Intensywny rok w Graphic
- Utworzono: poniedziałek, 03, czerwiec 2013 06:02
Tomasz Mol, prezes zarządu Graphic S.A., określa w raporcie za 2012 rok ten okres jako „niezwykle pracowity”. Spółka przeprowadziła w tym czasie m.in. daleko idącą restrukturyzację zatrudnienia. Jak zakończył się ten rok dla przedsiębiorstwa?
Przeprowadzona restrukturyzacja poskutkowała przede wszystkim zmniejszeniem zatrudnienia. Zoptymalizowano również podział obowiązków, co poskutkowało obniżeniem kosztów działalności operacyjnej (z 3,6 mln zł do 2,9 mln zł). Jak informuje prezes Graphic, pracownicy przeszli również szkolenia z zakresu kompetencji miękkich, psychologii sprzedaży i inne.
Co jednak mówią liczby? Na pierwszy rzut oka widoczny jest spadek przychodów ze sprzedaży z 4,6 mln zł do 2,5 mln zł. Przełożyło się to przede wszystkim na poniesienie straty na sprzedaży (-464 tys. zł) oraz 505 tys. zł straty operacyjnej. Ostatecznie dwanaście miesięcy 2012 roku zamknęło się z ujemnym wynikiem netto (-660 tys. zł), wobec 416 tys. zł zysku rok wcześniej.
Na koniec okresu Emitent miał 536 tys. zł zobowiązań krótkoterminowych i 843 tys. zł analogicznych należności. Wartości te, w przeciągu roku, zmalały o 302 i 757 tys. zł.
Zarząd zwrócił uwagę na fakt wysokich sezonowych wahań przychodów. Najlepszy okres dla Spółki to zazwyczaj okres od września do grudnia. Władze podejmują jednak działania zmierzające do dywersyfikacji tak źródeł przychodów, jak i rynków zbytu. Jak czytamy w dokumencie, na wynik finansowy wpływ miała także sytuacja gospodarcza kraju, jak również „tendencje na rynku reklamy w Polsce”, które zmusiły kontrahentów Spółki do ograniczania wydatków na marketing.
Na 2013 rok Spółka planuje zwiększyć ilość klientów poprzez rozszerzenie obszaru działalności dzięki kooperacji z domami mediowymi i biurami marketingowymi kontrahentów sieciowych. Dalej unowocześniany ma być park maszyn, a to dzięki zakupowi nowych urządzeń, które pozwalają zarówno na oferowanie nowych usług i dotarcie do szerszego grona klientów. Emitent zamierza również poszerzyć zakres swoich usług o cięcie i grawerowanie szerokiej gamy materiałów.
Pomimo słabszych rezultatów wskaźniki płynności Spółki pozostały na porównywalnym poziomie jak rok wcześniej.
W okresie styczeń – luty tego roku Emitent uzyskał 604 tys. zł przychodów ze sprzedaży, wobec 542 tys. zł dwanaście miesięcy wcześniej. Dzięki temu Spółka znacznie zmniejszyła straty, ale nie udało jej się wygenerować dodatnich wyników. Ten najważniejszy – wynik netto - wzrósł z -306 do -38 tys. zł, a na samej sprzedaży strata wyniosła 34 tys. zł. Emitent nadal zwracał uwagę na niski wzrost gospodarczy oraz trudną sytuację na rynku reklamy. Pomimo tego, Spółce udało się na początku trymestru unowocześnić park maszyn poprzez zakup laserów.
Graphic jest agencją reklamową, która świadczy usługi z zakresu przygotowania do druku, oklejania pojazdów, systemów wystawienniczych i reklamy wizualnej, druku laserowego, fotografii reklamowej, projektowania graficznego również witryn internetowych.
W akcjonariacie Spółki dominuje Tomasz Mol, prezes zarządu Spółki z 91,07 proc. udziałem w głosach na walnym zgromadzeniu.
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki