Spóźnione podsumowanie roku
- Utworzono: poniedziałek, 23, wrzesień 2013 11:50
ProxyAD S.A. dopiero teraz opublikowała raport za 2012 rok. Za sprawą trwającej dosyć długo zwłoki papiery Spółki są obecnie zawieszone. Spójrzmy jednak na to, co znalazło się w podsumowaniu tego okresu.
Sam termin publikacji raportu był przesuwany kilkunastokrotnie z powodu braków w niezbędnej dokumentacji – konkretnie chodziło o nieprzekazanie przez biegłego rewidenta opinii z badania sprawozdania finansowego. Wreszcie jednak gracze doczekali się publikacji dokumentu.
Zdaniem zarządu, w analizowanym okresie kontynuowano prace nad zwiększaniem wolumenu sprzedaży bezpośredniej i poszerzeniem grupy odbiorców. Opracowywano również nową technologię/urządzenie o nazwie „FreeHotSpot” (o czym znacznie szerzej pisaliśmy jeszcze w tym artykule). Podjęto za to decyzję o stopniowym wycofaniu się z rynku usług reklamy geolokalizacyjnej za pomocą technologii bluetooth. Powodem takiej decyzji okazała się coraz niższa rentowność.
Władze ProxyAD zdecydowały się też wyjść z inwestycji w również notowaną na NewConnect Fachowcy.pl Ventures S.A. Uznano bowiem, że obecnie, korzystniejsze jest „posiadanie kapitału, który zabezpieczy stabilność finansową Emitenta oraz powoli na wykorzystanie ewentualnych pojawiających się w przyszłości okazji biznesowych”. Zakończono również inwestycję (poprzez sprzedaż walorów) w Reklamofon.pl S.A. Spółka zdecydowała się bowiem samodzielnie rozwijać technologie telekomunikacyjne, co miało zostać sfinansowane właśnie ze sprzedaży wspomnianych papierów.
Z początkiem 2013 roku do portfolio Emitenta wprowadzona została wspomniana usługa darmowego udostępniania Internetu przez użytkowników (FreeHotSpot). Według zarządu, jest to kolejny krok w kierunku dostosowania oferty do „bardzo dynamicznie zmieniającego się rynku technologii bezprzewodowych”.
Co mówią wyniki (chociaż warto zauważyć m.in. to, że źle przeliczone są wszystkie pozycje finansowe w euro w wybranych danych finansowych) firmy? Tutaj niewątpliwie dobrym sygnałem był spory wzrost obrotów (z 1,9 do 4,2 mln zł). Nie pozwoliło to jednak na wygenerowanie zysków. Wysokie koszty rozwoju i utrzymania reklamy geolokalizacyjnej spowodowały, że strata ze sprzedaży sięgnęła 1,3 mln zł (podobnie ukształtowała się zresztą strata operacyjna). Znacznie wyższa była jednak strata netto. Ta sięgnęła 5,9 mln zł, podczas gdy rok wcześniej wyniosła nieco ponad 772 tys. zł. Skąd taki wynik? Przede wszystkim za sprawą zbycia papierów Reklamofon.pl i Fachowcy.pl. Do 1,6 mln zł stopniał również kapitał własny, zobowiązania krótkoterminowe wzrosły z 1,7 do 4,2 mln zł, a należności o takim samym okresie zapadalności z 624 tys. do 3,74 mln zł.
Zarząd poinformował, że strategią na kolejny rok obrotowy jest głównie koncentracja na nowym produkcie – FreeHotSpot. Zarząd ocenił, że nowa usługa wpłynie pozytywnie na wyniki Emitenta w przyszłości.
Czy tak się stało? Na to pytanie w pewnym stopniu odpowiada ostatni raport okresowy Spółki, czyli ten obejmujący drugi kwartał tego roku. Faktycznie, w całym pierwszym półroczu ProxyAD zanotował 3,75 mln zł obrotów (pochodzących głównie ze zrealizowanych kampanii reklamowych dotyczących nowego produktu oraz reklamy bluetooth) wobec 1,6 mln zł rok wcześniej. Strata netto zmalała z kolei z 3,15 mln do 447 tys. zł. Zarząd dodał jednak, iż przewiduje, że od przyszłego roku Spółka powinna już stopniowo odnotowywać zyski z działalności opartej na nowym produkcie, a ponoszone obecnie koszty wprowadzania nowego produktu będą miały istotny wpływ na rezultaty z tego roku.
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
Odwiedza nas:
2700 gości.
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki