Zdrowe produkty, dobre wyniki?
- Utworzono: piątek, 07, luty 2014 06:03
Walory Organic Farmy Zdrowia S.A. są na NewConnect zaliczane do segmentu handlu. Firma jest największą w Polsce siecią samoobsługowych sklepów z ekologicznymi produktami. Czy realizowana działalność spowodowała, że wyniki Spółki prezentują się dobrze?
Emitent pojawił się na „małym parkiecie” 30 stycznia 2008 roku. Spółka debiutowała z dość wysokim kursem odniesienia, który wyniósł aż 27,2 zł. Potem kurs poszybował nawet do 35 zł, ale finalnie z biegiem czasu papiery zaczęły tanieć. Zniżkowy ruch zatrzymał się najpierw na poziomie 6 zł. Potem walory znów zaczęły drożeć i w marcu 2011 roku powędrowały w okolice 15 zł za sztukę. Za drugim razem niedźwiedzie zaatakowały jeszcze mocniej. Rezultatem naporu podaży okazała się zniżka kursu do 4 zł pod koniec 2012 roku. Stamtąd bykom udało się poderwać kurs już tylko do rejonów 12,8 zł. Obecnie wykres kursu Spółki oscyluje wokół 8 zł, czyli około dwóch trzecich niżej niż na początku przygody z NewConnect.
Emitent swą ofertę kieruje do tych osób, które zamierzają się odżywiać w sposób zdrowy i smaczny. W sklepach Spółki dostępne są głównie produkty ekologiczne, tworzone bez sztucznych nawozów i konserwantów. W ofercie znaleźć można także towary dedykowane dla kobiet w ciąży, wegetarian, wegan, alergików, diabetyków oraz osób stosujących diety – np. bezmięsne, bezglutenowe czy mikrobiotyczne. Organic posiada także naturalne i ekologiczne kosmetyki, środki higieny oraz środki czyszcząco – piorące.
Spółka tworzy również grupę kapitałową, której struktura przedstawia się następująco:
W ostatnich sześciu latach wyniki Emitenta (i jego grupy kapitałowej) kształtowały się w następujący sposób (od roku 2012 sporządzane są skonsolidowane sprawozdania finansowe):
Pierwsze, co rzuca się w oczy, to oczywiście fakt, iż Spółce w żadnym roku nie udało się uzyskać ani zysku operacyjnego, ani zysku netto. Na tym tle pozytywnie wyróżnia się jednak okres pierwszych dziewięciu miesięcy poprzedniego roku, kiedy Grupa zanotowała zysk na sprzedaży, który sięgnął 244 tys. zł.
Na uznanie zasługuje to, że Spółka (a potem już Grupa) regularnie zwiększała poziom przychodów ze sprzedaży. W roku 2008 na tej pozycji widniało nieco ponad 17 mln zł, a na koniec roku 2012 było to już 46,7 mln zł. Co więcej wydaje się, że rok 2013 pozwoli na utrzymanie tej pozytywnej tendencji (obrót za ten okres wyniósł 37,6 mln zł wobec 34,1 mln zł w analogicznym okresie poprzedniego roku). Średni przychód ze sprzedaży za okres 2008 – 1-3Q 2013 wyniósł 29,3 mln zł. Emitentowi od 2009 roku udaje się również ograniczać straty, co również jest dość dobrym trendem.
Poziom zadłużenia kapitału własnego kształtuje się na dość bezpiecznym poziomie. W analizowanym okresie jego średnia wartość to bowiem 44,4 proc. Zbyt niskie wydaje się za to pokrycie zobowiązań krótkoterminowych środkami pieniężnymi, które średnio wyniosło zaledwie 16 proc.
Tylko w jednym roku (2010) wskaźnik płynności bieżącej ukształtował się dokładnie na dolnej granicy optymalnego przedziału. W pozostałych latach oscylował on poniżej tej granicy, co może świadczyć o problemach z terminowym regulowaniem zobowiązań.
Z racji generowanych strat, corocznie ROA i ROE przyjmowały ujemne poziomy, chociaż po trzech kwartałach poprzedniego roku niewiele brakowało do uzyskania dodatnich wartości (było to odpowiednio -0,81 i 1-3 proc.). Regularnie ujemne były również rentowności: operacyjna i netto.
Być może więc wyniki za okres styczeń – wrzesień poprzedniego roku wskazują na nadchodzącą poprawę kondycji Grupy. W tym czasie uzyskała ona już zysk na sprzedaży, co dobrze rokuje na dalszy okres. Tym bardziej, że obroty samej jednostki za ten okres były rekordowe w jej historii, a zarząd podał, że wyniki zostaną jeszcze poprawione po dodaniu do nich rezultatów za czwarty trymestr (te mają zostać opublikowane 14 lutego), który jest zwykle bardzo dobry dla Spółki.
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki