Budowanie lojalności
- Utworzono: piątek, 01, sierpień 2014 06:04
Po okresie spadków, w ostatnich latach sytuacja na wykresie MPL Verbum wydaje się bardzo stabilna. Jakie tendencje możemy obserwować w najbliższej przyszłości?
Działalność MPL Verbum S.A. polega na oferowaniu programów lojalnościowych w segmencie biznesowym. Te polegają z kolei na zastosowaniu narzędzi motywujących przedsiębiorców do kupna produktów i usług bądź udzielaniu rekomendacji w kanale dystrybucji produktom i usługom podmiotu prowadzącego tego typu program.
Spółka działa od 1997 roku, kiedy to powstała Agencja Reklamowa Verbum Sp. z o.o. Jak dowiadujemy się z Dokumentu Informacyjnego, do 2000 roku działała ona jako agencja reklamowa typu full service. Trudniła się przede wszystkim realizacjami prasowo-radiowymi kampanii promocyjnych, a także na tworzeniu wydawnictw promocyjnych. Potem wprowadzono jednak zmianę strategii działania. Ta nowa opierała się o koncentrację działalności na rynku marketingowych programów lojalnościowych.
W 2001 doszło już do zmiany nazwy na MPL Verbum Sp. z o.o., a pięć lat później nabyto nieruchomość w centrum Poznania, gdzie teraz mieści się siedziba Spółki. Pod koniec 2010 roku firma zmieniła już formę na spółkę akcyjną.
24 lutego 2011 roku to z kolei inny bardzo ważny moment dla Spółki. Wówczas zadebiutowała ona bowiem na rynku NewConnect, plasując wcześniej ofertę instrumentów wartą niemal 1 mln zł.
Od momentu pierwszego notowania walory straciły jednak nieco na wartości. O ile na początku ich kurs wynosił 2,25 zł, o tyle wczoraj instrumentami handlowano już po 0,81 zł, co oznacza przeceną o 64 proc. Akcje szczególnie mocno taniały do początku 2013 roku. Potem notowania zaczęły jednak kierować się ku górze, ale o trwałe przebicie granicy 1 zł było ciężko.
Nakreślmy również sytuację własnościową Emitenta. W niej największy udział ma prezes – Marcin Katański, który kontroluje 46,29 proc. akcji i 49,98 proc. głosów. Do członka rady nadzorczej – Tadeusza Zielińskiego należy z kolei 32,02 proc. instrumentów, dających prawo do 34,64 proc. głosów. W wolnym obrocie znajduje się 21,68 proc. akcji.
Analizując wyniki finansowe Emitenta należy pamiętać, że jego rok obrotowy jest przesunięty w stosunku do roku kalendarzowego. Rozpoczyna się on 1 maja, a kończy 30 kwietnia roku następnego.
Wskażmy, że Spółka nie opublikowała jeszcze swego raportu za rok obrotowy 2013/2014, więc w tym wypadku bazowaliśmy na kwartalnych danych narastających, które oczywiście nie były jeszcze przedmiotem badania przez biegłego rewidenta. Jak widać w zamieszczonej tabeli, MPL Verbum regularnie zwiększał poziom generowanych przychodów, osiągając jednocześnie w okresie 2009/2010 – 1-4Q 2013/2014 CAGR na poziomie 6,25 proc. Co więcej, Emitent był regularnie rentowny na wszystkich poziomach działalności gospodarczej.
Osiągane marże były szczególnie wysokie w latach obrotowych 2009/2010 oraz 2010/2011 – wówczas przekraczały poziomy dwucyfrowe. Potem uległy one obniżce, choć oczywiście nadal były dodatnie. Wskażmy, że średnia marża sprzedaży w całym okresie naszej analizy wyniosła 7,9 proc., marża operacyjna 8,52 proc., EBITDA 10,15 proc., a przeciętna rentowność netto sięgnęła 5,82 proc.
Ostatnie lata to zarówno regularny wzrost łącznego poziomu aktywów, jak i kapitału własnego, choć tempo wzrostu wyraźnie wyhamowało od roku obrotowego 2010/2011. Warto również zauważyć, że MPL Verbum regularnie posiadało spore środki pieniężne, które dodatkowo w zdecydowanej mierze pokrywały zobowiązania krótkoterminowe Spółki (wskaźnik ten przyjął przeciętnie wartość prawie 125 proc.).
Zadłużenie netto Spółki w kilku okresach było ujemne, co oczywiście jest dobrą informacją, ponieważ świadczy o tym, że posiadane przez nią płynne aktywa były większe od łącznego poziomu zobowiązań. Jeżeli już długi były wyższe, to relacja zadłużenia netto do EBITDA zwykle znajdowała się na bezpiecznym poziomie (0,67 i 0,29, więc są to dość niskie wartości).
Niepokoju nie budzą zarówno wskaźnik ogólnego zadłużenia, jak i zadłużenia kapitału własnego. Ten drugi znajdował się na nieco podwyższonym poziomie w roku obrotowym 2009/2010, ale potem Emitentowi udało się go skutecznie zredukować.
Jak widać, kapitały własne Spółki są w przeważającej części finansowe przez kapitały krótkoterminowe. Wskaźnik zadłużenia długoterminowego był w ostatnim czasie dość stabilny i oscylował wokół 0,18, co oznacza, że był on nieco zbyt niski, powinien zawierać się bowiem w przedziale od 0,5 do 1. Z drugiej strony, wskaźnik trwałości struktury finansowania kształtował się dobrze, co wskazuje na spory udział kapitałów długoterminowych w finansowaniu majątku Emitenta. Warto także zauważyć, że zastosowanie kapitału obcego w finansowaniu majątku obrotowego również nie było zbyt duże (dodatkowo w roku obrotowym 2013/2014 poziom udało się zredukować do najniższego poziomu od roku 2010/2011), co także należy uznać za dobrą wiadomość.
Analiza zarówno wskaźnika płynności bieżącej, jak i szybkiej wskazuje na sporą nadpłynność. Oba regularnie znajdowały się bowiem na zbyt wysokim poziomie, co może świadczyć o problemach z obrotem majątku obrotowego.
Oprócz regularnego notowania zysku netto, MPL Verbum zwykle wykazywała także dodatnie przepływy operacyjne. Wyjątkiem były tylko lata 2010/2011 oraz 2011/2012. Zauważmy także, że po czterech kwartałach ostatniego roku obrotowego udział zysku netto w przepływach operacyjnych był równy niemal 87 proc., co jest bardzo dobrą wartością. Jeżeli chodzi o źródła finansowania inwestycji, to Spółka zwykle inwestowała w rozważny sposób.
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki