Wszechobecny kryzys
- Utworzono: czwartek, 22, listopad 2012 13:06
Gliwickie Motor Trade Company, kontynuator działalności firmy Auto-Service Adam Magaczewski, to autoryzowany dealer samochodów marki SEAT. Należący do spółki warsztat posiada status autoryzowanej stacji obsługi i oferuje m.in. usługi napraw mechanicznych i blacharskich. Prowadzi także magazyn i sprzedaż samochodowych części zamiennych – zarówno nowych, jak i używanych. Drugą linią biznesową jest sprzedaż materiałów budowlanych, MTC jest istotnym dostawcą śląskiej spółki Robud. Spójrzmy więc, czy działalność ta w trzecim kwartale przyniosła zyski czy straty.
Przychody spółki – zarówno kwartalne, jak i dziewięciomiesięczne – prezentują się lepiej niż rok temu. Przejdźmy jednak do konkretnych liczb. Przychody ze sprzedaży w okresie od lipca do września to 1,615 mln zł, a wynik ten po dodaniu rezultatów z pierwszego i drugiego trymestru wynosi 6,19 mln zł (rok wcześniej 3,59 mln zł). Niestety w trzecim kwartale MTC nadal znajduje się pod kreską, zarówno pod względem zysku na sprzedaży, jak i zysku z działalności operacyjnej oraz zysku netto. Wynik na tej ostatniej pozycji to -13,3 tys. zł, czyli słabiej niż 43,7 tys. zł zysku w analogicznym okresie roku poprzedniego. Pomimo straty zanotowanej w trzecim kwartale, 9 miesięcy tego roku nadal poprzedzone jest znakiem „+”, chociaż dodatni wynik jest niewielki, bo wynosi 3,8 tys. zł, a co więcej -narastający zysk sprzed roku wynosił prawie… 100 razy więcej, bo 380 tys. zł.
Zdaniem zarządu, powodem sytuacji, w której wzrost przychodów nie przełożył się na lepsze wyniki jest po prostu „wszechobecny kryzys”. Władze spółki zwracają uwagę, iż usługi związane z branżą motoryzacyjną traktowane są jako dobro luksusowe i wrażliwie reagują na sytuację finansową klienta. Podają nawet przykład, w którym klientowi trudno odmówić sobie podstawowych potrzeb, podczas gdy „jeśli chodzi o nowy, czy jak w naszym przypadku prawie nowy samochód o wartości około 30-50 tyś zł, konsument odkłada zakup na okres późniejszy”. Negatywna tendencja dotknęła również klientów flotowych, którzy zaczęli rezygnować z okresowych przeglądów na rzecz doraźnych napraw swoich pojazdów. Co ciekawe, wedle zarządu, taka sytuacja nie jest spowodowana spadkiem zadowolenia klientów i ich odpływem do innych autoryzowanych doradców serwisów. Skąd taka teza? Okazuje się, że ASO Seat w Katowicach nie posiada już autoryzacji, ASO w Rybniku zostało sprzedane „pod sieć sklepów spożywczych”, a ASO w Czechowicach Dziedzicach (według informacji, które docierają do władz) nie osiąga znaczących wzrostów. W rezultacie serwis Spółki ma duży zasięg, w którym „ma już tak licznych bezpośrednich konkurentów jak to było w poprzednich okresach”. Pomimo faktu, że wszystkie auta marki SEAT po szkodach komunikacyjnych trafiają do Spółki i odnotowano wzrost w tym segmencie, wspomniany kryzys zmusza ubezpieczalnie do cięć wydatków. W wyniku tego wzrosła niechęć ubezpieczycieli do wypłaty odszkodowań, a często koszty naprawy są zaniżane.
Na końcu zajrzyjmy również do danych opublikowanych w bilansie Spółki. Tutaj zmiany wynikają zapewne głównie ze zwiększonych obrotów. Zwyżkowa tendencja dotknęła bowiem krótkoterminowych należności i zobowiązań (odpowiednio do 1,767 i 4,73 mln zł). Urosły także zobowiązania o okresie zapadalności powyżej roku, które wyniosły po trzecim kwartale 6,25 mln zł.
W związku z tym Emitent zdecydował się na odwołanie prognoz na 2012 rok. Pierwotnie zakładane wartości zakładały, że zysk netto wyniesie 1,2 mln zł, a przychody osiągną kwotę 16 mln zł. Powodem takiej decyzji okazało się „głównie pogorszenie tendencji rynkowych”.
Walory Spółki pojawiły się na NewConnect 12 września 2011 roku z kursem odniesienia na poziomie 1 zł za akcję. Obecnie kurs Spółki jest już dużo niższy i na moment pisania artykułu wynosi 0,09 zł. Wartość rynkowa Emitenta to 1,41 mln zł i jest to wynik znacznie niższy od 12,59 mln zł wartości księgowej. Głównymi akcjonariuszami Spółki są Ewa i Adam (pełniący funkcję prezesa zarządu) Magaczewscy, do których należy 57,5 proc. pakiet walorów.
Jacek Jarosz
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
Odwiedza nas:
2668 gości.
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki