- Utworzono: czwartek, 27, wrzesień 2012 10:59
Poniżej przedstawiamy tabelę, w której porównaliśmy cenę emisyjną akcji emitentów z ostatnio notowanym kursem.
Poniżej przedstawiamy tabelę, w której porównaliśmy cenę emisyjną akcji emitentów z ostatnio notowanym kursem.
Sposoby, które spółki z sektora informatycznego stosują, aby zwiększyć swoją konkurencyjność, są bardzo różne i w dużej mierze zależą od specyfiki danego podmiotu i jego niszy. Nie zmienia to jednak faktu, że stosuje się wszelkie „tradycyjne” metody: a więc zwiększanie zróżnicowania asortymentu, podnoszenie jakości własnych produktów, umiejętny marketing, tworzenie własnych marek i unikatowych produktów (casus Rodan Systems), monitorowanie konkurencji (11 bit studios mówi o „systematycznej analizie raportów analitycznych na temat segmentów rynku, na których prowadzi lub planuje prowadzić działalność”). Z kolei The Farm 51 podkreśla, że posiada dwa niezależne biura oraz zespoły produkcyjne, dzięki czemu planowane jest równoległe rozwijanie przynajmniej dwóch projektów gier. Makolab jest natomiast „jedną z pierwszych firm w Polsce umożliwiających pozycjonowanie stron z wykorzystaniem technologii sieci semantycznej” (jak mówi Michał Hertel), a to oznacza „innowacyjną i specjalistyczną ofertę”, kierowaną do „sprecyzowanej grupy odbiorców”.
Konkurencja
Konkurencja jest największym zagrożeniem na tych obszarach rynku, w które łatwo jest wejść i które wymagają stosunkowo małych kosztów. Coś za coś – aplikacje mobilne uchodzą za ostatni krzyk mody, ale wbrew pozorom nie tak łatwo wypracować w tej branży zyski. Przekonała się o tym np. spółka Mobile Factory S.A., która powstała w styczniu roku 2011, a na NewConnect zadebiutowała w lutym 2012. W drugim kwartale 2012 roku poniosła ona stratę w wysokości 64 tys. zł przy raptem 25 tys. zł przychodów. W raporcie kwartalnym przedsiębiorstwa czytamy m.in., że „coraz łatwiejszy dostęp do technologii wytwarzania aplikacji mobilnych stwarza warunki dla innych podmiotów do wchodzenia na rynek podstawowej działalności Spółki”. O tym, jaki charakter ma zjawisko konkurencji w tej branży, czytamy także w raporcie rocznym spółki Weedo (która zmieniła profil działalności z produkcji akcesoriów do tabletów właśnie na programowanie aplikacji mobilnych). Otóż: „Istnieje bardzo duże grono osób i firm oferujących swoje usługi w zakresie tworzenia aplikacji mobilnych, które potrafią napisać kod aplikacji. Podmioty te (…) proponują często bardzo niskie ceny (…). Jednakże, działając najczęściej jednoosobowo nie posiadają kompetencji w zakresie tworzenia grafiki (layout) i samej koncepcji aplikacji. (…) Sytuacja jest bardzo podobna do starszego rynku tworzenia witryn internetowych – są jednostki oferujące bardzo niskie ceny za stworzenie słabej jakości witryn i są wyspecjalizowane w tym zakresie podmioty, potrafiące kompleksowo zaspokoić potrzeby klientów za dużo wyższe ceny”.
Na sprzedaż gotowych produktów (a konkretniej gier) postawiła także spółka Forever Entertainment. Gry pobiera się z internetu, a nie kupuje w „wersjach pudełkowych”. Zasady, na jakich można pobierać programy z internetu, są zresztą rozmaite. Forever Entertainment korzysta np. z modelu Freemium, co oznacza, że podstawowa wersja jest darmowa, ale dodatki i ulepszenia są już płatne. Coraz więcej gier na świecie (wieloosobowych) dostępnych jest także w ramach platformy internetowej Steam, która ma stanowić zabezpieczenie przed kopiowaniem. Wiele firm z branży mobilnej próbuje wprowadzać swoje produkty do systemu Apple iTunes.
Twórcy gier komputerowych również osiągali stosunkowo neutralne marże w drugim kwartale. Znaczącym wyjątkiem była tutaj jednak Nicolas Games S.A. – spółka, która na NewConnect weszła stosunkowo wcześnie, bo w 2008 roku. W pozostałych wypadkach marże były bądź ujemne, bądź znajdowały się na niewielkim plusie, jak w przypadku Vivid Games S.A. Najwidoczniej sprzedaż licencji do gier za pośrednictwem App Store i Google Play może być opłacalna. To właśnie tej ostatniej udało się w stosunku rocznym znacznie zwiększyć przychody, głównie za sprawą opłat licencyjnych ze sprzedaży gier w takich systemach.
Strona 1 z 2
Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze