Wysokie koszty surowca obniżyły zysk
- Utworzono: środa, 13, luty 2013 08:56
Symbio Polska S.A., produkująca i dystrybuująca żywność posiadającą certyfikaty ekologicznego pochodzenia, okazała się kolejną spółką, która przekazała inwestorom raport za okres czwartego kwartału minionego roku. Czy firma odczuła kryzys finansowy?
Analizując wyniki za okres będący przedmiotem analizy, można odnieść mieszane wrażenie. Chodzi bowiem o to, że z jednej strony Emitent generował generalnie stabilne przychody ze sprzedaży, ale już na pozycjach wynikowych miniony trymestr był nieco słabszy niż jego odpowiednik z poprzedniego roku. Przejdźmy więc do liczb. Kwartalne przychody ze sprzedaży spadły z 6,5 mln zł do 6,4 mln zł, co (jak informuje zarząd) było spowodowane innym niż w roku ubiegłym rozłożeniem terminów realizacji kontraktów. Wynik na sprzedaży ostatecznie sięgnął 573 tys. zł, a w ujęciu netto w czwartym trymestrze Symbio Polska S.A. zarobiła 330 tys. zł (wobec 434 tys. zł rok wcześniej).
Patrząc przez pryzmat całego 2012 roku, okazuje się, że Emitent zanotował 19,6 mln zł przychodów ze sprzedaży, co jest niemal identycznym wynikiem jak poprzednio. Zmiany pojawiają się jednak już wśród zysków. Na sprzedaży bowiem wyniósł on 754 tys. zł, więc o niemal 300 tys. zł mniej w relacji r/r. Na działalności gospodarczej Spółka wykazała 259 tys. zł zysku, a netto było to tylko 15 tys. zł, co jest wynikiem słabszym niż w 2011 roku, kiedy to, ówczesne cztery kwartały zamknięto z zyskiem netto w wysokości 511 tys. zł.
Największy udział (65 proc.) stanowiła sprzedaż eksportowa półproduktów, a 34 proc. stanowiła sprzedaż krajowa. Pozostały 1 proc. to eksport produktów detalicznych. Dodatkowo, jak informuje zarząd - „niemal całość, bo 98% zysku brutto została wygenerowana na sprzedaży produktów i półproduktów Symbio”. Na spadek zysku na sprzedaży wpłynęły głównie koszty wynikające z inwestowania w rozwój działu półproduktów i produktów detalicznych. Zwrócono również uwagę na wzrost kosztów zakupu surowca, co było pochodną mniejszej jego dostępności niż w roku poprzednim (za sprawą niekorzystnych warunków atmosferycznych). W rachunku zysków i strat na uwagę zasługuje również wzrost pozostałych kosztów operacyjnych, które urosły z 292 tys. zł do 540 tys. zł. Jak tłumaczy Spółka „jest wynikiem zmiany rozliczania zaników produkcyjnych mrożonych owoców i warzyw”. W dłuższym okresie metoda ta ma przynieść jednak efekt w postaci współmierności przychodów i kosztów.
Emitent nie publikował prognoz wyników finansowych za 2012 rok.
Spółka zadebiutowała na NewConnect 15 grudnia 2008 roku i była wówczas 82. podmiotem notowanym na „małym parkiecie”.
Jacek Jarosz
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
Odwiedza nas:
3588 gości.
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki