Alumast wreszcie na plusie
- Utworzono: piątek, 01, listopad 2013 06:00
Wyniki, jakie Alumast S.A. uzyskała w trzecim kwartale tego roku, spowodowały, że Spółka wreszcie wyszła na plus w ujęciu całego roku, chociaż był to zysk stosunkowo niewielki.
Alumast rozpoczęła swą działalność jeszcze w lutym 2000 roku. Przez pierwsze cztery lata zajmowała się głównie produkcją masztów reklamowych z aluminium i w niewielkim stopniu realizacjami w postaci zadaszeń parkingowych. W kilkanaście lat Spółka zwiększyła zatrudnienie i stała się liderem na rodzimym rynku masztów flagowych. Jak czytamy na witrynie internetowej Spółki, kluczowym okresem był właśnie rok 2004. Wejście Polski do Unii Europejskiej spowodowało, że Emitent zaczął odnosić sukcesy na zagranicznych rynkach.
W 2007 roku dostrzeżono możliwości rozwoju również na rynku słupów oświetleniowych. W tym celu stworzono zakład, w którym produkowane są kompozytowe słupy oświetleniowe. W styczniu 2008 roku Spółka zadebiutowała już na rynku NewConnect.
Obecnie Alumast główną uwagę kieruje na słupy kompozytowe, produkuje i sprzedaje maszty flagowe oraz ramy do banerów reklamowych. Wytwarza także takie produkty jak maszty elewacyjne, sakralne, gabinetowe i teleskopowe. W jej ofercie znaleźć można również asortyment flag – Polski, Unii Europejskiej, czy m.in. flag kościelnych i firmowych.
Spójrzmy również na historyczne wyniki finansowe Spółki. W 2008 roku uzyskała ona 11,43 mln zł przychodów, 1,5 mln zł straty operacyjnej i 2,8 mln zł straty netto. Rok później obroty stopniały do 8,4 mln zł, strata na działalności operacyjnej powiększyła się do 2,65 mln zł, a netto do 2,92 mln zł. 2010 rok zakończył się wygenerowaniem przychodów na poziomie 8,6 mln zł, nie przynosząc przy tym znacznej poprawy wyników – na poziomie operacyjnym Emitent stracił 1,2 mln zł, a na poziomie netto strata sięgnęła 1,3 mln zł. Dwanaście miesięcy później Alumast zanotowała 8,1 mln zł przychodów ze sprzedaży, 1,4 mln zł straty operacyjnej i 2,35 mln zł straty netto.
Przełomowy okazał się miniony rok. Od stycznia do grudnia 2012 roku Alumast uzyskała 9,3 mln zł przychodów, poniosła minimalną stratę na działalności operacyjnej, ale zanotowała 643 tys. zł zysku netto.
Wczoraj Spółka poinformowała inwestorów o swoich wynikach za trzeci kwartał tego roku. W tym okresie Emitentowi udało się uzyskać 3,25 mln zł przychodów od jej klientów, co oznaczało, że w porównaniu do poziomu sprzed roku była to wartość około 11 proc. wyższa (jak dowiadujemy się z dokumentu, w tym roku najlepiej sprzedawały się maszty flagowe i produkty eventowe). Co więcej, Alumast udało się w tym samym momencie ograniczyć koszty operacyjne. Dzięki temu na pozycji wyniku na sprzedaży pojawiło się 485 tys. zł zysku wobec 129 tys. zł straty. Pożądana tendencja utrzymała się w zasadzie już do samego końca rachunku zysków i strat. Wynik na działalności operacyjnej wyniósł 525 tys. zł wobec 94 tys. zł straty dwanaście miesięcy wcześniej, a rezultat netto sięgnął ostatecznie 439 tys. zł w porównaniu do 133 tys. zł straty z trzeciego kwartału poprzedniego roku.
Warto więc spojrzeć na kształtowanie się rezultatów Spółki za cały bieżący rok. W przeciągu trzech kwartałów Alumast zaksięgowała przychody na poziomie 6,94 mln zł wobec 6,8 mln zł rok wcześniej. Niższe koszty pozwoliły jednak istotnie podnieść rentowność sprzedaży. W rezultacie wynik na sprzedaży wyniósł 272 tys. zł, co było istotnie lepszym rezultatem niż 324 tys. zł straty po trzech trymestrach poprzedniego roku. Emitentowi udało się również poprawić narastający wynik operacyjny i netto. Ten pierwszy wzrósł z -258 do 334 tys. zł, a drugi z -421 do 1,3 tys. zł.
Nadal negatywnie prezentują się niektóre dane w bilansie. M.in. kapitał własny miał na koniec września wartość ujemną i sięgnął -1,4 mln zł.
Zarząd informuje, że osiągnięte rezultaty to pochodna wprowadzonego i realizowanego planu restrukturyzacji, ograniczania kosztów i ich ścisłej kontroli.
We wrześniu poprzedniego roku Spółka złożyła wniosek do Ministerstwa Skarbu Państwa o udzielenie pomocy na restrukturyzację w wysokości 4,8 mln zł. W czerwcu władze otrzymały oświadczenie Ministra Skarbu Państwa o zamiarze udzielenia pomocy pod trzema warunkami – otrzymania pozytywnej opinii Prezesa UOKiK, otrzymania przez Ministra Skarbu Państwa dokumentu potwierdzającego zatwierdzenie przez Komisję Europejską przedłożonego przez Alumast planu restrukturyzacji oraz zapewnienie przez Spółkę wkładu własnego na poziomie 1,6 mln zł który ma pochodzić z emisji akcji. Spółka nadal nie otrzymała opinii prezesa UOKiK (wniosek w tej sprawie wysłano 4 lipca br.), a w lipcu zarząd zdecydował się na podwyższenie kapitału zakładowego w ramach emisji maksimum 1,6 mln nowych akcji serii L bez prawa poboru. Na razie jednak realizacja tej uchwały nie została jednak dokończona.
W strukturze akcjonariatu Spółki dominuje notowane na NewConnect Letus Capital S.A. z udziałem na poziomie 19,7 proc. akcji. Zbigniew Szkopek, prezes zarządu Emitenta, kontrolował 12,7 proc. papierów, w posiadaniu Twinlight Finance Ltd. znajdowało się 12 proc. walorów, Hotel Polonia Sp. z o.o. posiadał 9,5 proc. akcji, a Hefal Serwis S.A. miał 5,2 proc. udział w kapitale. W wolnym obrocie pozostawało 40,8 proc. papierów.
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki