Duże ambicje, choć wyniki jeszcze słabe
- Utworzono: środa, 29, sierpień 2012 13:56
Raport za drugi kwartał przedstawiła dziś spółka mPay S.A., która świadczy usługi płatności mobilnych (dokonywanych za pomocą telefonu komórkowego), czyli tzw. m-płatności. Inaczej mówiąc, firma jest „agentem rozliczeniowym”, zaś w kwietniu 2012 roku złożyła do KNF wniosek o nadanie jej statusu Krajowej Instytucji Płatniczej.
Piotr Warsicki, Prezes Zarządu mPay S.A.
Zarząd określa drugi kwartał jako czas, w którym „sukcesywnie realizowana” była „strategia rozwoju sprzedaży usług integracyjnych w obszarze systemów płatności mobilnych”. Cały czas trwa poszerzanie sieci mobilnych płatności parkingowych (15 miast) oraz za bilety komunikacji miejskiej (12 miast, w tym 2 doszły właśnie w badanym okresie). Trzeba tu jednak zauważyć, że (co uwidoczni się nieco niżej w danych z rachunku zysków i strat) znacząco spadły przychody z opłat za parkowanie. Jak czytamy w raporcie: „wartość rozliczonych w II kwartale 2012 r. transakcji mobilnych za parkowanie była o 80% mniejsza niż w II kwartale 2011 r. co jest konsekwencją decyzji Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie o wyborze innego niż mPay operatora płatności za parkowanie na terenie Warszawy”.
Raport na początku ukazał się z błędem, ponieważ niewłaściwie zaksięgowano umowę cesji, przydarzyła się także „omyłka pisarska”. My będziemy oczywiście analizować właściwe, poprawione liczby. Niestety, bardzo niepokojący jest fakt, że w rachunku zysków i strat napotykamy wiele kwot ujemnych. Firma poniosła kwartalną stratę netto w kwocie 285 tys. zł, zaś strata półroczna przekroczyła 643 tys. zł. Co więcej, pierwsze półrocze roku 2011 również wypadło słabo: 8 tys. zł straty za II kwartał i 548 tys. zł za sześć miesięcy. Ostatecznie rok 2011 zakończył się na sporym minusie: wynik finansowy netto wyniósł -3,095 mln zł. Co więcej, rok 2010 także był rokiem straty (przekraczającej półtora miliona złotych).
Jeśli chodzi o przychody ze sprzedaży, to w drugim kwartale wyniosły one 735 tys. zł (spadek w relacji rocznej o 25 proc.), choć półroczne (wynoszące w 2012 roku 1,276 mln zł) wzrosły o 2,5 proc. r/r. Jak wspomnieliśmy wcześniej, dużym problemem była utrata pozycji operatora płatności za parkowanie w Warszawie, w komentarzu zarządu czytamy jednak, że w kwartale „odnotowano 45 proc. wzrost wartości rozliczanych transakcji takich jak: za bilety komunikacji miejskiej, doładowania telefonów prepaid, parkowanie poza Warszawą, płatności w Internecie.”
mPay S.A. bierze też udział w projekcie MasterCard Mobile i prowadzi portal CardMobile.pl, umożliwiający rejestrację karty płatniczej oraz powiązanie jej z numerem telefonu. W raporcie nie czytamy wiele nt. planów i przyszłości Emitenta, ale zdaje się, że zarząd duże nadzieje pokłada w uzyskaniu statusu Krajowej Instytucji Płatniczej. Pozwoli to na „rozwijanie nowych usług płatniczych w Polsce, a dzięki ujednoliconemu statusowi Instytucji Płatniczej w krajach Unii Europejskiej, również za granicą”. Mowa jest także o „zmianie dotychczasowego modelu działania” i dostosowaniu go do „wymogów nowych regulacji prawnych”.
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
Odwiedza nas:
2840 gości.
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki