Wzrost sprzedaży przy niesprzyjających warunkach
- Utworzono: piątek, 02, maj 2014 06:04
W liście do akcjonariuszy, jaki znajduje się w raporcie LZMO za 2013 rok, prezes podkreśla, że szczególnie istotny był zanotowany wzrost sprzedaży przy bardzo niesprzyjających warunkach rynkowych, na kurczącym się rynku kominowym w Polsce.
Prezes komentuje, że zwyżka przychodów została osiągnięta przede wszystkim dzięki rozwojowi na rynku krajowym. W minionym roku Spółka koncentrowała się na powiększaniu sieci dystrybucji, a także na wzroście udziału w sprzedaży izostatycznych systemów kominowych.
Jak czytamy w raporcie, w 2013 roku sieć klientów udało się zwiększyć o ponad połowę. W tym roku Spółka nadal ma zamiar kontynuować zapoczątkowany trend rozbudowy własnej sieci dystrybucji. Udało się również rozbudować zespół doradców techniczno – handlowych, do których zadań należy aktywna promocja produkowanych towarów, budowa sieci dystrybucji, a także koordynowanie procesu sprzedaży i serwis dla klienta.
Spójrzmy na liczby. Obroty za 2013 rok to 7,6 mln zł, czyli ponad dwa razy więcej niż rok wcześniej. Na sprzedaży Spółka poniosła jednak ponad 79 tys. zł straty. Był to jednak i tak zdecydowanie lepszy rezultat niż poprzednio, kiedy strata sięgnęła prawie 1,9 mln zł. Na poziomie operacyjnym tendencja była podobna – tutaj wynik EBIT wzrósł z -2,4 mln do -537 tys. zł. Ostateczne wyniki zostały finalnie uratowane przez bardzo duże przychody finansowe, pochodzące ze zbycia inwestycji (jak informuje zarząd, wynikało to głównie z procesu związanego z obejmowaniem akcji Baltic Ceramics Investments S.A.). Wyniosły one bowiem prawie 7,5 mln zł, co pozwoliło, że na poziomie netto zarobek sięgnął prawie 6,4 mln zł wobec 1,5 mln zł straty w 2012 roku.
Przepływy operacyjne Spółki wyniosły w 2013 roku 7,4 mln zł, co oznaczało zdecydowaną poprawę w relacji r/r (rok wcześniej było to bowiem „tylko” 1,5 mln zł). Słabiej kształtowały się z kolei przepływy inwestycyjne – tutaj odnotowano bowiem spadek z -39 do -9,2 mln zł.
Plan działania Spółki na ten rok to głównie zajęcie trwałej pozycji zarówno na krajowym, jak i europejskim rynku systemów kominowych. Jak wspominaliśmy wyżej, Emitent wciąż planuje rozbudowywać sieć dystrybucji, uruchomić sprzedaż eksportową (w poprzednim roku przygotowano fundamenty pod zawarcie czterech umów eksportowych), a także dostosowywać ofertę do obecnych i przyszłych oczekiwań klientów.
Celem LZMO jest również m.in. osiągnięcie sprzedaży eksportowej na poziomie 1,5 mln euro, a także uzyskanie certyfikatu, który umożliwi sprzedaż wkładów izostatycznych i systemów kominowych w Niemczech.
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
Odwiedza nas:
2863 gości.
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki