Rovita na 3 mln minusie
- Utworzono: poniedziałek, 06, maj 2013 06:10
W skład grupy kapitałowej Rovita wchodzą również w pełni kontrolowane Nesbru sp. z o.o., Profit Sp. z o.o., Primo Home Polska Grupa Rovita Sp. z o.o. i Primo Partner Sp. z o.o., w której Rovita S.A. posiada 50 proc. udziałów. 2012 roku nie może jednak zaliczyć do udanych.
Rovita S.A. i jej podmiot zależny – Nesbru Sp. z o.o. trudnią się przede wszystkim handlem hurtowym i detalicznym artykułami spożywczymi, w tym używkami. Druga z zależnych firm – Profit Sp. z o.o. zajmuje się usługami marketingowymi, a Primo Partner specjalizuje się we wdrożeniach, utrzymaniu i obsłudze systemu teleinformatycznego.
Zarząd Rovity w dokumencie zwraca uwagę na siłę swoich konkurentów (m.in. przejęcie większości spółek z grupy Emperia przez Eurocach, rozwój Biedronki, upadłość trzech spółek z grupy Bomi oraz fakt, iż potencjał 10 największych grup handlowych w 2012 roku, łącznie z ich sieciami partnerskimi, przekroczył 53 proc. wartości całego rynku). Stwierdza, że w tak mocnym otoczeniu, handel detaliczny, czyli podstawowy kanał dystrybucji dla spółek z grupy Rovita, kolejny rok z rzędu tracił swoją pozycję na rynku. Największy spadek przychodów odnotowano w ostatnim kwartale 2012 roku, gdzie przychody spadły o ponad jedną czwartą. Według władz, powodem takiej sytuacji były głównie zmiany właścicielskie i organizacyjne w ramach Grupy Eko Holding, do której to Grupa Rovita S.A. należała do grudnia 2012 roku. Transakcja sprzedaży części detalicznej Eko uniemożliwiła realizację przyjętej jeszcze w 2011 roku strategii rozwoju. Dodatkowo przez to, że władze Rovity nie posiadały żadnych informacji o planowanych zmianach własnościowych, nie miały możliwości podjęcia stosownych kroków, aby zapobiec takiemu spadkowi sprzedaży.
Teraz przed Grupą najistotniejszym zadaniem ma być opracowanie nowej strategii i odzyskanie zaufania kontrahentów handlowych. Jak czytamy w raporcie, dzięki synergiom spółek wchodzących w skład grupy kapitałowej, nadal możliwe jest skuteczne ograniczanie kosztów logistycznych i budowanie kanału dystrybucji na bazie sklepów zrzeszanych w ramach sieci franczyzowych. Zarząd stwierdza jednak, że współpraca firm z Grupy powinna znacznie poprawić wyniki w 2013 roku.
A jest co poprawiać. W 2012 roku skonsolidowana strata netto wyniosła niemal 3,2 mln zł (rok wcześniej było to -2,5 mln zł). O niemal 13 proc. stopniały również przychody ze sprzedaży i uplasowały się na poziomie 205 mln zł. W rezultacie Grupa odnotowała 786 tys. zł straty na sprzedaży i 762 tys. zł straty operacyjnej. Za sprawą odsetek bankowych do 1,63 mln zł wzrosły koszty finansowe.
Za sprawą strat do 1,2 mln zł stopniał stan kapitału własnego. Grupa posiadała ponad 42 mln zł krótkoterminowych zobowiązań, 20,2 mln zł analogicznych należności i dysponowała kwotą 1,1 mln zł środków pieniężnych.
Biegły rewident zwraca uwagę na fakt, iż w Grupie od dwóch lat występują ujemne wyniki finansowe i ujemna rentowność na działalności podstawowej, a utrzymujący się taki stan rzeczy może prowadzić „do trwałej zdolności regulowania zobowiązań z powodu środków obrotowych”. Niższe od uznawanych za bezpieczne były również wskaźniki płynności finansowej. Odnosi się również do planów zarządu, których powodzenie będzie niezbędne do zapewniania rozwoju i płynności finansowej Grupy.
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
Odwiedza nas:
2678 gości.
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki