Kompleksowe rozwiązania IT
- Utworzono: środa, 19, wrzesień 2012 11:54
278 tys. zł zysku netto i 3,42 mln zł przychodów ze sprzedaży – to wyniki MakoLab S.A. za drugi kwartał bieżącego roku. Obie kwoty są znacznie lepsze niż analogiczne dla roku ubiegłego. Kwiecień, maj i czerwiec roku 2011 przyniosły bowiem spółce stratę w wysokości 647,5 tys. zł, przychody zaś tylko nieznacznie przekroczyły sumę 1,517 mln zł. Co więcej, w drugim kwartale 2012 roku firma wypracowała także zysk na sprzedaży (prawie 447 tys. zł).
W ogólności pierwsze półrocze roku 2012 było dla tej spółki znacznie lepsze niż odpowiadający okres roku 2011. Przychody z sześciu miesięcy wzrosły niemal dwukrotnie (z 3,25 mln zł do 6,09 mln zł), a stratę (w ujęciu narastającym) 323 tys. zł zastąpił zysk wynoszący prawie 625 tys. zł.
Bardzo pozytywne wrażenie robi fakt, że w omawianym raporcie za drugi kwartał spółka szczegółowo przedstawia strukturę sprzedaży, zarówno pod kątem podziału na eksport i sprzedaż krajową, jak i w odniesieniu do poszczególnych segmentów działalności. Przyjrzyjmy się bliżej tym zestawieniom.
W okresie od 1 stycznia do 30 czerwca bieżącego roku blisko 65 proc. sprzedaży przeznaczone było na rynki zagraniczne. Firma działa w branży informatycznej – oferuje swoim klientom „kompleksowe rozwiązania IT”. Zajmuje się projektowaniem i obsługą serwisów WWW, rozwija także autorskie narzędzia wspomagające obliczenia finansowe, zarządzanie sprzedażą czy szkołami wyższymi (Fractus, ColDis, e-Schola), dystrybuuje oprogramowanie innych firm, świadczy usługi serwisowe oraz związane z hotelingiem i kolokacją (co polega na tym, że sprzęt komputerowy klienta jest przechowywany, obsługiwany i utrzymywany przez firmę).
Z działań związanych z obsługą serwisów WWW pochodzi mniej więcej połowa przychodów ze sprzedaży. Systemy biznesowe są na drugim miejscu (ok. 30 proc. w ogólnej sprzedaży, w porównaniu z rokiem ubiegłym udział ten zmniejszył się o ok. 9 pkt proc.), na trzecim natomiast sprzedaż oprogramowania. Znaczenie tego trzeciego obszaru działalności rośnie: w drugim kwartale 2011 roku stanowił on 5,6 proc. sprzedaży, w tym samym okresie rok później – już 15,6 proc. Jeśli chodzi o sprzedaż systemów biznesowych, to największe przychody przynosi sprzedaż kalkulatorów finansowych (ok. 70 proc.).
Korzenie MakoLab sięgają roku 1989, kiedy to powstało przedsiębiorstwo MakoTypesetting, świadczące usługi poligraficzne (DTP). Od roku 1995 firma prowadzi działalność programistyczną, a od roku 1996 tworzy strony internetowe (była jednym z pionierów w tej dziedzinie, jeśli chodzi o polski rynek). Od 2011 roku Makolab współpracuje z firmą Renault (grupą Renault-Nissan). W 2007 firma przekształca się w spółkę akcyjną, a pod koniec grudnia tego roku, tuż przed Świętami Bożego Narodzenia, debiutuje na NewConnect.
W roku 2010 spółka osiągnęła 7,79 mln zł przychodów ze sprzedaży, rok później już 9,57 mln zł. Zysk netto za cały rok 2010 to 586,6 tys. zł, zaś w roku 2011 zysk ten wyniósł 688,5 tys. zł. Dodajmy, że (na mocy odpowiedniej uchwały podjętej przez ZWZ) prawie 31 proc. tej kwoty zostało przeznaczone na wypłatę dywidendy dla akcjonariuszy (3 grosze na akcję).
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
Odwiedza nas:
2651 gości.
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki