Depend pod lupą
- Utworzono: poniedziałek, 07, styczeń 2013 08:45
W czwartek 3 stycznia 2013 r. spółka Depend S.A. opublikowała analizę sytuacji finansowej, gospodarczej i perspektyw dalszego prowadzenia działalności. Spółka była zobligowana do wykonania takiego dokumentu na mocy decyzji zarządu GPW.
Depend S.A. powstała w 2010 roku po przekształceniu ze spółki z o.o. Akcje Emitenta są notowane na NewConnect od grudnia 2010 roku. Działalność firmy to przede wszystkim usługi reklamowe przez Internet, przygotowuje ona również aplikacje mobilne i internetowe. Oprócz tego Emitent działa w branży motoryzacyjnej, gdzie jego działania skupiają się na przygotowaniu i wdrażaniu usług o charakterze marketingowym oraz przygotowywaniu sceny tuningu motoryzacyjnego w czasie imprez takich jak MTM Moto Show lub Wojna Północ-Południe. Depend nabył także prawa do scenariusza, nazwy i wydarzenia Rage – Race – pierwszej w Polsce imprezy typu Grand Turismo. Oprócz tego posiada domeny internetowe traktujące o tematyce motoryzacyjnej.
Depend S.A. do tej pory nie był rentowny. W pierwszym roku działalności, tj. w roku 2010, strata netto wyniosła 14 735 zł, a rok później było to 384,6 tys. zł. Z kolei w dwóch pierwszych kwartałach 2012 roku strata wyniosła 663,8 tys. zł.
22 lutego 2012 roku zarząd Spółki ogłosił plany, które zakładają rozszerzenie prowadzonej działalności o rynek nieruchomości. Emitent postawił sobie za cel kupowanie, a następnie zarządzanie i wynajmowanie powierzchni biurowej i komercyjnej. W tym celu złożona została aplikacja o otwarcie dla Spółki strukturyzowanej linii kredytowej w wysokości 200 milionów dolarów amerykańskich.
26 marca 2012 Emitent zakończył subskrypcję i dokonał przydziału akcji serii D. Udało mu się sprzedać prawie 5 mln akcji po cenie 0,32 zł każda, uzyskując tym samym kapitał niezbędny do rozszerzenia działalności o wspomniany rynek nieruchomości. Dzięki niemu uzyskana ma możliwość finansowania dłużnego w Stanach Zjednoczonych na zakup nieruchomości komercyjnych.
W dokumencie zwrócono szczególną uwagę na fakt, że Emitent otrzymał od firmy AITI Holdings Ltd. (spółka specjalizująca się w doradztwie finansowym i bankowym na rzecz kwalifikowanych projektów inwestycyjnych) aplikację wstępnych warunków pozyskania strukturyzowanej linii kredytowej w wysokości 200 mln dolarów. Koszt pozyskanego kapitału w ujęciu rocznym kształtować by się miał w wysokości 3% marży powiększonej o LIBOR dla dolara amerykańskiego. Emitent pomyślnie przeszedł analizę due dilligence przeprowadzoną w dniach 25-27 kwietnia 2012 roku i niezbędną dla uruchomienia linii kredytowej. Wstępnie bankiem odpowiedzialnym za przeprowadzenie transakcji miał być JP Morgan Chase Bank z siedzibą w Nowym Jorku.
W sierpniu 2012 roku spółka Depend S.A. podpisała list intencyjny z właścicielem nieruchomości położonej w dzielnicy Żoliborz w Warszawie, o rozpoczęciu prac polegających na negocjacji warunków umowy kupna nieruchomości o kubaturze 14.000 m.kw., generującej 7 mln zł przychodów rocznie. Cena sprzedaży została określona na poziomie 75 mln zł. Podpisała także list intencyjny w celu przedstawienia oferty sprzedaży z właścicielem nieruchomości położonej w dzielnicy Mokotów w Warszawie, generującej przychody roczne na poziomie ok. 10 mln euro.
Podsumowując, starania mające na celu uruchomienie w USA linii kredytowej o wartości 200 mln dolarów, mogą pozytywnie wyróżnić Spółkę wśród konkurencji. Problematyczna wydaje się być jednak działalność marketingowa, która do tej pory generowała straty. Biorąc pod uwagę bardzo trudny okres dla branży reklamowej, a także brak „planu B” na wypadek ziszczenia się ryzyka odmowy finansowania dla nowej gałęzi działalności podstawowej, tj. rynku nieruchomości, trudno sprecyzować, jaka przyszłość czeka Depend S.A.
Jacek Jarosz
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki