Szereg zmian dla poprawy sytuacji w Aton-HT S.A.
- Utworzono: środa, 25, lipiec 2012 10:17
ATON-HT to wrocławska firma, która projektuje i produkuje maszyny służące do utylizacji odpadów niebezpiecznych, takich jak azbest czy eternit.. Spółka funkcjonuje na rynku od sierpnia roku 2005, opracowała własną technologię MTT (Microwave Thermal Treatment), na podstawie której skonstruowano instalację do badań nad unieszkodliwianiem azbestu. Technologia ta została opatentowana zarówno w Polsce, jak i w niektórych innych krajach (Japonia, Kanada, USA).
Spółka otrzymała wiele nagród i wyróżnień, zarówno branżowych, jak i ogólnobiznesowych. Niestety, rok 2011 zakończyła stratą netto przekraczającą 4,110 mln zł. Firma straciła ponad 472 tys. zł także na samej sprzedaży. Przychody netto ze sprzedaży wyniosły 4,73 mln zł. Wszystkie te wyniki były gorsze niż analogiczne w roku 2010, kiedy ATON-HT wypracowała 386 tys. zł zysku na sprzedaży i 408 tys. zł zysku netto przy przychodach ze sprzedaży przekraczających 9,5 mln zł. W 2011 roku o blisko 150% (w porównaniu z okresem poprzednim) wzrosły też zobowiązania krótkoterminowe spółki, osiągając poziom 4,880 mln zł.
Nic dziwnego, że zarząd określił w raporcie za rok 2011 sytuację finansową spółki jako „trudną i złożoną”. W pierwszym kwartale roku 2012 firma odnotowała prawie 100 tys. zł straty netto przy przychodach ze sprzedaży równych 1,227 mln zł (spadek o blisko 30% w porównaniu z I kw. 2011 roku). Władze spółki tłumaczą to tym, że projekt sprzedaży urządzenia ATON-MOS nie został jeszcze ukończony, stanie się to natomiast prawdopodobnie w II kwartale.
24 lipca firma opublikowała dokument, w którym prezentuje swoją strategię działalności w następnych miesiącach roku 2012. W opracowaniu przedstawiono m.in. stosowany w spółce model sprzedaży, który dzieli się na 4 etapy. Są to: identyfikacja klienta i złożenie oferty; testowanie przez klienta urządzenia próbnego; podjęcie przez klienta decyzji o zakupie; serwisowanie sprzętu przez firmę.
Ten czasochłonny proces spowodował jednak w ostatnim czasie negatywne i niezadowalające wyniki finansowe, co zarząd wprost przyznaje. Nowa strategia ma polepszyć płynność finansową i pomóc w wygenerowaniu przez spółkę atrakcyjnych wyników finansowych. Głównym punktem ma być koncentracja na zwiększeniu przychodów ze sprzedaży produktów, które ATON-HT jest w stanie wdrożyć na skalę przemysłową.
Plan restrukturyzacji spółki przewiduje podniesienie marż produktów, obniżenie kosztów bieżących, zwiększenie wolumenu sprzedaży i przyjęcie kosztów specyfikacji zamawianych urządzeń. Zarząd chce też uporządkować kwestię zawieranych umów, ponieważ w poprzednich latach często zdarzało się, że klienci firmy testowali długo i intensywnie jej produkty, po czym ostatecznie nie dochodziło do zawarcia transakcji.
Jak wiele innych firm w trudnych czasach, ATON-HT planuje też zmniejszenie zatrudnienia i ograniczenie wydatków na PR oraz marketing. Te informacje na pewno nie ucieszą ani pracowników, ani współpracujących z firmą agencji reklamowych. Z drugiej strony ATON-H planuje pojawiać się na branżowych targach i konferencjach, takich jak Targi POLEKO 2012 czy monachijski IFAT. Jeśli chodzi o pracowników, to ukłonem w ich stronę będzie system motywacyjny dla osób kluczowych, aby zwiększyć aktywność sprzedażową handlowców.
Kolejnym punktem strategii jest intenstyfikacja liczby wdrożeń produktów i dotarcie do nowych klientów, w szczególności do tych, na których ciąży obowiązek prawny redukcji zanieczyszczeń. Firma chce także w większym stopniu nastawić się na sprzedaż urządzeń do neutralizacji odpadów medycznych oraz nawiązać współpracę z Zakładami Gospodarki Odpadami. Zarząd powołuje się na badania firmy Frost & Sullivan, która oceniła, że w 2010 roku polski rynek gospodarki odpadami zanotował 2,9 mld USD przychodów, zaś w roku 2017 osiągnie wartość 4,6 mld USD.
Spółka planuje także budowę tzw. show room, czyli przykładowej instalacji pokazowej, którą będą mogli oglądać, testować i oceniać klienci. Przed końcem roku 2012 firma chce także sfinalizować kilka zamówień. Chodzi o kontrakt z hiszpańską spółką produkującą wełnę mineralną (sprzedaż 1-3 urządzeń), sprzedaż dwóch urządzeń ATON-HR do utylizacji odpadów komunalnych, sprzedaż jednego urządzenia do unieszkodliwiania odpadów medycznej i jednego do oczyszczania gazów poprocesowych. Zarząd uważa, że realizacja strategii doprowadzi do uzyskania pozytywnych wyników finansowych w przyszłości.
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki