Niższa konsumpcja krajowa ciąży na przychodach
- Utworzono: wtorek, 23, kwiecień 2013 14:20
Głównymi klientami notowanej na NewConnect Pro-Log S.A. są podmioty, które działają w sektorze dóbr konsumpcyjnych szybko zbywalnych. W konsekwencji ich obroty są wyjątkowo wrażliwe na wahania konsumentów, co z kolei odbija się na przychodach Emitenta. Czy Spółka istotnie odczuła skutki kryzysu?
W przekazanym liście Dariusza Jarmińskiego, prezesa zarządu Pro-Log S.A., wskazuje on m.in. na wspomniane w tytule „istotne spowolnienie wzrostu konsumpcji krajowej”, co wpłynęło na zrealizowane przychody. Pomimo tego negatywnego czynnika Spółka zanotowała lepsze obroty niż rok wcześniej (przychody wzrosły z 12,8 do 14,5 mln zł). Nie przełożyło się to jednak na poprawę wszystkich ostatecznych rezultatów. Na poziomie sprzedaży Emitent wygenerował 2,7 mln zł zysku, czyli około 10 proc. mniej w relacji r/r, ale już działalność operacyjna przyniosła wynik na poziomie 2,93 mln zł (wzrost o około 3 proc. r/r). Ile więc zarobił Pro-Log S.A.? Ostateczny zysk netto Spółki wyniósł 2,4 mln zł, podczas gdy dwanaście miesięcy wcześniej na tej pozycji wykazano 2,84 mln zł. Warto jednak wspomnieć, że rok obrotowy 2012 zaczął się dla Emitenta 18 stycznia (wtedy dokonano przekształcenia w spółkę akcyjną). Dodatkowo, poprzednik prawny Spółki nie był płatnikiem podatku dochodowego, więc porównując rezultaty brutto okazuje się, że w roku 2012 Emitent zanotował wynik o 3 proc. lepszy.
Na plus Pro-Log zapisać jednak można m.in. spory wzrost środków pieniężnych. Ich stan na dzień 31 grudnia 2012 roku wynosił bowiem 2,3 mln zł, co oznacza, że poziom ten zwiększył się o około 875 tys. zł w przeciągu roku. Spadkowej tendencji uległy należności krótkoterminowe (zniżka z 3 do 2,4 mln zł), chociaż wzrost dotknął pozycji zobowiązań o takim samym terminie zapadalności (zwyżka z 1,5 do 3 mln zł).
Zarząd precyzuje, że ciężka sytuacja rynkowa wymusiła na Spółce większą elastyczność cenową. Dodaje również, że po raz pierwszy od 15 lat, przychody z dystrybucji wyrobów alkoholowych osiągnięte w grudniu okazały się niższe od przychodów z listopada. W minionym roku realizowane były plany, mające na celu zwiększenie udziału niestandardowych usług logistycznych, realizowanych w obrębie logistyki kontraktowej (głównie usługi co-packingu).
To właśnie rozwijanie usług wspomnianego wyżej co-packingu ma być kontynuowane w roku 2013, ponieważ jak stwierdza zarząd, to właśnie one były dźwignią rozwoju i wzrostu przychodów w latach 2010-2012. W planach Emitenta jest także zakup wydajniejszej maszyny do nakładania banderol i utworzenie w pełni usługowego składu podatkowego.
Jeszcze pod koniec lutego tego roku zarząd podjął decyzję o wystąpieniu do walnego zgromadzenia z wnioskiem o wypłatę dywidendy za 2012 rok. Na ten cel ma zostać przeznaczone 1,3 mln zł, co daje 1,3 zł na akcję. Wniosek uzyskał pozytywną ocenę rady nadzorczej.
Głównym akcjonariuszem Spółki jest Lucidos Ordo Ltd., które posiada 39,18 proc. akcji i tyle samo głosów. Po 25,5 proc. kontrolują Tamara i Dariusz Jarmińscy (prezes zarządu).
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
Odwiedza nas:
2738 gości.
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki