Niższe marże MPL Verbum
- Utworzono: wtorek, 16, grudzień 2014 13:24
Spółka w samym drugim kwartale zanotowała wzrost przychodów o około jedną trzecią. Zysk netto wzrósł jednak w mniejszym stopniu.
MPL Verbum posiada przesunięty rok obrotowy, zatem drugim trymestr obejmował okres sierpnia, września i października. W tym czasie obrót MPL Verbum wyliczono na niemal 2 mln zł, a więc o 33 proc. więcej r/r. Dość mocno zwiększyły się jednak koszty operacyjne – przede wszystkim zużycie materiałów i energii oraz usługi obce. Chociaż zysk na samej sprzedaży wzrósł z 19 do 66 tys. zł, to za sprawą mniejszych pozostałych przychodów operacyjnych, wynik EBIT stopniał z 75 do 68 tys. zł. Po doliczeniu przychodów i kosztów finansowych, a także podatku dochodowego Emitent zanotował 54 tys. zł zysku netto w porównaniu do 50 tys. zł poprzednio.
Oznacza to więc, że Spółka zanotowała nieco niższe marże niż przed rokiem. Rentowność operacyjna spadła z 5 do 3,4 proc., a netto z 3,3 do 2,7 proc.
Zarząd określa okres, jako czas stosunkowo wysokich przychodów przy niesatysfakcjonującym zysku i stwierdza, że widzi potrzebę większego zrównoważenia wyników w poszczególnych kwartałach. W raporcie czytamy, że niższe marże to m.in. wynik koniecznością ich obniżenia na realizowanych projektach dla utrzymania kontraktów z głównymi klientami, którzy w dużej mierze związani są z branżą budowlaną i nadal odczuwają skutki spowolnienia gospodarczego. Nie pomagało także obniżenie wysokości budżetów marketingowych i przesuwanie w czasie bądź rezygnacja przez klientów z planowanych wcześniej wdrożeń programów i promocji. Zarząd dodaje, że nadal utrzymuje się również niekorzystna struktura benefitów otrzymywanych przez uczestników programów lojalnościowych, która jest efektem nowelizacji ustawy o VAT, przez co klienci częściej decydują się na zaoferowanie w ramach programów i promocji lojalnościowych benefitów w postaci gotówki bądź bonów towarowych.
Z drugiej strony, wciąż dość pozytywnie prezentuje się nam cały rok obrotowy 2014/2015 (ten zaczyna się w maju). W tym czasie sprzedaż MPL Verbum wyniosła 3,9 mln zł wobec 3,1 mln zł przed rokiem, więc to dość duży wzrost. Wyniki finansowe także okazały się lepsze, choć już w mniejszym stopniu. EBIT Spółki wzrósł z 98 do 112 tys. zł, a wynik netto z 62 do 84 tys. zł. W tym ujęciu rentowności prezentowały się mieszanie – operacyjna wyniosła 2,8 proc. wobec 3,2 proc. przed rokiem, a netto wzrosła z 2 do 2,1 proc.
Bilans MPL Verbum nie zmienił się znacząco. Aktywa wzrosły z 4,6 do 5 mln zł, a zobowiązania z rezerwami sięgnęły 1,5 mln zł wobec 1,4 mln zł przed rokiem. Z drugiej strony, dzięki wzrostowi kapitału własnego, pomimo zwyżki długów, współczynnik zadłużenia kapitału pozostał na poziomie około 43 proc.
Narastająco słabiej zaprezentowały się przepływy operacyjne – te spadły bowiem z 565 do -48 tys. zł. Słabszy był także cash flow netto, ten spadł bowiem finalnie z 472 do -602 tys. zł (Spółka zanotowała odpływ gotówki zarówno z działalności operacyjnej, jak i finansowej i inwestycyjnej). Na koniec września Emitent dysponował środkami pieniężnymi na poziomie 778 tys. zł wobec 1,58 mln zł rok wcześniej.
Działalność biznesowa MPL Verbum opiera się na projektowaniu, wdrażaniu oraz obsłudze programów lojalnościowych, kierowanych głównie do odbiorców biznesowych.
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
Odwiedza nas:
2612 gości.
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki