Rovita - w dobrym kierunku
- Utworzono: piątek, 10, luty 2017 10:32
Grupie kapitałowej Rovita "udaje się realizować strategię średnioterminową umacniania pozycji rynkowej" jak również minimalizować "zagrożenia operacyjne i finansowe". Tak przynajmniej zarząd przedsiębiorstwa deklaruje w najnowszym raporcie okresowym, zaznaczając równocześnie, że otoczenie makroekonomiczne jest "trudne".
Rovita określa się jako "dystrybutor artykułów spożywczych". W rzeczy samej. Firma rozprowadza rozmaite produkty takich marek jak Kupiec, Mlekpol, Roleski, Bonduelle, Hochland, Dr Oetker, Oshee, Piątnica, Międzychód, Kruszwica, Wawel, Sokpol czy Lactima. A wymieniliśmy tylko niewielką część tych nazw, które pojawiają się na witrynie spółki.
Firma istnieje od roku 1991. Według wspomnianej witryny, rozprowadza 6500 typów produktów od 90 producentów z Polski i zagranicy. Jest to więc segment FMCG. Grupa rozprowadza np. kawę, herbate, produkty zbożowe, konserwy, tłuszcz, nabiał, słodycze itd. Działa głównie na terenie Polski południowo-wschodniej, w pięciu województwach.
Do grupy należą: PGD Polska (sprzedaz kosmetyków, detergentów i artykułów higienicznych), sieci sklepów Rabat i Aligator, a także sieć drogerii Jasmin.
Jest to więc, jak łatwo się domyślić, spore przedsiębiorstwo, zwłaszcza jak na NewConnect. Sama spółka dominująca miała w ubiegłym roku 297 mln zł przychodów ze sprzedaży (rok wcześniej 240 mn zł). Zarobiła na czysto 2,96 mln zł, w 2015 tylko 626 tys. zł.
Wygląda więc na to, że rok 2016 był udany. Pod wieloma względami to prawda, są jednak pewne niuanse. Spójrzmy na wyniki skonsolidowane:
Rok 2016 (tzn. cztery kwartały, bo formalnie mamy do czynienia z raportem kwartalnym) przyniósł 298,1 mln zł przychodów, tj. wzrost r/r o 22 proc. Poprawiły się zyski - w tym np. operacyjny podskoczył z 1,78 mln zł do 4,28 mln zł, a na czysto wypracowano 3,01 mln zł. W rezultacie zwiększyły się również rentowności, np. netto z 0,3 proc. do 1 proc., operacyjna z 0,7 proc. do 1,44 proc.
Sam IV kwartał 2016 też był udany, nawet szczególnie mocno udany. Oto zysk netto zwiększył się wielokrotnie w skali rocznej, ze skromnych 20 tys. zł do ponad 2 mln zł. Finalna marża EBIT to 4,5 proc., netto 3,9 proc.
Zgrzyt widzimy w danych bilansowych. Oto bowiem na koniec roku 2015 grupa miała ujemny kapitał własny, mianowicie 4,52 mln zł poniżej zera. Rzecz wynikała ze straty z lat ubiegłych. Otóż w finale 2016 roku kapitał ów nadal pozostawał ujemny, jakkolwiek trzeba przyznać, że zjawisko zostało wyraźnie ograniczone. Tym razem to już tylko 1,66 mln zł pod kreską.
Pozytywne jest to, że wzrosły aktywa obrotowe (o 17 proc.). Grupa zredukowała dużą część zadłużenia długoterminowego (niemal całe), ale wzrosły długi bieżące. Taka roszada nie jest zbyt dobra, choć ogólny poziom zadłużenia się zmniejszył (w stosunku do aktywów, bo bezwzględnie wzrósł). Rok 2016 zaowocował także dodatnim cash-flow i powiększeniem puli posiadanych środków pieniężnych.
Dodajmy, że zobowiązania podaliśmy bez rezerw (te jednak były bardzo małe) i rozliczeń międzyokresowych (tych de facto wcale nie było).
Zarząd uważa, że źródła finansowania są zdywersyfikowane (zobowiązania wobec dostawców, wewnątrzgrupowe pożyczki, kredyty), co zwiększa bezpieczeństwo działalności. W ciągu roku, dodajmy, skróceniu uległa rotacja należności i tak samo rotacja zapasów.
Głównym akcjonariuszem Rovity jest PGD Polska sp. z o.o. z udziałem 86,49 proc. w kapitale i 92,20 proc. w głosach. Reszta to free float. Wykres wygląda tak:
Minimum ze stycznia 2015, sprzed ponad dwóch lat, to raptem 6 groszy. Szczyt z grudnia 2015 to 1,11 zł. Później przyszła przecena i uformowała się długotrwała konsolidacja. Ta już się zakończyła, cena podbiła do góry, acz obecnie mamy korektę. Kurs jest w pobliżu 0,50 zł.
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
Odwiedza nas:
2834 gości.
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki