Poprawa efektywności w obliczu kurczącego się rynku
- Utworzono: wtorek, 11, czerwiec 2013 06:00
Internity S.A. była nie tak dawno temu notowana w elitarnym segmencie NC Lead. W swoim najnowszym komunikacie bieżącym Spółka przekazała swój jednostkowy i skonsolidowany raport za 2012 rok. Można w nim przeczytać, że zdaniem zarządu segment, na którym funkcjonują firmy z Grupy skurczył się o kolejne 10 proc. Przewiduje również jego dalszy spadek o kolejne 15-20 proc. w tym roku.
Spójrzmy przede wszystkim na dane Grupy. Obejmuje ona swoim zasięgiem wyniki (oprócz Internity S.A.) również Prodesigne Sp. z o.o., Prodesigne Sp. z o.o. S.K.A, Internity Łódź Sp. z o.o., Internity Łódź Sp. z o.o. S.K.A., Digital Interiors Sp. z o.o. S.K.A oraz Internity Polska Sp. z o.o. i Digital Interiors Sp. z o.o.
Działalność Internity S.A. (oraz podmiotów z grupy kapitałowej) polega na sprzedaży produktów wyposażenia wnętrz zarówno w segmencie średnim, wysokim oraz luksusowym, a także na rynku inwestycyjnym. Piotr Grupiński, prezes zarządu Internity S.A. stwierdza, że pomimo dobrego początku roku, w którym sprzedaż wzrosła o niemal jedną trzecią, kolejne okresy cechowały się już stabilizacją i spadkiem sprzedaży w porównaniu do roku 2011. W odpowiedzi na malejącą wartość rynku władze Grupy koncentrowały się na poprawie efektywności, restrukturyzacji kosztowej oraz organizacyjnej i na zwiększaniu udziału w rynku (głównie poprzez zmniejszenie liczby salonów sprzedaży w Warszawie, przy jednoczesnym zwiększeniu powierzchni jednego z nich oraz tworzenie nowych narzędzi softwarowych do obsługi kluczowych klientów).
Zaprezentowane w rachunku zysków i strat koszty działalności operacyjnej były jednak na porównywalnym poziomie jak rok wcześniej (69,9 wobec 69,8 mln zł). Nieznacznie wzrosły m.in. koszty usług obcych, ale zredukowano nieco nakłady na wynagrodzenia. Przychody ze sprzedaży ukształtowały się finalnie na nieco niższym poziomie. Spadły one bowiem z 71,14 do 70,3 mln zł. To, w połączeniu z minimalnym wzrostem kosztów, spowodowało, że zysk na sprzedaży zniżył się z 1,3 mln do 385 tys. zł.
Na działalności operacyjnej zysk został wykazany jednak w kwocie niemal 3 mln zł. Wpływ na to miało ponad 3,4 mln zł pozostałych przychodów operacyjnych, co wynikało z dokonanej aktualizacji wyceny nieruchomości. Dzięki temu cały 2012 rok zamknął się zyskiem na poziomie 1,7 mln zł, chociaż i tak było to mniej niż dwanaście miesięcy wcześniej (wówczas zysk sięgnął 2,76 mln zł).
Zarząd ocenia, że 2013 rok będzie dla Grupy okresem istotnych wyzwań. Chodzi konkretnie o poszerzenie oferty, dalszą restrukturyzację kosztową oraz proponowanie klientom kompleksowych rozwiązań wyposażenia wnętrz. Koszty tych działań mogą jednorazowo wpłynąć na wyniki najbliższych kwartałów. Dodaje również, że utrzymanie poziomu sprzedaży z 2012 roku będzie „trudnym wyzwaniem”, ale pozytywne efekty restrukturyzacji powinny być już widoczne w II lub III trymestrze tego roku.
Zarząd proponuje również, aby cały zysk z tego roku przeznaczyć na kapitał zapasowy.
W ostatnio przekazanym raporcie okresowym (obejmującym pierwszy kwartał tego roku) Grupa wykazała 14 mln zł przychodów ze sprzedaży, wobec 18,2 mln zł rok wcześniej. Słabsze okazały się również wyniki. Na sprzedaży strata wzrosła z 256 tys. do 1 mln zł, a strata netto z 54 tys. do 1,16 mln zł. Według zarządu na takie rezultaty kwartału wpłynęły m.in. problemy klientów, którzy mieli duże kłopoty w uzyskaniu kredytów hipotecznych. Nadal szkodził spadek cen nieruchomości, wzrost konkurencji, spadek marż i problemy dużych firm budowlanych.
Pod koniec roku wynik Spółki powinien jednak ulec poprawie (o około 400 tys. zł), za sprawą bonusów sprzedażowych, które Emitent uzyskuje na podstawie zawartych umów ze swoimi dostawcami. Dodatkowo w marcu Internity miała portfel zamówień przyjętych do realizacji na około 9 mln zł.
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
Odwiedza nas:
2635 gości.
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki