Paliwowy gigant spycha wyniki
- Utworzono: poniedziałek, 29, kwiecień 2013 09:26
Zarząd De Molen S.A. określa 2012 rok jako „wyjątkowy w dwudziestojednoletniej historii Spółki” oraz jej grupy kapitałowej. Co spowodowało, że minione dwanaście miesięcy było tak ważne dla firmy z NewConnect?
Jak informuje Wojciech Józefowicz, prezes zarządu De Molen S.A. cała Grupa odczuła efekty trwającego spowolnienia gospodarczego a także spadku marży na rynku paliw. W konsekwencji poszczególne podmioty wchodzące w jej skład zmuszone były zarówno do poszukiwania nowych rynków zbytu jak i ograniczania kosztów (czego efektem było m.in. zwiększenie sprzedaży do sieci marketów). Według niego największe zmiany zaszły jednak w samym podmiocie dominującym. Za sprawą rezygnacji PKN Orlen z usług Emitenta (po dziesięcioletniej współpracy) w zakresie dystrybucji towarów motoryzacyjnych. W efekcie De Molen utracił połowę sprzedaży, a wysokie ceny na stacjach paliw wygenerowały dodatkowy spadek obrotów.
Władze zostały więc zmuszone do przyspieszenia prac nad procesem rozpoczętym jeszcze w 2010 roku, polegającym na zwiększeniu sprzedaży w segmencie rynku nowoczesnego. W drugiej połowie 2012 roku przeprowadzono „głęboką restrukturyzację” (przede wszystkim zmniejszono koszty osobowe, transportu i magazynowania towarów). Zwiększono natomiast zarówno liczbę pracowników zajmujących się marketami jak i dział serwisu sprzedażowego w tych sklepach. W połowie minionego roku do Emitenta w formie aportu włączono przedsiębiorstwo specjalizujące się w merchandisingu i wspieraniu działań handlowych dostawców do marketów. Spółka starała się także pozyskać klientów z kategorii sieci super- i hipermarketów i teraz współpracuje m.in. z Auchan, Biedronką, Carrefour czy Stokrotką. Rozszerzeniu uległ także asortyment, za sprawą włączenia do oferty m.in. takich towarów jak latarki, słuchawki czy zabawki i przybory szkolne.
Działania te mają być również kontynuowane w roku 2013. Wojciech Józefowicz stwierdza, że widoczne mają być już skutki restrukturyzacji, rozbudowy działu usług i rozszerzenia oferowanego asortymentu. Dodaje także, że De Molen korzysta ze wsparcia instytucji finansowych i „aktywnego zaangażowania akcjonariuszy”. To właśnie od stopnia skuteczności realizacji strategii zależeć ma sytuacja Spółki.
De Molen S.A. konsoliduje swoje wyniki konsolidacją pełną z UAB Bacoma De Molen oraz metodą proporcjonalną z Bosma Electric Sp. z o.o., DLG Sp. z o.o., Camping Centrum De Molen Sp. z o.o.
Ostatecznie, w 2012 roku Grupie udało się uzyskać od klientów 56,4 mln zł przychodów ze sprzedaży. Chociaż jest to liczba dość pokaźna, to jednak o ponad 21 mln zł mniejsza niż w roku 2011. Na poziomie sprzedaży skonsolidowana strata przekroczyła 2,4 mln zł, a na działalności operacyjnej było to 2,3 mln zł. Ostatecznie Grupa zamknęła 2012 rok ze stratą netto na poziomie 196 tys. zł. Rok wcześniej wynik netto wyniósł jednak niemal -2 mln zł. Głównym powodem okazały się duże przychody finansowe, które wyniosły 3,2 mln zł (za sprawą wyceny akcji).
Sama jednostka dominująca uzyskała 43,5 mln zł przychodów (spadek o 30 proc. r/r) i 536 tys. zł straty netto.
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
Odwiedza nas:
2835 gości.
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki