Balticon inwestuje w Porcie Gdańskim
- Utworzono: wtorek, 08, maj 2012 10:01
Balticon SA – lider w Polsce oraz znaczący w regionie Bałtyku operator ruchu kontenerowego – zawarł 30-letnią umowę dzierżawy nieruchomości na terenie Morskiego Portu w Gdańsku. Na placu o powierzchni 5 ha spółka zamierza rozbudować swój gdański depot oraz stworzyć pierwszy w Polsce warsztat remontowy kontenerów chłodniczych, który będzie mógł przejąć istotny wolumen napraw z ośrodków w Bremerhaven, Hamburgu i Goeteborgu. Balticon szacuje, że po uruchomieniu wszystkich planowanych usług samego serwisu przychody spółki wzrosną o około 21 mln zł rocznie w terminie nie dłuższym niż 3 lata.
Kontrakt został zawarty w wyniku przetargu ogłoszonego przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk i zatwierdzony przez Ministra Skarbu Państwa. Całkowity koszt dzierżawy placu przez okres 30 lat wyniesie około 53 mln zł netto.
Nieruchomość, której dotyczy umowa dzierżawy, znajduje się w odległości ok. 3,6 km od terminalu DCT w Gdańsku – najnowocześniejszego terminalu na Bałtyku, pełniącego rolę bałtyckiego hubu, do którego zawijają największe kontenerowce na świecie. Balticon jest aktualnie jedynym operatorem depot na zapleczu terminalu. Szacowany udział Balticonu w rynku transportu kontenerów chłodniczych wynosi 65%, a w rynku depot 42%.
„Systematycznie inwestujemy w powiększanie powierzchni depotowej oraz poszerzanie portfela usług. Dzięki umowie z Portem w Gdańsku, mamy zapewnioną przestrzeń niezbędną do rozbudowy zaplecza usługowego i bezpieczne warunki inwestycyjne na najbliższe 30 lat, co stanowi najdłuższy dopuszczalny prawem okres zawierania umów dzierżawy. W chwili obecnej żaden inny polski lub zagraniczny podmiot nie znajduje się w lepszej pozycji konkurencyjnej, pozwalającej na równie szybkie rozszerzenie działalności. W przypadku pojawienia się w Gdańsku nowych armatorów inwestycja pozwoli na elastyczny wzrost i dostarczenie im niezbędnych usług. Spowoduje przyciągnięcie do Polski większej ilości zleceń wykonywanych dotychczas w zachodniej Europie a tym samym poprawi pozycję konkurencyjną Portu Gdańsk w stosunku do innych portów regionu Bałtyku i Europy” – mówi Tomasz Szmid, prezes zarządu Balticon S.A.
Inwestycja w stworzenie pierwszego w Polsce pełnego serwisu kontenerów chłodniczych zwiększy atrakcyjność Portu Gdańskiego dla armatorów operujących w basenie Morza Bałtyckiego. Punkt serwisowy, który powstanie na terenie wydzierżawionym od Morskiego Portu w Gdańsku, świadczyć będzie usługi nie tylko dla klientów w kraju, ale także dla operatorów z regionu Morza Bałtyckiego. Dotychczas kontenery niskotermalne z obszaru Bałtyku trafiały do serwisu w ośrodkach Bremerhaven, Hamburgu i Goeteborgu. Rozwój depot umożliwi ponadto stworzenie punktu węzłowego dla obsługi kontenerów w regionie Polski, Czech i Słowacji, a w przyszłości również Białorusi i Ukrainy.
Główne cele spółki związane z dzierżawą placu w pobliżu terminalu DCT obejmują:
Podwyższenie konkurencyjności Portu Gdańskiego wobec portów zagranicznych w zakresie logistyki obrotu kontenerowego i transportu intermodalnego
Zacieśnienie współpracy z Portem Gdańskim i globalnymi przewoźnikami
Obsługę kontenerów przeznaczonych do transportu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, i regionu Bałtyckiego w zakresie składowania , serwisu i przeładunków samochodowych oraz kolejowych
Powstanie pierwszego w Polsce hubu serwisowego kontenerów chłodniczych przeznaczonych do transportu w całym regionie Morza Bałtyckiego
Port Gdański jest ważnym międzynarodowym węzłem komunikacyjnym. Zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej strategią Port Gdańsk odgrywa dużą rolę, jako element Transeuropejskiego Korytarza Transportowego nr VI łączącego kraje skandynawskie z Południowo-Wschodnią Europą. W Porcie Gdańsk funkcjonują dwa obszary o zróżnicowanych parametrach eksploatacyjnych: port wewnętrzny usytuowany wzdłuż Martwej Wisły i kanału portowego oraz port zewnętrzny z bezpośrednim dostępem do Zatoki Gdańskiej. Co istotne w porcie zewnętrznym zlokalizowany jest nowoczesny głębokowodny terminal kontenerowy DCT.
Balticon jako jedna z niewielu firm jest w stanie wykonać każdą usługę niezbędną w łańcuchu transportowo-logistycznym kontenerów i utrzymuje wysoki standard pionu transportowego. Dzięki temu jest w stanie utrzymać konkurencyjne ceny i ograniczyć czas związany z organizacją poszczególnych etapów dostawy towaru do odbiorców. Spółka nie poddaje się naciskom firm wyspecjalizowanych wyłącznie w transporcie. Około 45% jej przychodów pochodzi właśnie z usług związanych z przemieszczaniem kontenerów drogą lądową i kolejową.
W lutym 2012 Balticon uzyskał status autoryzowanego centrum serwisowego i gwarancyjnego firmy Carrier Transicold Container, jednego z największych światowych dostawców kontenerów chłodniczych. Balticon jest jedną z dwóch firm w Polsce serwisujących chłodnie Carrier. Od lat posiada także autoryzację innych producentów – Daikin i StarCool.
Wolumen transportu kontenerowego rośnie od lat dość regularnie w tempie 10-15% rocznie, zaś analitycy szacują, że będzie się systematycznie powiększać co najmniej do roku 2015. Na rynku polskim wzrost ten będzie szczególnie zauważalny ze względu na duże inwestycje w rozbudowę portów[1]. Basen Morza Bałtyckiego jest obecnie jednym z najszybciej rozwijających się pod tym względem regionów na świecie.
Balticon SA jest liderem na rynku polskim oraz znaczącym w regionie Bałtyku operatorem w obsłudze techniczno-logistycznej ruchu kontenerowego. Spółka świadczy usługi z zakresu transportu, depot (przeładunek, serwis oraz składowanie) i handlu kontenerami.
Balticon prowadzi działalność w następujących segmentach rynku – szacowany udział w rynku transportu kontenerów chłodniczych wynosi 65%, a w rynku depot 42%:
- Transport krajowy i międzynarodowy (stanowi około 45% przychodów Balticon SA) – realizowany jest w oparciu o tabor samochodowy i kolejowy. Spółka posiada własny tabor samochodowy, dostosowany do przewozu wszystkich typów kontenerów, w tym kontenerów chłodniczych. Każdy z samochodów wyposażony jest w agregat prądotwórczy, służący do zasilania agregatów chłodniczych. Rozwiązanie to jest unikatowe i plasuje firmę na pozycji lidera w segmencie transportu kontenerów chłodniczych.
- Depot (około 36% przychodów Balticon SA) – usługi w tym zakresie prowadzone są na zapleczu portów w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie. Na każdym z placów składowych spółka posiada dostęp do bocznicy kolejowej oraz własny sprzęt do przeładunku. W ramach usług depot Baticon oferuje: organizację przeładunku kontenerów, składowanie, przygotowanie pod załadunek tzw. „towarów wymagających”, naprawę i serwis kontenerów (w tym kontenerów chłodniczych) oraz raportowanie w systemie EDI. Klientami w tym segmencie są przede wszystkim korporacje, prowadzące działalność na rynku globalnym, m.in.: A.P.Moeller/Maersk, American President Lines, China Shipping Container Lines, CMA-CGM, COSCO, Hyundai Merchant Marine. Orient Overseas Container Line, United Arab Shipping Company, YANG MING Line.
- Skup, sprzedaż i dzierżawa nowych i używanych kontenerów (około 18% przychodów) – kontenery morskie, chłodnicze, socjalne i specjalne oferowane przez Balticon można zamówić bezpośrednio na placach składowych lub za pośrednictwem strony internetowej.
Balticon SA osiągnęła narastająco po czterech kwartałach 2011 roku przychody w wysokości 46,84 mln zł, o 60% więcej w porównaniu do roku poprzedniego. EBITDA w tym okresie wyniosła 3,14 mln zł, co stanowi wzrost o 150% w porównaniu do 2010 roku. Zysk netto po 4 kwartałach 2011 sięgnął 1,075 mln zł.
Spółka działa od 1991 roku, a od 2011 akcje Balticon SA notowane są na rynku NewConnect w Warszawie. Balticon jest jedyną firmą specjalizującą się w logistyce ruchu kontenerowego notowaną na rynku alternatywnym warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych. Pozyskane z emisji prywatnej fundusze są inwestowane w depot, w porcie Gdańskim, zwiększenie taboru do transportu drogowego, rozszerzenie floty kontenerów własnych oraz w specjalistyczny serwis naprawczy.
Źródło: Genesis PR
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
Odwiedza nas:
2739 gości.
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki