Dektra S.A: Raport roczny - podsumowanie
- Utworzono: wtorek, 13, marzec 2012 15:37
Spółka Dektra S.A opublikowała swój raport roczny za 2011r. Przedstawiamy jego podsumowanie.
Spółka DEKTRA SA jest hurtowym dystrybutorem materiałów izolacyjnych przeznaczonych do branży budowlanej, przemysłowej, rolniczej i ogrodniczej. Dla Spółki najważniejszą i mającą największy udział w wartości sprzedaży kategorią oferowanych materiałów są artykuły przeznaczone dla branży budowlanej (w 2011 r. było to ok. 85 % wartości sprzedanych towarów). W rolnictwie i ogrodnictwie towary Spółki stosowane są do osłaniania plonów oraz wytwarzania kiszonek. Spółka dostarcza również folie opakowaniowe do zakładów przemysłowych.
NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA W 2011 r.
W styczniu 2011 r. Dektra powołała Spółkę INDIVER SA w której objęła własność 100 % akcji. Zadaniem Spółki INDIVER SA jest produkcja folii budowlanej i produktów dla rolnictwa. Już w połowie roku rozpoczęła się sprzedaż worków do sianokiszonek, a w II połowie roku, po zakończeniu badań laboratoryjnych nad foliami budowlanymi Inpar i Inbud, rozpoczęto ich produkcję. Dzięki temu Dektra zapewniła sobie stabilność dostaw na atrakcyjnych warunkach i uzyskała autonomię w dostawach coraz ważniejszych dla wyników Spółki produktów.
Z przeprowadzonej w marcu 2011 roku prywatnej emisji akcji Dektra SA pozyskała kwotę 1.240.000 zł, której część przeznaczono na dofinansowanie spółki zależnej Indiver SA, w której dokonano zakupu linii produkcyjnej folii LDPE, a także sfinansowano proces przygotowania produkcji w postaci badań laboratoryjnych. W czerwcu 2011 roku miał miejsce debiut Spółki na rynku NewConnect. Już po kilku miesiącach od debiutu na rynku NewConnect odczuwalny był pozytywny wpływ upublicznienia Spółki na jej postrzeganie przez kontrahentów.
W czerwcu 2011 roku zawarto umowę dystrybucyjną z Saint-Gobain Vertex s.r.o. z siedzibą w Litomyšl - Czechy. Zawarta umowa dotyczyła warunków współpracy w zakresie dystrybucji przez Dektra SA siatki systemowej Dektra-145 produkowanej przez Saint-Gobain Vertex. Wprowadzenie do oferty Spółki tej najwyższej jakości produktów to odpowiedź na wprowadzone blisko siedemdziesięcioprocentowe cła antydumpingowe na siatkę importowaną z Chin, stanowiącą dotychczas ok. 95 % sprzedawanej w Polsce siatki.
Sprzedaż folii kiszonkarskich w roku 2011 była o 475 % wyższa niż w roku 2010, a sprzedaż wyrobów dla rolnictwa i ogrodnictwa ogółem w roku 2011 była o 272 % wyższa niż w roku 2010. To rezultat rosnącej świadomości rolników w zakresie nowoczesnych technologii wytwórczych oraz otrzymywanych funduszy z Unii Europejskiej. Do osiągnięcia tak dobrych wyników dodatkowo przyczyniły się sprzyjające warunki atmosferyczne oraz nasze dobre przygotowanie do sezonu.
W sierpniu rozpoczęto sprzedaż paroizolacji INPAR, a w listopadzie folii izolacyjnej INBUD. Miało to istotny wpływ na osiągnięty przez Spółkę wynik finansowy i wpłynęło na pozyskanie nowej grupy odbiorców - dystrybutorów folii dla budownictwa. Wprowadzenie na rynek folii INPAR i INBUD wiązało się z zaangażowaniem w sprzedaż towarów pod marką własną. W rezultacie udział w sprzedaży towarów pod marką własną w całym 2011 roku wyniósł 6,26 %, jednak wartość ta się sukcesywnie zwiększa osiągając w ostatnim kwartale 2011 roku już 13,9 %.
Przychody ze sprzedaży wyniosły w 2011 r. 17 280 398,12 zł (w porównaniu do 11 440 013,78 zł w roku 2010) co stanowi wzrost o 51,05 %. Zysk netto wyniósł 1.686.789, 54 zł (w porównaniu do 1.053.433,32 zł w roku 2010) co stanowi wzrost o 60,12 %. Rentowność sprzedaży brutto na koniec 2011 roku wyniosła 12,10 % i wzrosła w porównaniu do 11,44 % w 2010 r. Natomiast wskaźnik rentowności netto zwiększył się o 0,55 pkt. procentowego i wyniósł 9,76 %.
W pierwszych trzech kwartałach minionego roku dostępność folii była ograniczona. Nieterminowość dostaw, podwyżki cen, wydłużone terminy realizacji zamówień, niestabilna jakość to główne przyczyny niezadowalających wyników w tym okresie.
W związku z wprowadzeniem w lutym 2011 r. przez Radę (UE) ceł antydumpingowych na siatki podtynkowe produkowane w Chinach, importerzy podjęli nielegalne działania polegające na imporcie chińskiej siatki podtynkowej poprzez inne kraje, deklarując pochodzenie inne niż chińskie. Takie działania doprowadziły do załamania sprzedaży siatki podtynkowej w czwartym kwartale 2011 roku. W okresie tym sprzedaliśmy 594 000 m2 siatki podtynkowej o łącznej wartości 742 400 zł. Było to o 44 % mniej, niż w analogicznym okresie 2010 roku, kiedy Spółka sprzedała 1 135 000 m2 za łączną kwotę 1 317 000 zł. Szacujemy, że przemyt siatki spowodował straty dla naszej Spółki na kwotę 620 000 zł netto. W listopadzie Komisja Europejska wszczęła postępowanie dotyczące obchodzenia ceł antydumpingowych. W wyniku podjętych działań nastąpiło zdecydowane ograniczenie przemytu siatki podtynkowej.
W 2011 r. kłopoty finansowe dotknęły całą branżę budowlaną. Zatory płatnicze zmusiły Spółkę do rygorystycznego egzekwowania należności, a w konsekwencji również do wstrzymania sprzedaży do wielu odbiorców, którzy nieterminowo regulowali płatności.
PERSPEKTYWY ROZWOJU
Najważniejszą inwestycją w 2012 r. będzie uruchomienie produkcji siatki podtynkowej w spółce Indiver. W tym celu zostały już podjęte uchwały w zakresie podwyższenia kapitału zakładowego spółki Indiver. W pierwszym etapie będzie to kwota 1,1 mln zł, która została przeznaczona na zakup 12 maszyn tkackich. Produkcja siatki rozpocznie się na przełomie maja i czerwca br. Do końca roku zakupione zostaną kolejne maszyny. Dzięki temu Spółka będzie mogła przejąć w przyszłym roku 20 % wartego ok. 233 mln zł rynku siatki podtynkowej w Polsce.
W celu dywersyfikacji źródeł przychodów będziemy kontynuować rozwój produkcji. Sprzedaż wyrobów pod markami własnymi będzie systematycznie zwiększać swój udział w ogólnej sprzedaży Spółki. Udział w sprzedaży towarów pod marką własną w całym 2011 roku wyniósł 6,26 %, jednak wartość ta się sukcesywnie zwiększa osiągając w ostatnim kwartale 2011 roku już 13,9 %. Do produktów sprzedawanych pod marką własną kwalifikuje się takie, na których produkcję oraz dystrybucję Dektra S.A. oraz spółka zależna Indiver S.A. posiadają niezbędne certyfikaty. Zaliczyć tutaj należy takie marki jak: Dektra 145, Euronet, Inbud, Inpar. Aby zwiększyć ofertę wyrobów budowlanych kontynuowane są prace nad pozyskiwaniem kolejnych certyfikatów dopuszczających te wyroby do użytku w budownictwie. W marcu br. złożony został wniosek o wydanie Aprobaty Technicznej dla nowego produktu, który znajdzie się w ofercie Spółki w w III kwartale 2012 r.
BIEŻĄCE WYDARZENIA 2012 R.
W styczniu i lutym bieżącego roku odnotowano znaczny wzrost sprzedaży folii, przy jednoczesnej wysokiej wartości sprzedaży ogółem i znakomitym zysku netto. Z punktu widzenia wyników finansowych Spółki istotna okazała się sytuacja w branży budowlanej, której reprezentanci stanowią najważniejszych odbiorców naszych wyrobów. Zanotowali oni znaczący wzrost obrotów. Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) zafakturowana produkcja budowlano-montażowa w styczniu br. była wyższa o 32,2 % w porównaniu ze styczniem 2010. Było to wynikiem dobrych warunków atmosferycznych, dobrej koniunktury oraz silnego popytu na usługi budowlane. Utrzymanie się pozytywnych tendencji na rynku budowlanym może przełożyć się na dobre wyniki finansowe Spółki w kolejnych miesiącach.
Aby mieć realny wpływ na standardy stosowanych w budownictwie izolacji wodochronnych Spółka została w lutym br. członkiem Polskiego Komitetu Normalizacyjnego - Komitet Techniczny 214 ds. Wyrobów Bitumicznych i Polimerowych do Izolacji Wodochronnych w Budownictwie. Główne zadania PKN to określanie stanu i kierunków rozwoju działalności normalizacyjnej, organizowanie i nadzorowanie działań związanych z opracowywaniem i rozpowszechnianiem Polskich Norm i innych dokumentów normalizacyjnych, zatwierdzanie i wycofywanie Polskich Norm i innych dokumentów normalizacyjnych.
Spółka kontynuuje politykę współpracy z jednostkami badawczo - rozwojowymi. Rozpoczęto prace nad zmianami technologii produkowanych wyrobów. Zastosowanie innowacyjnych rozwiązań pozwoli na osiągnięcie nowych, unikalnych właściwości w oferowanych przez Spółkę produktach. Oprócz współpracy z jednostkami badawczo – rozwojowymi Dektra prowadziła rozmowy z ośrodkami akademickimi. Zamierzamy umożliwić młodym i utalentowanym naukowcom spełnienie ich marzenia: komercjalizacji prowadzonych przez nich badań. Najlepsze pomysły zostaną zastosowane przy produkcji materiałów oferowanych pod marką własną.
Stabilna sytuacja finansowa Spółki oraz poziom nagromadzonej gotówki umożliwiają wypłatę dywidendy z zysku osiągniętego w roku 2011. W związku z tym, na Zwyczajnym Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy, Zarząd będzie wnioskował o wypłatę dywidendy w wysokości 1,5 zł na każdą akcję z zysku za rok 2011. Na wypłatę dywidendy zostanie przeznaczona kwota 1.656.000 zł, co przy obecnym kursie (12,00 zł) wyznaczy stopę dywidendy na 12,5 %.
PLANY
Kluczowe dla wyników finansowych w 2012 r. i w następnych latach okaże się uruchomienie produkcji siatki podtynkowej przez Spółkę zależną INDIVER SA. Szacujemy, że obecnie w Polsce zużywane jest 170 mln m2 siatki rocznie, a rynek ten wart jest około 233 mln zł. W najbliższych latach planujemy w większym stopniu różnicować ofertę produktową naszej Spółki. Działania zamierzamy prowadzić poprzez zwiększanie rozmiarów prowadzonej działalności przez Spółkę INDIVER SA oraz przejmowanie podmiotów produkcyjnych. Zamierzamy przy tym efektywnie wykorzystać uzyskany status spółki publicznej.
Zarząd Spółki planuje skoncentrować się na konsolidacji rynku dystrybutorów i producentów wyrobów tych samych bądź zbliżonych do stanowiących ofertę Spółki. Zainteresowany jest przejęciem podmiotów zajmujących się obsługą rolnictwa, ogrodnictwa i sadownictwa, dzięki czemu mógłby zwiększyć liczbę potencjalnych odbiorców. Przejęcia podmiotów prowadzących działalność konkurencyjną do Spółki mają stać się narzędziem do zwiększenia wolumenu sprzedaży i osiąganych zysków.
PODSUMOWANIE
Rok 2011 należy uznać za udany. Debiut Spółki DEKTRA SA na rynku NewConnect oraz stworzenie Spółki zależnej INDIVER SA były niezwykle ważnymi posunięciami. Wzmocniły zaufanie u obecnych kontrahentów poprawiając rozpoznawalność marki DEKTRA SA na rynku krajowym i międzynarodowym.
Źródło: Dektra
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
Odwiedza nas:
3047 gości.
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki