B2B słabiej przez sezonowość
- Utworzono: czwartek, 07, listopad 2013 06:00
Prawdziwe apogeum publikacji raportów kwartalnych czeka nas dopiero w przyszłym tygodniu. Już teraz na taki krok zdecydowała się B2B Partner S.A. Jak się jednak okazuje, nie był to okres łatwy.
B2B Partner S.A. debiutowała na NewConnect jeszcze jako Zakupy.com S.A. Miało to miejsce jeszcze w 2008 roku, dokładnie 24 czerwca (był to 31. debiut w tamtym roku). Kurs Spółki od tego czasu podlegał dość sporym fluktuacjom. Na początku 2009 roku spadł do okolic 0,12 zł, po to aby na przełomie 2010 i 2011 roku ponownie pojawić się na dwuletnich szczytach. Później jednak ponownie doszło do przeceny, która spowodowała, że wykres znów zniżył się do globalnych minimów. Ostatnie miesiące to ponownie okres odreagowania, z tym, że do maksimów z przełomu 2010 i 2011 roku jeszcze sporo brakuje.
Najnowsze wyniki Spółki nie różnią się istotnie od tych sprzed roku. W minionym trymestrze B2B Partner zaksięgowała przychody na poziomie 2,6 mln zł, co oznaczało, że był to poziom jedynie około 2 proc. niższy w relacji rok do roku. Na plus Emitentowi można zapisać nieznaczny spadek kosztów operacyjnych (z 2,69 do 2,61 mln zł), co jednak i tak nie pozwoliło na uzyskanie rentowności – wynik na sprzedaży wyniósł -13 tys. zł wobec -48 tys. zł przed rokiem. Do „wyjścia na plus” niewiele zabrakło w ujęciu operacyjnym. Tutaj bowiem Spółka straciła nieco ponad 2 tys. zł w porównaniu do -48 tys. zł dwanaście miesięcy wcześniej. Rachunek zamknął się ostatecznie stratą netto rzędu 48 tys. zł, co oznaczało, iż była to wartość 33 proc. wyższa w relacji r/r. Emitent wykazał bowiem nieco zwiększone koszty finansowe, przy zmniejszonych przychodach, co pogorszyło rezultat na działalności gospodarczej.
Pewnym pocieszeniem jest to, że trzy kwartały narastająco prezentują się korzystniej niż przed rokiem. W okresie styczeń – wrzesień tego roku Spółka osiągnęła obrót o ponad 36 proc. wyższy niż wcześniej (wyniósł on niemal 10,1 mln zł). Lepsze są również osiągnięte rezultaty – m.in. wynik operacyjny wzrósł z -3 do ponad 118 tys. zł, a wynik netto zwiększył się z 4,5 do niemal 26 tys. zł.
Podobnie jak w raporcie za drugi kwartał, zarząd tłumaczy, że słabsze rezultaty w trzecim kwartale to przede wszystkim skutek sezonowości sprzedaży, którą generują kluczowe projekty z portfela. Władze pozytywnie oceniają za to współpracę z PVS Fulfillment – Service GmbH w zakresie dostawy nagród do programu Payback.
W przeciągu minionych trzech trymestrów Spółce udało się m.in. podpisać aneks do umowy z Lotos Paliwa Sp. z o.o. Dzięki temu poszerzono zakres współpracy, a konkretnie zwiększono liczbę nagród, jakie dostarczane są przez B2B Partner. Dodatkowo sama umowa została przedłużona na okres do końca 2015 roku. Emitent zwiększył również limit faktoringowy do 1,5 mln zł do 30 września 2014 roku, a także podpisano umowę finansowania zobowiązań handlowych (tzw. faktoring odwrotny) do łącznej kwoty 0,5 mln zł, co jak tłumaczy zarząd, częściowo pokryło rosnące zapotrzebowanie na kapitał obrotowy.
Niepowodzeniem było z kolei opóźnienie w budowie platformy B2B, którą pierwotnie planowano ukończyć jeszcze w trzecim kwartale tego roku. W związku z tym władze Spółki z powodzeniem wystąpiły do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości o wydłużenie czasu obowiązywania umowy o dofinansowanie do końca marca 2014 roku. Jak dowiadujemy się z raportu, budowa platformy jest dokończona w około 90 proc.
Warto przyjrzeć się również akcjonariatowi. 7,75 mln akcji Spółki posiadał IQ Venture Capital S.a.r.l (w pełni kontrolowanego przez giełdowy IQ Partners S.A.), co dawało mu 51,36 proc. udział w głosach na WZA. Wśród istotnych akcjonariuszy znajdował się również Xevin Consulting Ltd. z pakietem 19,12 proc. instrumentów, Jarosław Krawczyk z 10,33 proc. papierów oraz St. Gallen Holdings Ltd., która posiadała 5,66 proc. walorów.
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
Odwiedza nas:
2721 gości.
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki