Rozmowa z prezesem Pragma Trade S.A.
- Utworzono: poniedziałek, 04, kwiecień 2011 14:52
Rozmowa z Michałem Kolmasiakiem, Prezesem Zarządu Pragma Trade S.A.
Panie Prezesie, jakie są powody wprowadzenia Spółki Pragma Trade na rynek NewConnect?
Pragma Trade od początku swojej działalności bardzo intensywnie się rozwija. W końcu doszliśmy do etapu, w którym zostaliśmy poniekąd zobowiązani do poszukiwania kolejnych środków na inwestycje. Po dogłębnej analizie wszelkich argumentów „za i przeciw” zdecydowaliśmy się na taki właśnie krok. Obecność na giełdzie jest ważna również dla naszych partnerów biznesowych. Stajemy się dla nich jeszcze bardziej wiarygodnym kontrahentem. Na bazie transparentności, wynikającej z obowiązków informacyjnych, chcemy budować wartość spółki.
Na co spółka przeznaczy kapitał pozyskany w ramach oferty prywatnej?
Środki, jakie pozyskamy podczas emisji akcji zostaną przeznaczone na zakup kompletnej linii technologicznej służącej do uszlachetniania papieru oraz folii. Dzięki specjalnej lakierko-woskarce Spółka uzyska możliwość wytwarzania unikalnych produktów, przeznaczonych głównie na eksport. Rozbudowa parku maszynowego umożliwi znaczne rozszerzenie naszej aktualnej oferty. W ten sposób pozyskamy nowych klientów oraz rozwiniemy obecne kanały sprzedaży poprzez oferowanie komplementarnego produktów. Według wstępnych szacunków, wspomniana inwestycja zaowocuje bardzo dynamicznym wzrostem przychodów z eksportu, które już w 2013 r mają przynieść kilkanaście milionów złotych.
Czy spółka rozważa inne źródła pozyskania kapitału?
Rozważaliśmy kilka wariantów pozyskania funduszy, począwszy od finansowania długiem, przez rozmowy z inwestorami branżowymi oraz z funduszami typu private equity. Po dogłębnej analizie zdecydowaliśmy się na wprowadzenie Spółki na NewConnect. Debiut na „małym parkiecie” nastąpi w maju bieżącego roku. Jesteśmy przekonani, że to bardzo dobra decyzja.
Jak wygląda profil działalności spółki?
Pragma Trade jest jednym z największych w Polsce importerów oraz dystrybutorów folii wykorzystywanej do produkcji opakowań giętkich. Działamy głównie na rynku folii poliestrowych (BOPET – 100 procent import w Polsce) oraz folii polipropylenowych (BOPP – 70 procent rynku import). Równolegle firma bardzo dynamicznie rozwija segment folii powlekanych, które w stu procentach są importowane. Do naszych klientów należą m.in.: Colgate-Palmolive, Teekane, Herbapol-Lublin, Z.P.C. Mieszko czy Tele-Fonika Kable. Dodatkowo Spółka sprzedaje ponad trzysta ton różnego rodzaju folii importując je z Chin, Rosji, Turcji, Emiratów Arabskich, Indii, Czech, Egiptu oraz Niemiec.
Na rozwój której z działalności spółka kładzie szczególny nacisk i jak wygląda rozkład procentowy dochodów w poszczególnych segmentach?
Zależy nam między innymi na zaangażowaniu w segment opakowań do leków. Nie będzie to łatwe, gdyż wymogi techniczne jakie będziemy musieli spełnić są bardzo rygorystyczne. Firmom, którym udało się im sprostać jest bardzo niewiele, a w tym segmencie generowane są kilkukrotnie wyższe marże niż w innych branżach. Mimo wszystkooceniam nasze szanse na bardzo wysokie – posiadamy doświadczenie, mamy sprawdzonych dostawców z całego świata, a po debiucie na giełdzie będziemy dysponować nowoczesnym parkiem maszynowym.
Jak widzi Pan rozwój rynku, na którym działa Państwa spółka? Jaki jest obecny udział spółki w tym segmencie?
Wielkość światowego rynku materiałów i opakowań giętkich w 2011 roku prognozowana jest na około 130 miliardów dolarów. W 2014 roku ta wartość powiększy się o kolejne 7,5 miliardów, co oznacza prawie 6 procentowy wzrost w przeciągu 3 lat. Wzrost wartości rynku 2011 roku w stosunku do roku 2009, wyniósł 2,9 miliardów dolarów. Oznacza to, że sytuacja w branży wyraźnie ulega poprawie, a sektor tworzyw sztucznych pewnym krokiem wychodzi ze spowolnienia gospodarczego. Z kolei potencjał krajowysegmentu, w którym działa Spółka szacujemy na około 500 milionów złotych, z czego 40 milionów złotych to udział Pragma Trade SA.
Jak widzi Pan rozwój rynku tworzyw sztucznych w Polsce?
Według istotnych wskaźników ekonomicznych rynek w Polsce będzie rozwijał się szybciej, niż w krajach Europy zachodniej. W roku 2010 zanotowano poważny wzrost w porównaniu z rokiem 2009. Segment, w którym działamy jest w Polsce bardzo rozdrobniony. W związku z tym jego konsolidacja jest nieunikniona. Obserwujemyrynek i w przypadku pojawienia się ciekawej okazji inwestycyjnej, nie wykluczamy aktywnych działań akwizycyjnych.
Michał Kolmasiak, Prezes Zarządu Pragma Trade SA
Grzegorz Chomaniuk
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
Odwiedza nas:
6621 gości.
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki