Spadek popytu na dywany
- Utworzono: poniedziałek, 12, listopad 2012 13:03
Okazuje się, że w wyniku pogarszającej się koniunktury konsumenci ograniczają wydatki m.in. na takie akcesoria jak dywany. Na to właśnie zjawisko poskarżyły się władze Dywilan S.A., która opublikowała wyniki za trzeci kwartał i dokonała korekty wyników na 2012 rok.
Zanim przejdziemy do nowych szacunków Spółki, spójrzmy na wygenerowane wyniki. W trzecim kwartale Emitent osiągnął 2,56 mln zł przychodów ze sprzedaży, co odpowiada spadkowi o 7,9 proc. w relacji r/r. Podobnie jak rok wcześniej Dywilan nie osiągnął zysku ani zysku na sprzedaży, ani na działalności operacyjnej i w ujęciu netto. Pierwsza pozycja wyniosła -267,9 tys. zł, druga -188 tys., a ostatnia -231 tys. zł. Dla lepszego ujęcia warto zauważyć, że dwanaście miesięcy temu strata netto również występowała, ale była ponad dwukrotnie mniejsza, wyniosła bowiem nieco ponad 95 tys. zł. W przeciągu całego bieżącego roku przychody wynoszą 8,6 mln zł, czyli około 350 tys. zł mniej niż po 9 miesiącach ubiegłego roku. Emitent narastająco nadal znajduje się również „pod kreską”, bo strata netto wynosi 810 tys. zł, wobec 525,8 tys. zł wykazanej w raporcie za ten sam okres ubiegłego roku.
Skąd zatem wzięły się słabsze niż przed rokiem wyniki? Jak wspominaliśmy we wstępie, to właśnie pogarszająca się koniunktura gospodarcza przyczyniła się do spadku popytu na wyroby Spółki. Niekorzystny wpływ dotknął także cen surowców, używanych do produkcji dywanów (jednostkowy koszt użycia surowca wzrósł o 30 proc. r/r). Dla odmiany znacznie lepsze wyniki udało się osiągnąć ze sprzedaży trawy, Emitent poinformował, że dynamika wartości sprzedaży wniosła 233,7 proc. W odpowiedzi na te czynniki podjęto m.in. decyzję o rezygnacji produkcji dywanów na starym, energo- i materiałochłonnym parku maszynowym, zmniejszeniu zatrudnienia oraz zmianie organizacji pracy z uwagi na sezonowość popytu na rozliczanie czasu pracy w cyklach czteromiesięcznych.
Przejdźmy zatem do prognoz. Te poprzednie, zakładające przede wszystkim 13,655 mln zł przychodów ze sprzedaży oraz zysk netto w wysokości 353,4 tys. zł zostały skorygowane. Nowe szacunki różnią się głównie w pozycji „zysk (strata) netto” bowiem zamiast dodatniego wyniku, Spółka zakłada stratę w wysokości 756,3 tys. zł, a przychody spaść mają do 11,275 mln zł. Ważną informacją jest jednak to, że wcześniej prognozowane na 2012 rok wyniki Dywilan planuje osiągnąć w roku następnym, więc na zaplanowane rezultaty akcjonariusze będą najprawdopodobniej musieli poczekać jeszcze dwanaście miesięcy.
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
Odwiedza nas:
2830 gości.
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki