czarnków, który został w grudniu 2010 roku zakupiony przez emitenta z NewConnect. Inny znany produkt Browaru Gontyniec to słynne piwo Gniewosz.
Warto wspomnieć o tym, jak przedstawiają się wyniki spółki za drugi kwartał roku 2012. Rzuca się w oczy m.in. dwukrotny wzrost kapitału własnego w stosunku rocznym (30 czerwca bieżącego roku wynosił on ponad 10,78 mln zł). Znacznie wzrósł także poziom aktywów trwałych (trzykrotnie: do 21,6 mln zł) i obrotowych (z 6,52 mln zł do 10,28 mln zł).
W drugim kwartale przychody spółki ze sprzedaży przekroczyły kwotę 5,925 mln zł, były więc o 4,7 proc. niższe niż w analogicznym okresie rok temu, ale za to przychody za całe półrocze wzrosły o 18,5 proc. (do 9,19 mln zł). Podobną zależność widzimy w przypadku zysku netto: ten z kwietnia, maja i czerwca był niższy od odpowiedniego dla zeszłego roku o jedną czwartą – ale zysk półroczny wyniósł 813 tys. zł, co stanowi wzrost roczny o ponad 13 proc.
Zarząd wyjaśnia w komentarzu, że pierwszych sześć miesięcy roku 2012 było okresem silnej konkurencji między producentami piwa, do tego stopnia, że „piwa z segmentu Premium osiągały rekordowo niskie ceny, poniżej 4 PLN / litr, co jest ewenementem rynkowym”. Niekorzystne dla browaru (i ogólnie dla producentów) były także działania sieci handlowych podejmowanie w związku z Euro 2012 (np. podwyżki cen za ekspozycję). Spowodowało to znaczne obniżenie rentowności sprzedaży piwa w pierwszym półroczu 2012 roku (zauważmy, że zysk Gontyńca na sprzedaży wyniósł w tym okresie 121 tys. zł wobec 422 tys. zł w pierwszych sześciu miesiącach roku 2011). Browar poprawiał jednak rentowność dzięki sprzedaży poprzez sieć własnych sklepów, co pozwala przynajmniej częściowo uniezależnić się od wielkich sieci handlowych. W drugim kwartale poszerzyła się także oferta firmy ( o piwa Gniewosz Bursztynowy i Gniewosz Złoty oraz o owocowe piwa Gniewosz).
W 2011 roku Spółka wypracowała przychód na poziomie niemal 18,5 mln zł i zakończyła rok zyskiem netto rzędu 1,9 mln zł. Na 2012 rok Spółka zakłada (według dokumentu informacyjnego) wypracowanie ponad 23 mln zł przychodów ze sprzedaży i 2,4 mln zł zysku netto.
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki