DANKS S.A. wyróżniony za jakość relacji inwestorskich
- Utworzono: czwartek, 19, kwiecień 2012 11:43
DANKS S.A. Centrum Doradztwa Podatkowego został doceniony i wyróżniony 4 miejscem w rankingu jakości relacji inwestorskich (IR), czyli działań polegających na komunikacji z uczestnikami rynku kapitałowego. W audycie przeprowadzonym przez miesięcznik o sztuce inwestowania TREND rozpatrywano sposób traktowania potencjalnych inwestorów indywidualnych przez 360 spółek notowanych na NewConnect. W przeprowadzonym badaniu oceniano wartość merytoryczną udzielanych informacji oraz szybkość odpowiedzi na zapytania, nie była zaś oceniana sama polityka informacyjna firm.
Pomimo odczuwalnego spowolnienia liczby debiutów w 2012 roku (w okresie do końca marca br roku lista notowanych spółek powiększyła się o 21 podmiotów, podczas gdy rok wcześniej liczba ta była niemal dwukrotnie większa) rynek NewConnect nadal rozwija się niezwykle dynamicznie. Relacje z indywidualnym inwestorami wydają się być nieocenione, to oni są bowiem filarem tego rynku i przesądzają o powodzeniu kolejnych emisji. Nie zapominajmy także o specyfice rynku alternatywnego. Powstał on z myślą o innowacyjnych, nowatorskich firmach, które dopiero rozwijają się. W związku z tym, że nie podlegają one tak wielu obowiązkom informacyjnymi, na znaczeniu zyskują relacje inwestorskie pozwalające na uzupełnienie obowiązkowej polityki informacyjnej komunikacją z inwestorami.
Powszechną praktyką spółek z rynku NewConnect jest komunikowanie się za pomocą strony internetowej. Bez wątpienia jest to najtańszy i niezwykle skuteczny kanał komunikacji z rynkiem, pozwalający na pozyskanie zarówno inwestorów, jak i klientów. W tym wypadku szczególnie istotna jest zakładka „relacje inwestorskie”. Ciekawym rozwiązaniem są profile na portalu Facebook i choć nie są to serwisy przeznaczone bezpośrednio dla inwestorów, umożliwiają łatwy dostęp do informacji o aktualnej sytuacji w spółce, a także dają możliwość śledzenia jej rozwoju. Dobrze prowadzony fanpage może stać się źródłem wielu cennych informacji. Dobrą praktyką są także cykliczne spotkania z Zarządem. Nie ma potrzeby organizowania ich zbyt wielu - dwa w roku (w tym jedno z okazji Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy) z reguły wystarczają. Kolejną metodą nawiązywania czy utrzymywania relacji inwestorskich jest współpraca z analitykami giełdowymi. Publikacja jakiejkolwiek, nawet najkrótszej, ale pozytywnej wzmianki o firmie jest bardzo dobrze przyjmowana przez rynek. Sprzyja także zwiększeniu wartości rynkowej firmy, co bez wątpienia jest korzystne zarówno dla niej samej, jak i dla inwestorów.
Wyniki badania, jak donosi magazyn TREND, są mocno rozczarowujące. Ponad 50% spółek nie udzieliło żadnej odpowiedzi na zapytanie dziennikarza wcielającego się w rolę potencjalnej inwestorki. Powinno to dać do myślenia zarówno inwestorom, jak i osobom odpowiedzialnym za komunikację z rynkiem ze strony spółek.
Do błędów najczęściej popełnianych przez przedstawicieli spółek zaliczyć możemy odsyłanie na stronę internetową firmy lub też pytanie o przewidywaną kwotę inwestycji w zamian za udzielenie konkretnych i wyczerpujących informacji. Niekorzystne jest także odpowiadanie tylko na część pytań zadanych przez potencjalnego inwestora lub udzielenie tylko częściowych, niepełnych wyjaśnień. Dobrze, gdy czas odpowiedzi nie przekracza 48 godzin, a najlepiej, gdy zamyka się w 24. Z pewnością z pozytywnym odbiorem spotka się przesłanie numeru telefonu wraz z prośbą o kontakt, gdyby przesłana odpowiedź okazała się niepełna czy niewyczerpująca. O poważnym traktowaniu inwestorów świadczy odpowiedź udzielona bezpośrednio przez członka Zarządu. Dobrze jest także przesłać prezentację lub umieścić notatkę z informacjami o prowadzonej przez firmę działalności. Materiały te można bez problemu znaleźć na stronie internetowej firmy, jednak wyręczenie w tym zakresie interesariusza bez wątpienia przyczyni się do budowania pozytywnego wizerunku spółki. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest prowadzenie newslettera dla inwestorów, dzięki niemu nie muszą oni na bieżąco śledzić strony internetowej firmy.
Warto wyraźnie zaznaczyć, że to relacje inwestorskie pozwalają na tańsze pozyskiwanie kapitału, a także przekładają się na uzyskanie wyższej wyceny firmy. Kluczowe i nienegocjowalne jest jednak, aby komunikacja z inwestorami oraz rynkiem odbywała się w sposób uczciwy i przejrzysty, dzięki temu może stać się efektywna. Bowiem raz utracone zaufanie może być już nie do odzyskania.
Źródło: NewWeb PR
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
Odwiedza nas:
3538 gości.
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki