Kolejny rok na południe
- Utworzono: środa, 10, grudzień 2014 06:04
Kurs Your Image w zasadzie od początku obecności na NewConnect kieruje się na coraz niższe poziomy. Czy sytuacja Spółki uzasadnia taki stan rzeczy?
Your Image to spółka, która oferuje usługi w zakresie internetowego PR. W Dokumencie Informacyjnym czytamy, że zapewnia ona budowę rozpoznawalnej marki w sieci. Firma to połączenie agencji PR, agencji marketingowej, interaktywnej i studia reklamy. W skład oferty Emitenta wchodzą m.in.:
- audyt PR,
- kampania wizerunkowe,
- kampania marketingowe,
- artykuły sponsorowane,
- blogi firmowe i tematyczne,
- analityka ruchu sieciowego,
- monitoring mediów,
- katalogowanie,
- pozycjonowanie SEO.
Akcjonariat Your Image przedstawia się następująco:
Źródło: Raport okresowy Emitenta
Akcje Spółki są obecne na rynku publicznym od 20 czerwca 2012 roku. Kurs odniesienia pierwszego dnia był ustalony na 0,65 zł i choć na początku notowania wzrosły chwilowo do 0,81 zł, to z biegiem czasu ich cena ulegała już spadkowi. Trend zniżkowy trwa w zasadzie do dziś – na ostatnim zamknięciu jeden instrument wyceniono już tylko na 0,07 zł, co oznacza wycenę rynkową na poziomie zaledwie 290 tys. zł. Co ciekawe, Spółka jest trzecim emitentem na NewConenct z najniższą kapitalizacją – mniejszą posiada tylko Aduma oraz R&C Union, a więc dwa podmioty znajdujące się w upadłości likwidacyjnej.
Spójrzmy więc na rezultaty finansowe z poprzednich lat:
2012 rok był relatywnie udany dla Spółki, bo zakończył się zauważalnym wzrostem obrotów w porównaniu do stanu sprzed dwunastu miesięcy. Kolejny okres był już pod tym kątem słabszy – w 2013 roku sprzedaż wyniosła 604 tys. zł wobec 952 tys. zł poprzednio. Bieżący rok zapowiada się nieco lepiej – po dziewięciu miesiącach obrót Your Image wynosi 367 tys. zł, co oznacza wzrost o niemal jedną czwartą r/r. Jeżeli zatem Emitentowi uda się podtrzymać ten trend, wówczas może okazać się, że Spółka powróci na ścieżkę wzrostu sprzedaży, choć o poprawę rezultatu z 2012 roku będzie ciężko. W czwartym kwartale firma musiałaby bowiem wygenerować niemal dwukrotność przychodów z dziewięciu miesięcy.
Wynikowo Your Image radził sobie przeciętnie. O ile w 2011 roku Emitent zanotował jeszcze zyski na wszystkich pozycjach rachunku (choć były one relatywnie niewielkie), o tyle w kolejnych okresach sytuacja pod tym kątem była już mieszana. W 2013 roku Spółka zanotowała już stratę na wszystkich poziomach, finiszując z wynikiem netto na poziomie -653 tys. zł. Bieżący rok zapowiada już sporą poprawę, aczkolwiek póki co, Emitent znajduje się poniżej progu rentowności.
W okresach, kiedy Your Image notował dodatnie wyniki, osiągane marże były stosunkowo niewysokie. W kolejnych okresach były one już ujemne, oczywiście za sprawą ujemnych wyników finansowych. Ciężko stwierdzić, czy w bieżącym roku może w tej kwestii nastąpić poprawa. Póki co, rentowności nadal nie są zbyt wysokie. Co więcej, w czwartym kwartale poprzedniego roku Spółka zanotowała straty, więc jeżeli w tym roku sytuacja będzie podobna, wówczas ciężko oczekiwać poprawy także na poziomie marż.
O ile w 2011 roku przepływy operacyjne były ujemne, o tyle w kolejnych dwóch latach obrotowych sytuacja była już znacznie lepsza. Co więcej, w 2013 roku, pomimo straty netto, cash flow operacyjny i netto były dodatnie, co niewątpliwie jest dobrą informacja. Odnotujmy również, że Emitent z reguły dokonywał stosunkowo sporych inwestycji – wskaźnik źródeł ich finansowania w 2011 oscylował na górnej granicy optymalnego przedziału, a rok później był nawet minimalnie zbyt wysoki. W 2013 roku sytuacja uległa już poprawie i relacja była już prawidłowa.
Pewnym problemem Your Image jest niewątpliwie malejący kapitał własny, co jest pochodną ujemnych wyników finansowych. To oczywiście przekłada się również na pogorszenie kwestii zadłużenia kapitału własnego. Wskaźnik w ostatnich latach regularnie rośnie, a na koniec września tego roku wyniósł on już ponad 2 tys. proc., co jest bardzo wysoką wartością. Spore pozostaje również ogólne zadłużenie, czyli relacja długów do aktywów – obecnie wynosi ona około 95 proc., co jest podwyższonym poziomem.
Dług netto Spółki jest stosunkowo niewysoki – również w porównaniu do kapitału własnego – na koniec 2013 roku relacja ta wyniosła niecałe 12,5 proc., co jest bezpieczną wartością. Dodajmy, że wyliczenie długu w tym roku nie było możliwe, bo Emitent przekazał tylko uproszczoną wersję swojego bilansu.
Dość dobrze kształtuje się w ostatnim czasie wskaźnik udziału zobowiązań długoterminowych w finansowaniu kapitału własnego. Na koniec 2013 roku wyniósł on 0,52, a na koniec września tego roku 0,74, więc to dobre wartości. Nieco zbyt wysokie jest zastosowanie kapitału obcego w finansowaniu majątku obrotowego – obecnie wartość zobowiązań przekracza bowiem o około 42 proc. posiadane aktywa obrotowe.
Wskaźniki płynności kształtują się dość poprawnie, choć w tym roku uległy pewnemu pogorszeniu w porównaniu ze stanem z 2013 roku. Pomimo tego, ich poziomy nie wskazują na poważniejsze kłopoty.
Jak widać, sytuacja Your Image prezentuje się przeciętnie. Spółka jest nieco zadłużona, a inwestorów martwią zapewne wyniki finansowe z ostatnich okresów. Wiele wskazuje na to, że w bieżącym roku Emitentowi uda się zredukować straty w porównaniu ze stanem sprzed dwunastu miesięcy, ale zapewne gracze oczekują znacznie lepszej sytuacji. Pozostaje mieć nadzieję, że zauważalny wzrost sprzedaży w tym roku w średnim terminie przełoży się również na lepsze wyniki i trwałe osiągnięcie progu rentowności.
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki